Printer op W2000 niet te gebruiken vanaf XP met beperkte account

• Onderwerp starter Onderwerp starter Voke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Voke

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 dec 2006
Voor een kennis heb ik een printer geinstalleerd op een windows 2000 machine. Deze machine zit via een kabel aangesloten op een draadloos routertje. Vanaf de Laptop die XP home draait en via Wi-Fi ook op hetzelfde routertje zit wil ik de printer ook kunnen gebruiken. Dit lukt wel als ik als administrator rechten inlog op de laptop, maar niet met een beperkte account. Ik krijg dan een 'fout bij printen' in het printer windowtje.

Het lijkt mij een rechten probleem. Hoe kan ik de rechten voor de beperkte account zodanig instellen dat prinen en printerbeheer mogelijk is, zonder er een volledige administrator account van te maken?

Of zijn er andere suggesties om dit probleem op te lossen?

Ik denk dat je het kunt oplossen door de door de beheerder op de laptop geïnstalleerde (netwerk-)printer te delen.

Omdat de driver er al staat zou er geen probleem moeten zijn dan, lijkt me.

Eventueel op de geïnstalleerde netwerkprinter iedereen expliciet Print rechten geven.

Succes,

Tijs.

Dank voor je vlotte respons, Tijs,

Delen van de printer op de XP-laptop lukt niet, dat tabje in de printer properties is volledig uitgegrijsd (niet bedienbaar dus). Ook kan ik niet vinden waar ik de rechten voor de printer kan instellen op de XP laptop.

Op de windows2000 machine had ik reeds alle gebruikers alle rechten gegeven voor de printer (print, manage printer en manage que als ik het goed heb, het waren drie vinkjes. Ik ben momenteel niet ter plaatse)

Nu we het erover hebben: ik denk dat het probleem erin zit dat de gebruiker van de laptop zich niet aanmeld op de W2000 machine, en dus geen rechten heeft om te printen.

Als het wachtwoord van Administrator op de laptop hetzelfde is als die op de W2000 machine wordt daarmee daar aangemeld en kan geprint worden.

Als de 'gewone' gebruikers van de laptop geen gelijkluidende gebruikersnaam en wachtwoord hebben op de W2000 machine, dan mogen ze er niet bij.

Misschien is dit te omzeilen door (op de W2000 machine) het Gast account het recht te geven te printen, want dat is volgens mij het account waar men verbinding met de W2000 machine mee maakt (als hun 'gewone' gebruikersnaam + wachtwoord op de W2000 machine niet aanwezig is).

Succes,

Tijs.

Is een goed idee. Zal ik eens proberen zodra ik daar weer ben. Ik laat nog wel horen of dit de oplossing is. Dank zover.

Heeft even geduurd, maar ik kan melden dat het werkt. In eerste instantie lukte het nog niet, maar wat later kwam ik erachter dat de guest-account op de W2000 computer was disabled. Na het enablen was alles naar wens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan