Printer delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hunterlol

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2008
Berichten
61
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik al uren aan verspild heb :(

Ik wil vanaf een laptop die VISTA heeft als OS kunnen printen via het netwerk. De printer is via USB connected naar de pc die op XP draait.

Een belangrijk feit is dat de laptop voorheen op XP draaide en dat het delen van een printer toen wel lukte. Sinds VISTA is geïnstalleerd kan het met geen mogelijkheid.

Ik heb werkelijk alles al geprobeerd:

- Hebben de computers IP adressen die toelaten mekaar te "zien", en gebruiken ze eenzelfde Subnet Mask, Gateway en DNS : Ja
- Zijn beide computers op een zelfde fysiek netwerk, bijvoorbeeld beide achter dezelfde router? Ja
- Zijn File and Printer Sharing / Bestands- en Printerdeling ingeschakeld ? Ja, op beide
- Ping-Test: open een Dos venster op elke PC, en tik "Ping" gevolgd door de naam van de andere PC, en wacht op een antwoord (hij probeert 3 of 4 keer). Probeer hetzelfde dan met het IP adres van de andere PC. 4 keer antwoord ontvangen op pc en laptop
- Firewalls: windows firewall staat uit, bij uitschakeling van Mcafee firewall lukt het nog steeds niet
- NetBIOS / Network Browsing Test: met dit alles moeten de computers mekaar kunnen "zien". Open Windows Explorer / Windows Verkenner op elke PC, en tik in de Adresbalk bovenaan (schakel die in indien nodig !) "\\COMPUTERNAAM" gevolgd door ENTER. Dan probeert 'm de andere computer te "zien". De pc kan de laptop wel zien, maar zodra ik op de laptop zoek naar de pc dan krijg ik de volgende melding: "Geen toegang tot pc.. controleer de naam.. etc"
- Kunnen de computers mekaar "vanzelf" "zien" wanneer ik naar "netwerken" ga ? Nee
- Iemand anders had ook dit probleem en vond deze oplossing: "Ik heb op de computer waar de printer niet via USB is aangesloten op de uitvoeringsregel (via START) ingetypt:
\\NaamVista-Computer\Naam gedeelde printer. De printer installeert zich dan vanzelf." Als ik dit doe krijg ik de volgende melding: "pc\printer is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt. Onjuiste functie."
- Met mijn router is niks mis, want toen er XP op de laptop stond kon er wel een printer gedeeld worden.
- Wordt de printer aangegeven als: "gedeeld" op de computer met XP? Ja
- Het instellen van een thuisnetwerk (Wizard Netwerk Instellen), waarbij de computernaam en de netwerknaam ingesteld kunnen worden. Via een "diskette" (ofwel usb stickie met netsetup.exe) het thuisnetwerk op de andere pc installeren en toevoegen aan het netwerk. Dit heb ik vorige keer gedaan om te zorgen dat ik de printer kon delen, toen lukte dit prima. Als ik nu het thuisnetwerk m.b.v. de Wizard vis de USB stick op de laptop met VISTA wil installeren (de naam van de werkgroep is trouwens hetzelfde ingesteld: THUIS) dan eindigt de installatie met: "De wizard netwerk instellen is niet voltooid. Er is een fout opgetreden tijdens het configureren van het netwerk op deze computer. U kunt het netwerk handmatig configureren of de wizard opnieuw uitvoeren, maar dan met andere instellingen."
- Ga naar je Configuratiescherm > Netwerkverbindingen > rechtsklik op LAN-verbinding en kies Eigenschappen. Kies in het tabblad Algemeen de voor de optie installeren. Selecteer protocol en klik op Toevoegen....Kies voor NWLink IPX/SPX/NetBIOS-compatibel transportprotocol en klik OK. Belangrijk: doe dit op ALLE computers in je netwerk. Ik denk dat hier het probleem zit. Ik heb het op de pc die op XP draait netjes toegevoegd, alleen dit protocol is uit windows vista gehaald dus op de laptop kan ik dit niet toevoegen.

Is het misschien mogelijk om dit protocol extern te installeren op de laptop met Vista? Je kunt namelijk bladeren en via een schijfstation een protocol installeren.

Kan iemand mij met dit probleem helpen?
 
Laatst bewerkt:
en de andere computer staat wel aan waarop de printer is aangesloten.
 
Jazeker, die computer staat aan. Ik moet er tenslotte ook instellingen op wijzigen.
 
Ik heb thuis vrijwel hetzelfde maar werk correct..
Alleen dit heb ik anders..

de naam van de werkgroep is trouwens hetzelfde ingesteld: THUIS

Verander de werkgroep eens via de xp wizard met WORKGROUP..en op de vista natuurlijk ook..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de naam van de werkgroep veranderd, dit werkt niet. Wel opmerkelijk is dat er bovenaan de soort "samenvatting" staat, die je krijgt wanneer je de naam van je computer en werkgroep hebt ingesteld, dat de laptop dmv een LAN verbinding verbonden is met internet, en onderaan de soort samenvatting staat: via een draadloze verbinding. De laptop heeft namelijk een keer een netwerkkaart geïnstalleerd om op een andere plek draadloos internet te kunnen ontvangen. Maar hij geeft wel aan dat de laptop gewoon via de LAN verbinding is verbonden..
 
Heb hier soortgelijke problemen gehad, met dien verstande dat het netwerk wél werkte (de pc's "zagen" elkaar, alleen de printer delen wilde niet lukken. Na enkele uurtjes klooien zag ik het "licht" en bleek het even simpel als misleidend te zijn:

geen printer proberen te installeren op de pc waarop de printer NIET fysiek zit, maar simpelweg naar het netwerkscherm gaan en dáár kiezen op het printericoontje voor "verbinden", bleek dé oplossing te zijn.
 
Het punt is dat de printer staat weergegeven in de computer met XP. Het probleem is dus dat ik vanaf de laptop niet in die pc kan komen, waar ik het icoontje van de printer zou kunnen vinden en op verbinden zou kunnen drukken.
Als ik eenmaal via die laptop in de pc zou kunnen komen dan zet ik al een grote stap vooruit, dan zou het bericht van het mislukken van het toevoegen van de laptop in het thuisnetwerk ook niet meer verschijnen....
 
poe.. ik heb weer een hoop geprobeerd vandaag.

Via deze link: http://www.computercare.ca/forum/showthread.php?t=2562
heb ik NWLink IPX/SPX/NetBIOS-compatibel transportprotocol in vista gezet en geïnstalleerd. Maar ook nu faalt de wizard klein netwerk installeren..

Ik heb gemerkt dat als ik op de VISTA laptop intyp: \\pc...\[mapnaam] dat ik wel in een gedeelde map kan komen vanuit de XP pc. Dit is al een hele vooruitgang.

Als ik dan intyp: \\pc...\canonprinter (zo heb ik de printer genoemd als gedeelde printer) dan krijg ik weer die stomme error dat er geen machtigingen zijn voor de netwerkbron.

Ook via mijn register heb ik buitenstaanders die via het netwerk proberen binnen te komen in mijn pc toegang verleend, ik heb het ingesteld op :"iedereen" en ook heb ik de computernaam van de laptop toegevoegd. Dit werkte ook niet.

Op een ander forum had iemand hetzelfde probleem, die kwam er zo uit:
"Na echter op de XP1 bij een willekeurige nieuwe map, aangevinkt te hebben 'Van deze map een gedeelde netwerkmap maken'en 'Netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen', werd plotseling van de XP2 de blokkade/foutmelding opgeheven, en werkt alles weer, ook voor de andere mappen die alreeds gedeeld waren en nog niet werkten." ook dit lukte niet bij mij
 
OPGELOST

ik heb werkelijk alles geprobeerd en het volgende werkte voor mij:

"PROBLEM SORTED

I tried all of the suggestions in this thread and nothing worked.
I came across the answer on another site, it is as follows;

Windows XP Home / "Access is Denied" Network Error

I've had the same problem as described above (\\Machine not accessible... access denied), using an XP Home machine as a server for my local network, and solved it this way:

Using Regedit.exe ...

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa
DWORD KEY "restrictanonymous" = 0

There are 2 enteries under restrict ; 1st is restrictanonymous and the other is restrictanonymoussam ; we have to change the value of both to 0

Then reboot. Notice that it lowers somewhat the security level for the anonymous logins on your XP Home PC.

This solution worked for me hope it helps"
 
nu heb ik nog een vraag:

Alle dingen die ik open en aan heb gezet, kan ik die weer uit/ dicht zetten nu?

Zoals:

- gast account (mag die weer uit of beide pc's?)
- het IPX/SPX protocol dat ik op de vista pc heb geinstalleerd, kan ik die eraf gooien? want dat zorgt ervoor dat je pc open staat voor ook de buitenwereld.
- de instellingen in het register waar ik iedereen toegang verleen om bij de pc naar binnen te komen, kan ik "iedereen" weghalen?
 
Dat durf ík niet te zeggen (heb ik niet genoeg kaas van gegeten).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan