Printer aansluiten op router; hoe doe je dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Hallo,

Ik heb twee pc's (beiden Windows XP SP2) die tot voorkort onafhankelijk van elkaar op een router (Zyxel Prestige 2602H-61C) waren aangesloten voor verbinding met internet. Daarnaast heb ik een printer (Brother HL-1430) die rechtstreeks op één van de pc's was aangesloten. De printer was aangesloten met een paralelle kabel.

Sinds vanochtend heb ik een thuisnetwerk opgezet. Nu wil ik de printer ook in het netwerk 'hangen' zodat deze door beide pc's is aan te sturen. Waarschijnlijk moet ik de printer op de router aansluiten (zodat de printer ook te bedienen is wanneer één van de pc's uit staat), maar mijn vraag is: hoe doe ik dat?

- De router heeft alleen maar 4 LAN-poorten (waarvan er 2 in gebruik zijn door de pc's)
- De printer heeft een paralelle poort (maar ook een USB-poort)

Alvast dank voor jullie suggesties.

Je router moet kunnen fungeren als printerserver. Kijk dat even na in de handleiding.

Dank voor je snelle reactie. Da's inderdaad een hele dure oplossing. Ik zie op het plaatje van Brother dat het een soort adapter is van LAN naar parallel. Zijn er ook zulke dingen te koop voor USB (en die een stuk goedkoper zijn)? De printer heeft nl. ook een USB-poort.

Je hebt 3 mogelijkheden...

• Een printserver kopen
  • Een nieuwe printer kopen die een netwerkaansluiting heeft
  • of een nieuwe router kopen die over usb-poorten beschikt.
Een printserver kopen blijft nog altijd de goedkoopste oplossing.

en er is nog een mogelijkheid: de pc waarop hij nu staat, laten fungeren als printserver.

er zit wel een nadeel aan:

de pc waar de printer op is aangesloten, moet dan wel aanstaan

@Dillondarko

Zie de vraag:
Sinds vanochtend heb ik een thuisnetwerk opgezet. Nu wil ik de printer ook in het netwerk 'hangen' zodat deze door beide pc's is aan te sturen. Waarschijnlijk moet ik de printer op de router aansluiten (zodat de printer ook te bedienen is wanneer één van de pc's uit staat), maar mijn vraag is: hoe doe ik dat?

Dus dat is wat men NIET wil...... anders was het al lang klaar geweest......

@Dillondarko...

Je hebt wel de optie aangegeven die het minste [geen] geld kost......... misschien toch een overweging en dan voor die bespaarde € 50 bier gaan halen.......

@Dillondarko...

Je hebt wel de optie aangegeven die het minste [geen] geld kost......... misschien toch een overweging en dan voor die bespaarde € 50 bier gaan halen.......

que energieverbruik en kosten bij een pc die constant aanstaat haal je de kosten voor een printserver er op een duur wel uit

Probleem opgelost! Printer server gekocht en geinstalleerd en alles werkt naar wens.

Bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan