Printserver probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soundman

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2007
Ik heb een Conceptronic CPSERVU printserver, maar krijg deze niet werkend. Allereerst mijn netwerkconfiguratie:

1x Wireless Router, Netgear WGR614
1x Desktop computer, Packard Bell, bekabeld verbonden met router
1x Laptop, HP DV6113, draadloos verbonden met router
1x Printer, HP DeskJet 930C
1x Printserver, Conceptronic Cpservu

Allereerst de printer met USB kabel verbonden met de printserver, de printserver met netwerkkabel op poort van de router aangesloten. Vervolgens de printer geinstalleerd op de computer als zijnde "lokale computer" (dus niet als "netwerkprinter") op LPT1 poort. Printer staat NIET op delen. Dan via de software/wizard van de printserver wordt een nieuwe TCP/IP poort aangemaakt (P1).
De printserver heb ik handmatig een nieuw IP adress gegeven, in de range van de router c.q. aangesloten apparatuur, op aanraden van de Conceptronic Helpdesk, ik laat het IP adress van de printserver dus niet automatisch door DHCP bepalen, dit gebeurt wel voor de aangesloten computer en laptop. Als ik overigens de printserver een automatisch IP Adress laat geven door de router d.m.v. DHCP lukt het ook niet. Vervolgens heb ik in de eigenschappen van de printer de TCP/IP poort geconfigureerd en het IP Adress van de printserver ingegeven.
In de eigenschappen van de router zie ik bij de "Attached devices" keurig de printserver met IP Adress terug, deze wordt dus "gezien" door de router/het netwerk. Ook mijn netwerkgroep/werkgroepnaam staat correct ingegeven, de firewall is uitgeschakeld en de router is niet beveiligd d.m.v. MAC Adressen (is dus niet zo dat de printserver niet toegelaten wordt, zoals gezegd: Deze is zichtbaar in het netwerk en wordt door de router dus gezien).
Als ik een printopdracht geef gebeurt er gewoon niets: in de printtaken/afdruktaken zie ik wel de printopdracht, "1 document in wachtrij". In mijn printerinstellingen staat aangegeven dat de "printer direct moet beginnen met printen".
Kort samengevat: Hardwarmatig is alles goed aangesloten, netwerkconfiguratie is in orde en poort zou in orde moeten zijn (althans dat is na overleg met de Conceptronic Helpdesk de conclusie), wat doe ik hier niet goed ? Waarom komt de printopdracht niet door bij de printer ?

Kijk eens bij printtaken/afdruktaken.
Klik dan op Printer uit het menu
Staat daar toevallig het vinkje aan Gebruik Printer Offline.
Zo ja even het vinkje weghalen door erop 1x op die tekst te klikken

Dit wil nog wel eens gebeuren en dan krijgt je dus geen printopdrachten zolang hij Offline staat.

Gebruik je ook de laatste software voor de printserver.
http://www.conceptronic.net/site/de...0&ar=380&Prod_ID=1093&Prod=CPSERVU&subid=555#

Ping ook eens vanaf je Pc naar het ip-adres van de printer en krijg of je een reply krijgt.
Ping <ip-adres>

Helaas, ook na het opvolgen/controleren van je aanwijzingen werkt printserver nog niet. Vinkje "printer off line" is weg, nieuwste versie v.d. software gebruikt en ping n. printserver uitgevoerd, waarop reply binnenkomt. In de printtaken zie ik nu helaas "0 documenten in wachtrij" staan, in tegenstelling tot eerst. Nogmaals printer en de sofware v.d. printserver verwijderd en alles opnieuw geïnstalleerd, zonder resultaat.
Netwerk/hardware lijkt mij allemaal in orde, aangezien de "ping" naar de printserver ook correct verloopt (ping n. aangesloten computer, laptop en printserver geeft allemaal reply).
Vraag: in de eigenschappen v.d. printer staat bij "printerpoort configuratie" de instelling standaard op "LPR", heb dit al eens gewijzigd in "RAW", poortnaam "P1" (dit is namelijk de naam van de "standaard TCP/IP poort" waarop de printserver zou moeten zitten), poornummer staat dan standaard op 9100. Op beide instellingen, "LPR" en "RAW" geen resultaat, maar wat is sowieso de juiste instelling ?
Bij "printernaam" heb ik het IP Adress van de printserver ingegeven (192.168.1.5), het handmatig aangemaakte IP Adres van de printserver dat ook door de router herkend wordt (en ook zoals ik als zei, een reply op komt na ping). Ten overvloede: Printer zelf, printkabel, UTP-kabel, enz. zijn allemaal gecontroleerd en in orde (printer via USB rechtstreeks aansluiten op desktop pc geeft namelijk na juiste installatie van de printer gelijk een afdruk, de hardware op zich is dus o.k.).

Dat je 0 printertaken ziet staan komt omdat de printer nu weer online was gezet. Als deze Offline staat blijven ze erin staan todat je hem handmatig op Online zet.

Het feit dat je een reactie krijgt op de ping is inderdaad goed maar dat wil helaas niet zeggen dat alles dan ook goed wil werken. Ik weet dat er bij printerserver vaak ook vermeld staat welke printer wel/niet werken met de printserver.

Pas bij een klant nog een Sweex printserver geinstalleerd en bij sweex staat een lijst welke printer er zeker moeten werken. Zeker All-In-One printer willen vaak niet werken met een printserver. Maar een deskjet zou toch moeten werken. Heb er zelf een HP 850C op aangesloten.

Wat ik wel afvraag is het feit dat je hem eerst lokaal heb geinstalleerd en daarna pas de software hebt gebruikt van de printserver. Bij de sweex hoefde ik alleen maar de cd van de printserver te gebruiken en en alles liep vanzelf. Op zich moet jouw mannier ook werken maar is alleen de vraag of de poort die hij aanmaakt ook goed gekoppeld is aan de printer.

Ook zou ik het direct printen even uitzetten en gebruik maken van printerspooling. Kan zijn dat het anders te snel gaat en niet goed bij de printserver aankomt.

mbt RAW dacht ik niet dat dit de standaard keus is.

Ik zou dat soort instellingen niet te veel gaan aanpassen want dat zou niet nodig zijn. Op zich in een printerserver niet veel bijzonders dat je aan de soort instellingen moet gaan sleutelen.

Ik zou het toch nog een keer verwijderen en dan in deze volgorde proberen.

1. Verwijder de printer en alle software van de printer en printserver en koppel alles los.
2. Check bij de printerpoorten of de aangemaakt poort ook echt verwijderd is en verwijder deze alsnog
3. Check ook even in de veiligemodus of er in je apparaartbeheer geen extra poorten staan, bij Com en LPT. Mogelijk dat hier nog iets tussenstaat wat er niet hoort.
4. Herstart de Pc weer normaal
5. Sluit de printerserver aan je PC. Vaak staat in de handleiding ook nog wel eens dat je hem pas mag aansluiten tijdens de installatie van de software ivm USB.
6. installeer de printerserversoftware
7. Sluit daarna pas je Printer aan.

Dit is maar een idee maar mogelijk heeft het met de volgorde van aansluiten te maken.
Heb je het ook al eens op de andere PC geprobeerd, mogelijk dat je Pc iets (niet) doet wat de werking tegengaat.

Ik weet niet of je de handleiding van de printerserver ergens kan zetten dan kunnen wij het ook even doorlezen en weten we wat meer van het apparaart. Inmiddels gevonden: http://download.conceptronic.net/NETWORKING/CPSERVU/CPSERVU_MAN_ML.pdf

Kijk morgen weer even moet nu helaas weg.

Kijk ook eens naar de instellingen van je router. Op zich moet deze geen roet in het eten gooien maar het feit dat je een ip-adres krijgt is ook vreemd en zou je wel moeten krijgen.

Laatst bewerkt:
Na het opvolgen van alle aanwijzingen nog steeds geen resultaat: Er wordt nu een nieuwe printerpoort aangemaakt, maar dit is geen "standaard TCP/IP", wordt \\PS-6675F\P1 genoemd, met omschrijving "LAN poort voor LAN Mangager" (wat dat ook mag betekenen).
De benoeming van deze poort begrijp is nog, want PS-6675F is de printserver en P1 is de poort. Genoemde nieuwe poort is echter niet te configureren in de eigenschappen van de printer (vreemd, kan dus niet kiezen voor bijv. "nieuwe poort...." of "poort verwijderen..." enz., deze optie's zijn niet aktief/grijs v. kleur).Kortom, meer vraagtekens erbij gekregen dan er eigenlijk opgelost is.
De handleiding die je hebt gedownload is inderdaad de juiste, dezelfde heb ikzelf ook, ook op de bijgeleverde cd/rom die bij de printserver hoort staat dezelfde manual.
Uitgangssituatie toen ik de allereerste keer de printserver wilde installeren, en daarbij stipt de handleiding heb gevolgd, was mijn netwerk, met 1 laptop en 1 desktop, de printer stond toen uiteraard op `delen` waarbij de desktop a.h.w. de `moedercomputer` was die aan moest staan als je iets wilde printen. Vervolgens heb ik de gebr. aanw. v.d. printserver opgevolgd, en ben van toen af aan dus van het één in het ander gekomen, tot nu toe zonder het gewenste resultaat :( :mad:

Even paar vragen want we zoeken verder:

In de handleiding staat ook pagina pagina 3 dat je mogelijk het ip-adres moet veranderen via Conceptronic Print Server Utility. Nu weet ik dat je zelf een ip-adres hebt aangegeven maar even voor mijn beeld, heb je dit middels deze tool gedaan.

Op pagina 4 zie je bij Uw Conceptronic Print Server Configureren een screenshot. Daar zie ik o.a staan bij Status: Running. Is dit bij jouw ook het geval.

En zie je links ook je printserver staan.

Even voor de zekerheid, koppel de printerserver eens los en doe dan eens een ping naar het ip-adres. Dit om te voorkomen dat het ipadres als ergens anders ook in gebruik is. Je zou dan nu een Time-Out error moeten krijgen.

Je zegt
De benoeming van deze poort begrijp is nog, want PS-6675F is de printserver en P1 is de poort. Genoemde nieuwe poort is echter niet te configureren in de eigenschappen van de printer (vreemd, kan dus niet kiezen voor bijv. "nieuwe poort...." of "poort verwijderen..."

Kun je wel als je naar de printereigenschappen gaat wel het vinkje aanzetten bij Poort P1, want daar zou het vinkje bij moeten staan een haal eventueel het vinkje weg bij USB. Anders probeert hij elke opdracht direct naar de USB poort te printen ipv naar de printserver.

Dat je de poort niet kan cofigureren dat kan kloppen, probeer maar eens een anders poort dan krijg je altijd een foutmelding. Verwijderen zou wel moeten kunnen.

Je bent toch wel Administrator van de PC met alle rechten.

Heb je de Workgroup naam op hetzelfde ingesteld als die van je PC's. Moet opzich niet heel veel uitmaken maar zou dat wel gelijk houden.

Als je daarna alles hebt opgeslagen en je start Conceptronic Printer Wizard vindt deze dan ook je Deskjet printer en kun je in de volgende stap dan ook de Printserver en Poortnummer kiezen die zijn aangemaakt.

Er staat op de cd-rom nog een uitgebreide handleinding in het engels. Ik weet niet of daar meer in staat dan deze standaard handleiding maar mogelijk staan daar nog wat meer uitleg/tips in.

Wat gebeurt er als je het ipadres van de Printer en Printserver eens invult in de adresbalk van internet explorer. Vaak kom je dan in een soort webinterface terecht.

Kijk ook eens of er een firmwareupdate van je router is. Mogelijk dat deze de boel verstoort. Zou zo niet weten wat dat zou kunnen zijn maar het feit dat je geen automatisch ipadres krijgt klopt niet.

Ik stel je deze vragen zodat ik ook beetje een beeld kan vormen van de situatie en wat wel is gelukt en niet. Noteer je reactie maar bij de vragen die ik heb gesteld, liefst in een andere kleur dan, dan is het overzichtelijk.

Je zou ook kunnen overwegen om het apparaat terug te sturen als dit mogelijk is en een ander merk kunnen proberen aangezien je wel erg veel moet doen om het werkend te krijgen en dit zou zou toch echt niet vele werk moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Hierbij hetgeen ik geprobeerd heb:

Even paar vragen want we zoeken verder:

In de handleiding staat ook pagina pagina 3 dat je mogelijk het ip-adres moet veranderen via Conceptronic Print Server Utility. Nu weet ik dat je zelf een ip-adres hebt aangegeven maar even voor mijn beeld, heb je dit middels deze tool gedaan. Is gedaan middels deze tool, maar ook geprobeerd via de web interface

Op pagina 4 zie je bij Uw Conceptronic Print Server Configureren een screenshot. Daar zie ik o.a staan bij Status: Running. Is dit bij jouw ook het geval.
Ja, ook bij mij staat er "Running"

En zie je links ook je printserver staan. Ja, de printserver (PS-6675F) is in beeld.

Even voor de zekerheid, koppel de printerserver eens los en doe dan eens een ping naar het ip-adres. Dit om te voorkomen dat het ipadres als ergens anders ook in gebruik is. Je zou dan nu een Time-Out error moeten krijgen.
Klopt, als ik printserver loskoppel krijg ik na een ping "Time-Out", sluit ik de printserver vervolgens weer aan en doe een ping dan komt er een reply.

Je zegt
De benoeming van deze poort begrijp is nog, want PS-6675F is de printserver en P1 is de poort. Genoemde nieuwe poort is echter niet te configureren in de eigenschappen van de printer (vreemd, kan dus niet kiezen voor bijv. "nieuwe poort...." of "poort verwijderen..."

Kun je wel als je naar de printereigenschappen gaat wel het vinkje aanzetten bij Poort P1, want daar zou het vinkje bij moeten staan een haal eventueel het vinkje weg bij USB. Anders probeert hij elke opdracht direct naar de USB poort te printen ipv naar de printserver.
Ik kan er inmiddels weer wel bij, de enige poort die aangevinkt staat is P1

Dat je de poort niet kan cofigureren dat kan kloppen, probeer maar eens een anders poort dan krijg je altijd een foutmelding. Verwijderen zou wel moeten kunnen.

Je bent toch wel Administrator van de PC met alle rechten.
Ik ben inderdaad administrator met alle rechten

Heb je de Workgroup naam op hetzelfde ingesteld als die van je PC's. Moet opzich niet heel veel uitmaken maar zou dat wel gelijk houden.
Klopt, naam van de werkgroep is zelfde als die van de pc's.

Als je daarna alles hebt opgeslagen en je start Conceptronic Printer Wizard vindt deze dan ook je Deskjet printer en kun je in de volgende stap dan ook de Printserver en Poortnummer kiezen die zijn aangemaakt.
Ja, ik vindt de juiste printer (er is er maar 1 geïnstalleerd) en ik kan de poort P1 kiezen

Er staat op de cd-rom nog een uitgebreide handleinding in het engels. Ik weet niet of daar meer in staat dan deze standaard handleiding maar mogelijk staan daar nog wat meer uitleg/tips in.
De Engelse handleiding is precies hetzelfde als de Nederlandse, hier staat niets meer of minder
in.

Wat gebeurt er als je het ipadres van de Printer en Printserver eens invult in de adresbalk van internet explorer. Vaak kom je dan in een soort webinterface terecht.
Dat klopt, in deze webinterface heb ik ook al geprobeerd e.e.a. te configureren, helaas ook zonder resultaat.
Kijk ook eens of er een firmwareupdate van je router is. Mogelijk dat deze de boel verstoort. Zou zo niet weten wat dat zou kunnen zijn maar het feit dat je geen automatisch ipadres krijgt klopt niet.
Allernieuwste firmware en software geìnstalleerd van de printer, printserver en router.

Ik stel je deze vragen zodat ik ook beetje een beeld kan vormen van de situatie en wat wel is gelukt en niet. Noteer je reactie maar bij de vragen die ik heb gesteld, liefst in een andere kleur dan, dan is het overzichtelijk.

Alles nog maar eens verwijderd en opnieuw ge`installeerd, zoals gezegd met de nieuwste software, firmsware geupdate, enz. Nog steeds geen resultaat.
Iets wat mij opvalt is het volgende, Als je een printer deelt komt er een handje onder, als printer niet gedeeld staat zou er volgens mij een soort balkje, ter breedte van het printericoon, zichtbaar moeten zijn in de printereigenschappen. Ik zie daar wel mijn printer maar er staat niets onder, geen handje, maar dat is logisch aangezien printer niet gedeeld wordt, maar ook niet genoemde balkje. Klopt dit wel, of maakt dit niets uit, verder staat printer op status `gereed`. Hopelijk kun je hier iets mee.

Weet je zeker dat het protocol van de printer wordt ondersteund? multi-protocol zegt niet zoveel.

Overigens staat die printer niet bij in compatibility lijst.

Zou er een mailtje aan wagen.

Denk wel dat de printer zou moeten werken aangezien er meerdere HP's wel in de lijst voorkomen. Het lijkt mij dat HP toch wel hetzelfde protocol gebruikt voor de deskjet printer. Het is verder ook een deskjet niet meer dan dat dus verwacht dat ook geen problemen mee maar inderdaad je kan ze altijd voor de zekerheid een mailtje sturen want het is wel vreemd dat alles goed lijkt te gaan en in te stellen maar alleen de printopdracht gaat niet. Je zou dan idd toch bijna gaan denken dat er iets mis gaat met de communicatie met printerserver/printer.

Test voor de zekerheid ook eens met een andere UTP kabel tussen de printer en printserver. Deze kan ook nog voor de problemen zorgen.

Want we hebben nu wel alles gestest wat maar mogelijk is en nu kom je op het punt om de printerserver eens aan een andere router te hangen of juist een andere printer aan de printserver te koppelen zodat je zou kunnen testen of dat de router of de printer niet goed werkt. Dit zou je kunnen testen bij iemand in je omgeving.

Heb nu inmiddels wel zowat alles wat maar te testen is ook daadwerkelijk uitgetest en geprobeerd. Aangezien het aansluiten en werkend krijgen van zoiets simpels als een printserver in dit geval wel erg veel moeite kost, ga ik proberen het apparaatje retour te sturen en een ander merk/type hiervoor in de plaats te nemen. Hopelijk lukt dit en werkt het andere merk wel gelijk.
Heel hartelijk bedankt in ieder geval voor alle moeite en de aangeboden hulp.

Graag gedaan en hoop dat de volgende een beter succes wordt.

conceptronic usb printserver, scarlet, HP1220c

Ik heb eerst op m'n pc een vast ip adres ingesteld 192.168.0.10, subnetmask 255.255.255.0, default getaway 192.168.0.20. Op een oude hub heb ik alleen de pc en de Conceptronic usb printserver aangesloten. IK heb met de utility het ip adres ingesteld op 172.19.3.99, het snm op 255.255.255.0, de gateway op 172.19.3.1. Ik heb m'n psrintserver de naam HP1220c gegeven, de (poort)queue heb laten staan op p1.
De printserver aangesloten op de switch van het eigenlijke netwerk. maar ik kreeg geen verbinding. Wel met de configuratie utility. Dan heb ik maar een firmware update gedaan naar 4.30. Nog steeds geen effect. Of toch wel, de wizard op xp zag plots de printserver niet meer staan. Op een andere pc met vista (bus) gebruik ik de nieuwste wizard. daar zag ik hem wel. De configuratie lukte direct. Maar het printen niet. Ik heb dan met de hand op xp alle mogelijke combinaties uitgetest om deze nog aan de praat te krijgen, poort 9100 (Jet direct LPR, RAW), naam van de queue... NIETS. Heeft er iemand nog een suggestie of ga ik er beter terug mee naar de winkel, of lever ik hem af in het recyclagepark.?
mvg, Gefrustreerde Paulus.
ps Ik heb 21 jaar ervaring in informatica, ik heb 10 jaar les gegeven in informatica en de rest van de tijd geef ik les in c++, visual c++ en java programmatie. Ik vraag mij af hoe iemand met zo een ding kan werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan