Printer installeren met commando Printui.exe

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yoshi

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Berichten
171
Hallo,

Wij hebben een pak printers op een pak computers lokaal te installeren. Geen domein-structuur, geen printserver, dus allemaal lokaal te doen: Printer toevoegen, printerdriver toevoegen, etc....

Drivers en printers installeren lukt prima met Prnmngr.vbs en Prndrvr.vbs die je kan terugvinden onder C:\Windows\System32\Printing_Admin_Scripts. Maar de laatste stap, zijnde kenbaar maken van opties (papierlades, afwerkingseenheid, etc.) kan je hiermee blijkbaar niet.

Dus maar op zoek gegaan op forums, en zo kwam ik op Printui.exe, eveneens een tool binnen Windows. Met commando's als printui.exe /Ss /n "[Printer Name]" /a "[File.dat]" (resulteert in een bestand) en printui.exe /Sr /n "[Printer Name]" /a "[File.dat]" (zet de configuratie terug) schoot ik aardig op. Zolang het lokaal bleef. Toe ik dit wou toepassen op een andere PC, kreeg ik:

Operation could not be completed (error 0x0000000c).
The access code is invalid.

Geen idee, "Uitvoeren als beheerder", wat kan ik nog meer proberen ?

Raad is welkom!
 
Niet een direct antwoord op je vraag, maar waarom niet 1 systeem helemaal inrichten zoals deze moet zijn en hier een System Image van maken. Deze kun je dan gebruiken om op de andere computers te restoren. Dan ga ik er vanuit dat het allemaal gelijke computers en printers zijn.
 
2 tips:
a. deze link
b. Variant daarop (gevonden m.b.v. a.):
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Ss /n "printer" /a C:\RZ\Settings\config.dat d g
om de instellingen van "printer" vast te leggen in C:\RZ\Settings\config.dat, en
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Sr /n "printer" /a C:\RZ\Settings\config.dat d g r
om die zelfde instellingen terug te lezen op een andere computer waar "printer" al op geïnstalleerd is en config.dat gekopieerd is in dezelfde lokale map als de bron.
Zie dat de "r" aan alleen in de tweede regel voorkomt, niet in de eerste.

Ik ben benieuwd of het hiermee lukt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Step forward

@ edmoor: Het werken met cleane images is geen optie. Mensen brengen soms eigen laptop mee (meer en meer), en een mix van computers.

Maar in de tip van Tijs (dnties) zit meer muziek.

Werk nu met regels:

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Ss /n "Printernaam" /a "C:\TEST\Settings\config.bin" d u g 8 (voor backup)
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Sr /n "Printernaam" /a "C:\TEST\Settings\config.bin" d u g 8 r (voor restore)

Eerlijk, ik denk niet dat de optie r nodig is, omdat we precies op elke computer dezelfde printernaam willen, maar dat ene lettertje stoort mij niet.

Het gekke in heel dit verhaal is dat ik de optiesleutel 8 helemaal niet terugvind als ik de help open ...

In mijn testomgeving lijkt dit allemaal te werken. Morgen eens op enkele productie PC's uitproberen. Ik laat nog iets weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan