Printer in netwerk print 1x daarna niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Mijn kennis van troubleshooting binnen netwerkjes is ongeveer 0 (nul). Een Windowsnetwerkje maken met thuishardware (voor zover het muisklikken en delen betreft) ging nog wel, maar 1 stukje hardware krijg ik niet fatsoenlijk aan de praat.

Sinds een maanden heb ik een vreselijk mooie zw Samsung laserpinter (draadloos en bedraad). Als ik het kreng voor de eerste keer op mijn desktop of netbookje aansluit (printers, nieuwe printer, netwerkrpinter etc.) dan gaat het uitstekend, de printer print draadloos!

Wanneer ik echter een volgende keer (dag erna of zo) de computers opstart en iets naar de draadloze printer stuur, dan is het feest voorbij; de printer wordt niet meer gevonden / gezien. Verwijder ik de printer en installeer ik 'm daarna weer 'vers', dan mag ik weer 1x draadloos printen. Bedraad lukt altijd!

Bedraad werkt het ding dan ook uitstekend! Ook vanaf het draadloze netbookje kan ik wel printen, mits de desktop maar aanstaat en ik op het netbookje de bedraadde printer op de desktop kies.
Draadloos vanaf het netbookje kan ik het schudden, dan wordt de printer niet gevonden.
Verder werkt het gehele netwerkje prima! Bestanden delen op de desktop en het netbookje gaan uitstekend. Zelfs mijn TV die in het netwerk hangt kan vanaf het netbookje en de desktop draadloos foto's en films afspelen, alleen die verrekte draadloze printer wil niet draadloos printen vanaf mijn netbookje.

In welke richting zou ik het moeten zoeken en waarom print de printer na de eerste installatie wél draadloos vanaf het netbookje en bij een volgende opstart van het netbookje niet (meer)? De oorzaak kan volgens mij niet zo heel erg lastig zijn want alles werkt verder prima, maar ja, niet gehinderd door kennis van netwerkinstellingen wordt het even wat lastiger.

Hardware :

Desktop met Vista Ultimate 32 bit, waaraan de bedraadde (tevens draadloze) Samsung ML-2525W hangt.
Netbookje met Win 7 Starter 32 bit.

De vraag kon in meerdere secties, wellicht dat een mod 'm wil verplaatsen als deze in een andere sectie nog beter past.

Laatst bewerkt:
Hoi,
ik wil een poging doen, wat ik niet goed snap in je verhaal is dat je een netwerkprinter aan je desktop hangt. De printer plug je toch in op je router? Bij mij hoeft er geen andere pc aan te staan om te printen omdat hij rechtstreeks aan de router hangt. Het heeft hoofdzakelijk met je routerconfiguratie te maken volgens mij. Het is toch wel een netwerkprinter? Dus niet via usb aangesloten?

Hallo gast0225. :evil: Dat zou ik ook zijn.
Als ik me niet vergis kun je maar op een verbinding tegelijk. Ik zoek het voor je op.

Beiden dank voor het antwoord. Nee het is geen zuivere router in de zin van het (router) woord die ik heb.
Ik heb van oudsher zo'n Orange (tot voor kort Online en sinds héél kort heeft T-Mobile de handel overgekocht en zijn zij 'officeel' mijn provider) Livebox.

Zie hieronder.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 47
Hier ben ik weer. Kijk eens een heleboel leesvoer.:eek:
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201110/20111024094050631/NL/du/dutch/start_here.htm

Lees eens onder een draadloos netwerk instllen. En ja er staat nog zoveel meer op.
Laat eens wten en succes ermee. Groet Manamana
Vanzelfsprekend bedankt voor je reactie, maar helaas ( ;) :D ) behoor ik tot de groep mensen die voordat zij een probleem bespreekbaar maakt, éérst álle troubleshooting oplossingen uit de handleiding heeft geprobeerd.

Ho,
Livebox van Online die heb ik ook, bij mij hangt er een envoudig sweex-routerje achter en alles werkt perfect.
Ze hadden me laatst een nieuw modem/router (ook draadloos) de Thomson TG712 opgestuurd waar ik alleen maar problemen mee had. Dus heb ik mijn oude Livebox weer aangesloten en geen problemen meer gehad. Dat lost natuurlijk je probleem niet op, maar ik heb precies dezelfde opstelling als jou gehad. Dat als ik wilde printen de andere desktop aan moest staan. Heb je bij "eigenschappen van printer",op je desktop gekeken of het volgende onder de tab "delen" aangevinkt staat:
Afdruktaken op cliëntcomputers renderen en "als u deze printer deelt met gebruikers die verschillende Windowsversies hebben dient u mogelijk een extra stuurprogramma te installeren" o.i.d.

Ja oke geaccepteerd, maar je vertelde dat je troubleshooting ongeveer 0 was. Dus we wilden je helpen. Daar staan echt wel oplossingen tussen die de moeite waard zijn om te proberen. Anders wellicht toch contact opnemen met T mobile.

@manamana : ik had wellicht beter in mijn startbericht kunnen vermelden dat ik alle door Samsung aangedragen dingen uitgeprobeerd heb.
@Mik Zjegger : Ik heb de Thomson 385CA3 en wat die instelling betreft, helaas, dat staat goed. Een niveau dieper lees ik zelfs dat er voor 32 en 64 bit systemen extra stuurprogramma's zijn geïnstalleerd. Ik ben helaas bang dat ik uiteindelijk toch maar een keer de techneuten van Samsung een mailtje moet gaan sturen.

Laatst bewerkt:
Succes, jammer dat ik je niet verder heb kunnen helpen. Ben wel benieuwd wat ze bij Samsung te zeggen hebben.
Hoop wel dat je de oplossing nog doorgeeft als het werkt.

a. Wat is het ip-adres van je printer?
b. Welk type printer is het?
c. Zodra je de pc's weer aanzet de volgende dag, komen pings naar dat ip-adres van je printer aan?
d. Als je het op de netbook op de volgende manier doet: Lokale printer toevoegen (vinkje uit bij: PnP printers automatisch detecteren), lokale poort toevoegen -> poort wordt dan: \\ip-adres-van-printer (bijv. \\192.168.1.55)
Die nieuwe poort kiezen en daarna de bijbehorende printerdriver installeren.
Werkt dat?

Verder zo snel geen idee.

Tijs.

Je zou nog even de originele CD rom van je printer erover heen kunnen gooien. Best wel zonde van deze printer het niet doet. Mooi ding trouwens. Verder zou ik het ook niet meer weten.:rolleyes:

@Tijs : ik ben bang dat ik er veel meer tijd in moet gaan steken. Ik ging gemotiveerd met je instructies aan de gang maar liep al gelijk bij het doornemen van de handleiding van de printer tegen een lastige vraag aan. De vraag die gesteld wordt luidt : of ik ad-hoc of infrastructurele installatie wil doen. Ik ga aankomend weekend, als ik een echt een hele dag de tijd heb om linksom of rechtsom alle opties uit te gaan proberen, het een en ander testen. Ik kom erop terug (al dan niet met een vervolgvraag)

........ waarom in verkoopfolders altijd maar weer staat, stekker erin, een paar muisklikken en u kunt draadloos printen................... (zucht)

Laatst bewerkt:
Infrastructure-modus moet je hebben.

Tijs.

Ik kon toch niet tot het weekend wachten en ben aan de slag gegaan. Helaas zijn de eerste berichten niet hoopvol. Laat het netbookje maar even zitten, ik wil de printer allereerst maar eens op de desktop draadloos werkend krijgen:

Wat ik gedaan heb:

- eerst de printer verwijderen vanaf de desktop (Windows kent 'm dus niet meer) daarna:
- zoals de handleiding voorschrijft : USB kabel aansluiten voor 1e installatie, dan CD erin van de fabrikant (Samsung)
- kies voor draadloze installatie, het installatieprogramma vindt de printer en installeert software (even het adres opgeschreven om zodadelijk naar te kunnen pingen)
- na de gelukte installatie, CD fabrikant eruit en overeenkomstig handleiding Samsung USB kabel eruit
- voor de grap even Word geopend, een paar letters getypt en ja: 't ding print draadloos
- daarna eens even de prompt geopend en zie wat daar gebeurt........................... hier stop ik dus maar even..........!

Wat gaat hier fout? (los van het feit natuurlijk dat de printer niet gezien wordt.....) De printer is kersvers geïnstalleerd, print keurig netjes uit en de computer is na de printerinstallatie nog niet opnieuw opgestart en tóch dit ping resultaat???
Ik heb ook ná dit ping resultaat nog een stuk of wat velletjes papier met enkele letters erop vanuit Word geprint (draadloos!!!) Gaat perfect!!!

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    43,3 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Update :

ik ben dan misschien op netwerkgebied een noob, geheel wereldvreemd met computers toch ook weer niet..............
Dus even op Google gezocht wat ik met die time-out aanmoet.
Zie plaatje wanneer ik de pingtijd verhoog................. !

Vervolgens maar eens naar de eigenschappen van de printer gegaan en daar gekeken. (zie volgend plaatje)

Hij / zij die 't weet..................................

Wat ik in mijn oorspronkelijke bericht nog vergat te vermelden is het volgende:
als ik de printer aan laat staan en ik de pc opnieuw opstart, dan kan ik wél printen, m.a.w. de draadloze functie blijft oké. Zet ik samen met de pc ook de printer uit en start daarna beide apparaten op, dan is het printen over, de printer print never en nooit meer draadloos................. totdat ik 'm even in 'printers' verwijder en vervolgens Windows naar een printer laat zoeken. Dan wordt íe weer gevonden en kan ik weer draadloos printen. Daarna begint het 'feest' weer opnieuw als beide apparaten uit zijn geweest.

Mogelijk dat bij de netwerkdeskundigen onder ons nu een lampje gaat branden waar de oorzaak gezocht moet worden..............?

btw : waarom voegt Windowx automatisch een 0 aan mijn ping opdracht toe, een nul die ik niet in de ping aanvraag typ? (zie plaatjes)

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 28
  • Presentatie2.jpg
    Presentatie2.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Je bent bij het pingen de punt vergeten tussen de 1 en 66. Het moet zijn 192.168.1.66
Leesvoer.
Het beste is volgens mij om je printer in de routerconfiguratie een vast (statisch) IP-adres te geven als dat mogelijk is. Maar zoals ik al eerder opmerkte bij mij ging het ook fout met m'n nieuwe modem/router. De aangesloten TV kreeg ook niet altijd verbinding met het netwerk totdat ik m'n "oude modem" aansloot met een eenvoudig routerje erachter. Ook ik had alles wat mogelijk was gedaan om het fatsoenlijk werkend te krijgen. :o
Suggestie: verwijder die oude virtuele printerpoort van Canon eens, het zal er wel niets mee te maken hebben maar je probeert van alles nietwaar? :D

Laatst bewerkt:
Hoi,

misleidende info die Samsung mij in een schermpje liet zien dus, want tijdens de hernieuwde installatie (net voor afronding daarvan) kreeg ik het adres zónder dat verrekte puntje ertussen. Maar idd. wanneer ik het puntje ertussen zet dan wordt netjes op de 4 verzonden pakketjes geantwoord.

Er is inmiddels echter nog meer gebeurd:

ik heb de website van Samsung bezocht en de nieuwste stuurprogramma's gedownload en geïnstalleerd (drivers uitgekomen vorige maand). Wie schetst mijn verbazing..........
na installatie print de printer draadloos, óók na het uitzetten en weer aanzetten. Heel, héél voorzichting begin ik te denken dat het draadloze printprobleem eindelijk is opgelost. Ik heb de pc en de printer pas 4x uitgezet en weer aangezet, dus misschien juich ik te vroeg, maar aan de andere kant : als ik na 4 reboots, inclusief koude starts van zowel printer als PC draadlos mag blijven printen, dan zou de logica zijn dat dat ook na 5, 50 of 500 keer nog mag. Ik kijk het een dag of wat aan en koppel het e.e.a. hier weer terug, zodat andere probleemhouders er misschien ook nog wat aan hebben. Vooralsnog lijkt het erop dat het probleem is opgelost met alleen maar de nieuwste drivers te installeren, waarbij dan natuurlijk de interessante vraag blijft : "En al die andere duizenden die de ML-2525W het afgelopen jaar hebben gekocht, zouden die dan ook allemaal hetzelfde probleem hebben gehad totdat vorige maand de nieuwste drivers beschikbaar kwamen en zij deze hebben gedownload en geïnstalleerd......................"?

Nu nog het netbookje......................

Laatst bewerkt:
Als je printer net nieuw is en ze brengen nu al nieuwe drivers uit dan is het zeer waarschijnlijk dat er een bug in die andere drivers heeft gezeten.
Als dat het geval is dan vind je de oplossing natuurlijk nooit.
Maar iig fijn voor je dat het blijkbaar opgelost is! :thumb:

Tja, de ML-2525W is geloof ik van september 2010 en ik kocht 'm in december 2010 dus wat is nieuw.............

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan