Printerkop Reinigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crazy Toon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jan 2004
Berichten
3
Hallo allemaal, Wie kan mijn vertellen hoe ik mijn printerkop van een Canon i 560 kan reinigen.
Ik heb namelijk allemaal roodi strepen op de foto`s.
Ik heb al regelmatig geprobeerd te reinigen met het hulp programma, maar dat levert niks op.

Bvd Crazytoon
 
met een pluis vrij doekje en lauw water over de onderkant van je printer kop gaan
 
Als het nog niet goed is:

(aannemend dat de rubber afdichtingen onder in cartridge goed zijn)

er zijn speciale inktkop reiniging vloeistoffen te koop maar bij ernstige verstopping werkt dat soms niet.
inktpatronen verwijderen (en eventueel tijdelijk afplakken om uitdrogen te vermijden)
cartridge (printkop) verwijderen en minimaal 24 uur "voetenbad" geven:
printkop plaatsen in een 1 cm diep laagje gedistileerde water + paar druppels afwas zeep (met citroen) in een ondiep schaaltje
zo nodig nog eens 24 uur

Daarna printkop onder lopende kraan houden; niet een straal water maar liever snel druppelend. Houd de printkop een eind onder de kraan; druppels vallen dan met enige kracht
a) op de inkt aanvoer openingen
b) dan op de printopeningen (printkop onderste boven houden)

cartridge afvegen (pluisloze doek of tissue)
testen.

nog niet goed:
hetzelfde als hier boven maar + 20% huishoud amoniak.
NB! In goed geventileerde (buiten)ruimte plaatsen. Amoniak dampen kunnen gevaarlijk zijn ...

Voor een kennis heb ik dat gedaan; na 3 dagen voetenbad en waterdruppelen was de printkop goed schoon en printte het weer netjes.
 
Laatst bewerkt:
Als het nog niet goed is:

(aannemend dat de rubber afdichtingen onder in cartridge goed zijn)

er zijn speciale inktkop reiniging vloeistoffen te koop maar bij ernstige verstopping werkt dat soms niet.
inktpatronen verwijderen (en eventueel tijdelijk afplakken om uitdrogen te vermijden)
cartridge (printkop) verwijderen en minimaal 24 uur "voetenbad" geven:
printkop plaatsen in een 1 cm diep laagje gedistileerde water + paar druppels afwas zeep (met citroen) in een ondiep schaaltje
zo nodig nog eens 24 uur

Daarna printkop onder lopende kraan houden; niet een straal water maar liever snel druppelend. Houd de printkop een eind onder de kraan; druppels vallen dan met enige kracht
a) op de inkt aanvoer openingen
b) dan op de printopeningen (printkop onderste boven houden)

cartridge afvegen (pluisloze doek of tissue)
testen.

nog niet goed:
hetzelfde als hier boven maar + 20% huishoud amoniak.
NB! In goed geventileerde (buiten)ruimte plaatsen. Amoniak dampen kunnen gevaarlijk zijn ...

Voor een kennis heb ik dat gedaan; na 3 dagen voetenbad en waterdruppelen was de printkop goed schoon en printte het weer netjes.

Beste Jan-Hans.
Ik wil de printkop reinigen van mijn Pixma IP5200.
Ik heb je post gelezen en wil het ook eens uitproberen maar één ding ben ik nog niet zeker van. Moeten de rubberen afdichtingen (onder de printkoppen) ook onder de vloeistof staan ?
Alvast bedankt voor je antwoord,
Met vriendelijke groeten,
Japhanser
 
Oppassen dat de koperen contactpunten niet in contact komen met vloeistof.
Persoonlijk vind ik de volgende methode de gemakkelijkst en ook de veiligste:

Neem 70 % alcohol of isopropanol of printkopreiniger (kan je kopen bij de refillwinkel) en druppel telkens een druppel op de inktfilter van de kleur die verstopt is, na een tijdje zie je dat deze druppel geabsorbeerd wordt, doe dit een paar keer achter elkaar. Neem vervolgens een spuitbus met perslucht en blaas een paar korte stoten bovenop de inktfilter (wel keukenpapier eronder leggen, want het wordt een erg vieze boel). Doe de printkop terug en laat de printer een reinigingscyclus uitvoeren op de kleur die verstopt is.

Heb je geen printkopreiniger dan kan je dat zelf als volgt zelf maken: neem 25 delen zuivere isopropanol + 3 delen glycerine of propyleenglycol + 72 delen gedestilleerd water en voeg per 100 ml een kleine theelepel sterke huishoudammonia toe. Deze oplossing kan je jaren bewaren indien goed afgesloten.

Ik zou oppassen met sterke ammonia-oplossingen, want het gevaar bestaat dat het metaal (waaruit de printkop gedeeltelijk is gemaakt) gecorrodeerd wordt bij langdurig contact.
 
Beste,
Bedankt voor het antwoord. Ik veronderstel dat de inktfilter de opening is waar de printcartridge met de opening inpast ?
Groeten,
Japhanser
 
Dat klopt, waar de inktopening van je patronen op rust, dat is de inktfilter (er zit effectief ook een metalen filter op). Let erop dat de druppel geabsorbeerd wordt voordat je de perslucht erin blaast, want anders wordt de druppel de lucht in verstoven en krijg je inkt in je gezicht.
 
Ip4000

Als het nog niet goed is:

(aannemend dat de rubber afdichtingen onder in cartridge goed zijn)

er zijn speciale inktkop reiniging vloeistoffen te koop maar bij ernstige verstopping werkt dat soms niet.
inktpatronen verwijderen (en eventueel tijdelijk afplakken om uitdrogen te vermijden)
cartridge (printkop) verwijderen en minimaal 24 uur "voetenbad" geven:
printkop plaatsen in een 1 cm diep laagje gedistileerde water + paar druppels afwas zeep (met citroen) in een ondiep schaaltje
zo nodig nog eens 24 uur

Daarna printkop onder lopende kraan houden; niet een straal water maar liever snel druppelend. Houd de printkop een eind onder de kraan; druppels vallen dan met enige kracht
a) op de inkt aanvoer openingen
b) dan op de printopeningen (printkop onderste boven houden)

cartridge afvegen (pluisloze doek of tissue)
testen.

nog niet goed:
hetzelfde als hier boven maar + 20% huishoud amoniak.
NB! In goed geventileerde (buiten)ruimte plaatsen. Amoniak dampen kunnen gevaarlijk zijn ...

Voor een kennis heb ik dat gedaan; na 3 dagen voetenbad en waterdruppelen was de printkop goed schoon en printte het weer netjes.

Hallo,

Ik zit met soortgelijk probleem, denk ik.
Sinds kort klopt er weinig meer van mijn kleurcombinaties.
Of veel te veel rood, of veel te veel geel, in ieder geval niet zoals het origineel.
Ik wil ook eens proberen die printkop te reinigen op bovenstaande manier, echter: hoe haal ik dat ding uit de printer????

Graag een reactie.

Bij voorbaat dank,

TheLord
 
Aanvulling op de tip voor het reinigen van de printerkop

Hallo beste mensen, :thumb:

Het beste is om de printerkop één nachtje in een 1 cm hoog laagje magere melk te zetten.
Melk is in dit geval een goed hulpmiddel en lost namelijk alle bestanddelen van inkt op !
Daarna goed doorspoelen zoals in deze rubriek al stond beschreven.

Veel succes met het reinigen.

Met de vriendelijke groeten van Theo van Stiphout :cool:
 
printerkop gereinigd - hoe krijg ik weer kleur

Beste lezer van dit bericht,

Ik heb de printkop van mijn ip5200 in een melkbadje gereinigd.
Gedroogd, geinstalleerd.
Bij afdrukken controleraster nauwelijks afdruk.
Verscheidene Reinigingen opgestart.
Uitlijning printkop aantal malen.
Nog nauwelijks afdruk.

Wie heeft goed advies?

Groeten
Harry
 
Laatst bewerkt:
@Harry de Graaf,

Graag een eigen topic aanmaken. Het is hier niet gewenst in iemand zijn/haar topic jou vraag te stellen. Daarbij is de topic van 2008, dus niet actueel meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan