• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Printen van bepaalde kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wheel

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Berichten
281
Beste helpers,

Voortbordurend op mijn VO documentje het volgende.

Ik heb in kolom B een titelblokkering. Kolom L is verborgen.

Nu wil ik kolom A en de eerste week printen, maar als ik de kolommen wil selecteren, schiet de titelblokkering erdoorheen en komen alle kolommen die ik niet nodig heb ook in beeld.

Is er een gemakkelijke manier om toch de namen en de eerste week te printen zonder alle andere kolommen te moeten verbergen?

Dit geldt dan ook voor de week 2. De kolommen zijn dan verder gescrolled, maar niet verborgen omdat regelmatig wordt terug gescrolled. Etc. week 3, etc.

Gr. Wheel
 

Bijlagen

  • printen.xlsx
    18,3 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Bij page setup kun je instellen welke kolommen en / of rijen je op elke bladzijde je geprint wilt hebben.
 
Volgens mij heb ik ontdekt wat je bedoelt. Echter, op de ene pagina worden de namen geprint en op de tweede pagina de week. Ook is alles gecentreerd.

Hoe krijg ik dat op één pagina links uitgelijnd?

Is dit ook met een macro knop uit te voeren.

Gr. Wheel.
 
Heb print instellingen wat aangepast met wat ik denk dat je bedoelt.
 

Bijlagen

  • printen-1.xlsx
    18,3 KB · Weergaven: 48
Hoi popipipo,

Dat ziet er keurig uit. Er worden nu echter twee weken geprint, terwijl dat alleen de lopende week moet zijn. In de week worden namelijk alle gewerkte uren bijgehouden en die wordt dan geprint voor de salarisadministratie.

Zodra het week 2 is, wordt er verder gescrolld naar week 2 en dient die week te worden geprint. Etc. week 3, etc.

Het verbergen van de kolommen is geen optie, omdat er regelmatig wordt terug gescrolld.

Met de vaste printinstellingen zal dat dan niet gaan, vrees ik. Is er een mogelijkheid dat de printinstellingen meeschuiven met de week? Dus bijv. een knop op het werkblad 'print huidige week'.

Gr. Wheel
 
wheel,

als je de kolommen die bij elkaar horen (en dus samen één week vormen) beschouwd als een bereik met bv de naam week1, week2 etc.... dan kun je steeds één bereik laten afdrukken. Het advies van popipipo zorgt er dan voor dat de namen uit kolom A steeds meekomen.
 
Bij de print opdracht kun je toch zeggen welke pagina(s) je uitgeprint wilt hebben.
Als je zorgt dat week 1 op pagina 1 staat en week 52 op pagina 52 is dat toch vrij eenvoudig.
 
Ik ben nu aan het stoeien met die pagina-einden. Vind ik nog niet zo gemakkelijk. Eerste keer hè :D

Kan ik ook een standaard breedte aangeven voor pagina's? Bijv. 7 kolommen.

Wat ik nu probeer, is het hele jaar te doorlopen en overal te slepen naar het juiste bereik. Voor 8 documenten is dat een hele klus. :shocked:

Gr. Wheel
 
als je die 7 kolommen een bereiknaam geeft, kun je eenvoudig simpel in het naamvak (linksboven) die bereiknaam kiezen en dan afdrukken geselecteerd bereik toepassen.

Als je 52 bereiken definieert kun je ook m.b.v. een macro vóór je gaat printen opvragen welke week geprint moet worden.
 
Dat klinkt ook interessant.

Als je een bereik definieert en later een rij invoegt of verwijdert, hoe past het bereik zich dan automatisch aan? En hoe gaat dat met pagina-einden?
 
wheel,

in jou bijlage uit post #1 heb ik mijn optie gerealiseerd; kijk maar eens wat je er van vindt (Let op: macro's toestaan)
 

Bijlagen

  • printen (hs).xlsm
    26 KB · Weergaven: 54
Haije,

Ik begrijp de opzet. Cool! :thumb:

Echter, als je onderaan een rij toevoegt, wordt het bereik niet automatisch aangepast. Is daar een optie voor?

Als ik in het venstertje voor printen op 'annuleren' klikt zonder dat een weeknummer is ingevuld, krijg ik een foutmelding.

Wheel
 
Wheel,

hierbij een aangepaste versie.
Als er geen weeknr ingevuld wordt volgt een boodschap en stopt de macro.
van de lijst met namen en de weken heb ik tabellen gemaakt; ik hoop dat e.e.a. nu wel automatisch aangepast wordt.
 

Bijlagen

  • printen (hs2).xlsm
    28,2 KB · Weergaven: 62
Haije,

De tabellen zijn niet handig, want als je in kolom A een naam toevoegt, wordt die tabel wel aangepast, maar alle overige tabellen niet. Die moet je dan handmatig aanpassen. :(

Met pagina-einden kom ik er ook niet uit, want als ik dan een naam toevoeg, moet ik de pagina-einden ook handmatig opnieuw instellen. Ik sleepte de dikke blauwe lijn een rij omlaag en kon helemaal van voren af aan beginnen met de pagina-einden per week opnieuw te slepen. :confused: Zal ook wel aan mij liggen, want pagina-einden snap ik niets van. :eek:

Een bereik per week met dat keuzevenster is een goede optie, mits het bereik zich maar aanpast als ik een naam onderaan toevoeg.

Puzzel, puzzel... :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan