Printknop in navigatieformulier met meerdere tabbladen

• Onderwerp starter Onderwerp starter SA3
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SA3

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2016
In mijn navigatieformulier heb ik meerdere tabbladen.
Hoe kan ik op dit navigatieformulier een knop maken waarmee het actieve tabblad wordt geprint? Dus wisselend per tabblad.

@docthie: zit je wel in het goede forum?

@TS: geen idee of dat kan; zelf zou ik dat nooit zo doen, dus ik heb daar ook geen voorbeeld van. Het helpt dus aanzienlijk als je een voorbeeldje post.

Hoi,
@ Octafish
Oops, mijn foutje:o, maar had alleen tabbladen gezien

Snel lezen, kan iedereen, snel goed lezen is een kunst :)

Zie Navigatieformulier.JPG

De getoonde knoppen hebben als vaste gegevensbron één van de tabbladen.
Mijn bedoeling is dat deze knoppen gelden voor de gegevensbron van het tabblad wat op dat moment is gekozen.

In mijn hoofd had ik dit getypt:
Het helpt dus aanzienlijk als je een voorbeeldje post, geen plaatjes.
Jammer genoeg was die aanvulling wel nodig :)

Printknop in navigatieformulier met meerdere tabbladenPrintknop in navigatieformulier

Ik kan moeilijk mijn access-programma opsturen. Het plaatje geeft mijn bedoeling aan.
Wat gast0660 aangaf voor Excel is dat ook mogelijk voor Access?
Op internet zag ik onderstaande code voor de eventprocedure van zo'n knop.
Dat is volgens mij de methode. Alleen krijg ik het niet aan het werken.

Private Sub cmdPrint_Click()
Dim strWhere As String

If Me.Dirty Then 'Save any edits.
Me.Dirty = False
End If

If Me.NewRecord Then 'Check there is a record to print
MsgBox "Select a record to print"
Else
strWhere = "[ID] = " & Me.[ID]
DoCmd.OpenReport "MyReport", acViewPreview, , strWhere
End If
End Sub

Ik denk dat ik mijn vraag wat preciezer kan formulieren.
Hoe kan ik in een navigatieformulier met meerdere tabbladen een printknop maken die de currentview van het betreffende tabblad uitprint?

Ik vind het sowieso niet echt een goed idee om een formulier (schermafdruk dus) uit te printen maar je maakt beter een proper rapport van ieder tabblad en steekt die dan onder één knop dat een pop-up formuliertje oproept met daar je verschillende tabbladen als bv keuzeknoppen met daarachter een select functie of zo.

Ik ben het volledig met Johan eens; formulieren druk je nooit af. Daar zijn rapporten voor ontwikkeld. Formulieren zijn puur bedoeld voor input en mutatie. De enige zinvolle reden die ik kan bedenken om een formulier af te drukken, is als je bezig bent met het ontwerp en een afdrukje nodig hebt in een bespreking o.i.d.

Ik wil geen formulieren printen. Het navigatie-formulier heeft een aantal tabbladen zoals in het fotootje getoond.
Zo'n tabblad selecteert een bijbehorend rapport en displayed dat op het scherm.
Dit rapport wil ik, met een print-knop op het navigatie-formulier, laten printen.

Als ik deze knop aanmaak moet ik een gegevensbron opgeven, een rapport dus. Dat werkt prima.
Maar deze gegevensbron wil ik afhankelijk laten zijn van het rapport wat op dat moment op het scherm staat.

Dan was je niet erg duidelijk in je vraagstelling. Maakt niet uit, we komen er wel :). Dus, als ik het nu goed begrijp, heb je rapporten gemaakt die je niet in de Afdrukweergave gebruikt, maar in de Rapportweergave? Eindelijk iemand gevonden die die weergave blijkbaar kan waarderen :). Ik ben van de oude stempel: een formulier ziet er op het scherm veel beter uit om gegevens te bekijken dan die rapportweergave, die alles is behalve wat hij zou moeten zijn: een correcte weergave van het rapport! Daarvoor bestaat al jaren, naar volle tevredenheid, de Afdrukweergave. Die laat het rapport zien zoals het uit de printer komt.

De Afdrukweergave kun je ook beeldvullend laten zien (doet jouw Rapportweergave ook niet als hij op een navigatieformulier staat), en vanuit die afdrukweergave kun je ook prima afdrukken met een mooie knop. Kortom: prima als je iets wilt afdrukken... Hoef je geen afdrukvoorbeeld, dan kun je met een knop het rapport ook gelijk afdrukken. Maar dan is de (al dan niet correcte) preview van Afdrukweergave of Rapportweergave ook niet nodig.
Kortom: ik zou het anders aanpakken als jij... Ergo: ik heb daar ook geen voorbeeldje van, en deze techniek, die ik zelf dus nooit zo ga toepassen, ga ik ook niet maken voor mijn eigen databases. En dan komen we weer bij een eerder puntje: een voorbeeldbestandje van de database. Dan kunnen we gericht voor je gaan kijken!

Heb testDB (Test.accdb) gemaakt, maar kan deze niet als bijlage meesturen met dit bericht. Krijg dan de melding "Ongeldig bestand"
Hoe wel?

Je kunt de db zippen, dan pakt HM 'm wel. Op de een of andere manier mag je gaan db bestanden uploaden... Alternatief is: hernoem 'm naar *.xlsb, dan gaat het waarschijnlijk wel goed. Of zet 'm op een fileshare als wikisend.com.

In de bijlage staat mijn testdb.
In het navigatie-form staan 2 tabbladen van 2 rapporten.
In het nav.form heb ik twee knoppen gemaakt. Deze knoppen wil ik gebruiken voor het rapport wat op dat moment wordt gedisplayed, dus current is.
Bij het toewijzen m.b.v. de wizard kan ik slechts één rapport aanwijzen.

Bijlagen

Ik heb gepoogd je DB te openen met MS Access 2007 maar krijg onbekende indeling fout; lijkt me normaal aangezien je Zip file maar 1 Kb groot is. Waarschijnlijk bij het zippen dus iets fout gegaan
Hieronder een printscreen van wat ik bedoelde met zo'n pop-up formuliertje dat vanuit verschillende formulieren, tabbladen van formulieren wordt opgeroepen en de gebruiker klikt daar dus zijn rapport aan ongeacht vanwaaruit hij is vertrokken.

Bijlagen

• Knipsel7.JPG
    Knipsel7.JPG
    69,1 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
Zelfde verhaal. Niet te openen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan