printer delen

• Onderwerp starter Onderwerp starter hamy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hamy

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2004
ik heb een een probleem met het delen van mijn lexmark printer. (windows xp servicepac 2)
op pc. 1 printer geinstalleerd en gedeeld, tevens firewall aangepast.
op pc. 2 printer geinstalleerd.

vanaf pc 2 kan ik niet printen omdat er geen communcatie mogelijk is. Waarschijnlijk kan het netwerk niet gevonden worden.

Hoe los ik dit als LEEK op. Graag a.u.b. een begrijpelijke
oplossing. Alvast bedankt voor jullie aandacht.

een paar vragen:
Kun je wel bestanden delen tussen de 2 computers?

Zo nee type dan eens het volgende in in een dos box (click op start -> uitvoeren , en type "cmd") zonder de "
Type achter de dos prompt het commando: ipconfig
En meld de uitvoer even hier.

Doe dit voor beide pc's

Je kan eventueel dan al op pc 1 het volgende in typen: "ping 192.168.1.10" (zonder de ")
Nu moet je ipv 192.168.1.10 het nummer intypen wat achter de tekst: IP adress staat op PC 2 na het commando ipconfig

Geef ook het resultaat van de ping dan even hier.

pc 1: ethernet-adapter lan verbinding
ip adres 192.168.2.104
subnermasker 255.255.255.0
standaardgateway 192.168.2.1.

pc.2:

ip adres 192.168.2.102
subnetmasker:255.255.255.0
standaardgateway: 192.168.2..1

beste shaihulud,
ipv 192.168.1.10 ingegeven 192.168.2.102
wordt niet herkent

Waarmee merk je dat er geen communicatie is.
Krijg je een melding van Windows?
Hoe luidt die melding?

vreemd de pc's krijgen dus een ip uitgedeeld (tenzij je ze zelf definieerd). Om dat te checken doe eens het volgende:
Waar staat de volgende instelling op:
ga naar netwerkverbinding en klik met rechts op je netwerk. Klik dan de TCP IP hoofdstuk aan en klik op eigenschappen. Staat hier automatisch ip nummer verkrijgen aan?

probeer ipv 192.168.2.102 eens "ping 192.168.2.1"
Er moet komen te staan iets als:
Reply from 192.168.2.1

Als er iets staat als request time out dan kan hij de router niet vinden. (of heb je geen router en zitten je pcs direct aan elkaar?)

Check of de kabels er goed in zitten (een verkregen ip duid er denk ik op dat dit wel goed zit (er moet een lampje gaan branden naast de stekker van de netwerk kabel zodra je de pc aanzet )

Zorg bij de testen in ieder geval dat je tijdelijk op beide PC's de firewall geheel uit zet. Kijk ook eens via mijn netwerk locaties en dan volledig netwerk of je hier op allebei de PC's de andere ook ziet. Als je P2P werkt zorg dan dat in de eigenschappen van de computer dezelfde werkgroep staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan