probeer de weergave-adapter in te stellen met een standaard VGA-stuurprogramma

• Onderwerp starter Onderwerp starter alex0
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

alex0

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2010
Hallo,

ik heb nogal een probleem met drivers installeren (videokaart driver die op mijn moederbord zit)

Tijdens het installeren krijg ik de melding:

"probeer de weergave-adapter in te stellen met een standaard VGA-stuurprogramma"

Ik heb overal op internet al zo'n beetje gezocht, maar niets werkt...

Type moederbord: Asus p4sc-e

EDIT : Ik kan alleen de resoluties 800x600 - 1024x768 - en 1600x1200 gebruiken, terwijl ik een 1440x900 beeldscherm heb.

Alvast bedankt voor de moeite

Laatst bewerkt:
Welkom bij de Helpmij!

Welke driver probeer je te installeren (exacte naam / nummer?)
Welke processor zit er in je systeem en
welke Windowsversie heb je?

Laatst bewerkt:
Welkom bij de Helpmij!

Welke driver probeer je te installeren (exacte naam / nummer?)
Welke processor zit er in je systeem en
welke Windowsversie heb je?

Het bestand heet WXPR1286133279.exe
Intel Pentium 4
Windows XP SP3

Laatst bewerkt:
We gaan het anders (sneller) doen:

download de Wizard (links bovenin onder 'download latest version'.)

Daarna gaarne hetzelfde printje bijvoegen zoals ik die van mijn systeem nu bijvoeg.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 85
Ik ben vanaf 16.05 uur tot 17.20 uur offline, daarna ben ik er weer.

We gaan het anders (sneller) doen:

download de Wizard (links bovenin onder 'download latest version'.)

Daarna gaarne hetzelfde printje bijvoegen zoals ik die van mijn systeem nu bijvoeg.

pcwizard.jpg

Ik ben morgen weer online (dit is een schoolcomputer).

Laatst bewerkt:
Wat voor een pc heb je / hoe heet deze?
Asus heeft namelijk niet zelf dat mobo gefrabiceerd.

Laatst bewerkt:
Die had ik idd. ook voorbij zien komen, probleem is alleen dat er geen Sis chipset op zit.

Ik denk echter dat het chipssetje ;) niet veel uitmaakt en dat TS de drivers nodig heeft voor de

ATI Rage XL SVGA PCI video controller with 8 MB of video memory

zoals ook in jouw linkje te zien is.

Ik mag / moet nu eerst gaan eten dus..........

Laatst bewerkt:
Hallo,

ik heb nogal een probleem met drivers installeren (videokaart driver die op mijn moederbord zit)

Tijdens het installeren krijg ik de melding:

"probeer de weergave-adapter in te stellen met een standaard VGA-stuurprogramma"

Ik heb overal op internet al zo'n beetje gezocht, maar niets werkt...

Type moederbord: Asus p4sc-e

EDIT : Ik kan alleen de resoluties 800x600 - 1024x768 - en 1600x1200 gebruiken, terwijl ik een 1440x900 beeldscherm heb.

Alvast bedankt voor de moeite

Nu kan ik die EDIT: niet beoordelen, maar normaal gesproken moet je bij het updaten van drivers eerst de oude deïnstalleren. De pc moet daarna worden geherstart, en dat dat doet die dan normaal gesproken in VGA modus (oftewel erg lage resolutie). In die VGA-staat moet je dan de nieuwe drivers installeren.
Mocht de pc toch in een andere dan VGA-mode opstarten na deïnstallatie van de oude drivers, dan herhaaldelijk op F8 drukken tijdens de start van Windows, zodat je een Windows opstart-keuzemenu krijgt. Daar dan VGA modus kiezen (ook wel iets als Compatible schermresolutie o.i.d. genoemd in Windows 7 en/of Vista).

Nu lijkt het er sterk op dat je een erg oud moederbord hebt met een (relatief) nieuwe monitor. Het is dus maar zeer de vraag (zie jouw EDIT verhaal) of de gewenste resolutie van 1440 x 900 wel wordt ondersteund door de grafische kaart.
In sommige drivers (van Nvidia o.a.) kun je nog via het speciale tabblad dat extra wordt toegevoegd bij de Eigenschappen van Beeldscherm -> tabblad Instellingen -> knop Geavanceerd extra resoluties aanmaken die overeenkomen met de gewenste resolutie voor je beeldscherm.
Bij ATI drivers klik je dan op het extra tabblad (Catalys Control Center) op de knop ATI Catalyst Control Center om dát programma die extra resoluties aan te maken.

Verder kun je via dat Geavanceerd knopje in het Instellingen tabblad van de Eigenschappen voor Beeldscherm ook kiezen voor tabblad Adapter. Daar staat een knop Alle modi weergeven. Kijk eens welke resoluties je daar kunt kiezen (heel misschien staan er daar meer dan je via het schuifje kunt kiezen)

Nu merk je dat niemand hier precies weet welke videokaart het over gaat in jouw systeem. Doe daaromtrent eens het volgende:
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
(oftewel Apparaatbeheer). Klik Beeldschermadapters open
a. Meld ons terug onder welke naam daar nu die beeldschermadapter staat.
b. Meld ons ook terug welke informatie er bij Apparaatinstantie-id staat als je dubbelklikt op de beeldschermadapter en dan in het tabblad Details kijkt. Geef ons de PCI\VEN_XXXX, DEV_XXXX en SUBSYS_XXXX waarden die daar staan.

We horen het wel.

Tijs.

Nu lijkt het er sterk op dat je een erg oud moederbord hebt met een (relatief) nieuwe monitor. Het is dus maar zeer de vraag (zie jouw EDIT verhaal) of de gewenste resolutie van 1440 x 900 wel wordt ondersteund door de grafische kaart.
In sommige drivers (van Nvidia o.a.) kun je nog via het speciale tabblad dat extra wordt toegevoegd bij de Eigenschappen van Beeldscherm -> tabblad Instellingen -> knop Geavanceerd extra resoluties aanmaken die overeenkomen met de gewenste resolutie voor je beeldscherm.
Bij ATI drivers klik je dan op het extra tabblad (Catalys Control Center) op de knop ATI Catalyst Control Center om dát programma die extra resoluties aan te maken.

Het is idd al een oud PC-tje en het beeldscherm is volgens mij ook vrijwel nieuw.
Windows XP sp3 is net opnieuw geïnstalleerd, nadat hij geformatteerd is, dus oude drivers heb ik niet echt mee te maken lijkt me ;-)

Verder heeft er eerder Ubuntu op gestaan, waar deze resolutie WEL mogelijk was. Het lijkt me dus raar dat het niet in Windows mogelijk is :-).

Morgen zal ik de verdere informatie verstrekken.

Dan lijkt het inderdaad een driver-kwestie te zijn, als het onder Ubuntu wél in die resolutie werkte.

Kijk in ieder geval na via dat "Alle modi weergeven" (zie vorige posting) of daar die resolutie er niet bij staat die je eigenlijk wilt gebruiken.

Tijs.

Nu merk je dat niemand hier precies weet welke videokaart het over gaat in jouw systeem. Doe daaromtrent eens het volgende:
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
(oftewel Apparaatbeheer). Klik Beeldschermadapters open
a. Meld ons terug onder welke naam daar nu die beeldschermadapter staat.
b. Meld ons ook terug welke informatie er bij Apparaatinstantie-id staat als je dubbelklikt op de beeldschermadapter en dan in het tabblad Details kijkt. Geef ons de PCI\VEN_XXXX, DEV_XXXX en SUBSYS_XXXX waarden die daar staan.

Er staat een vraagteken bij de videocontroller, ik heb dus geen "Beeldschermadapters" staan in mijn device manager.

Dan dubbelklik je in Apparaatbeheer op dat apparaat met geel uitroepteken [dat je grafische kaart voorstelt], je gaat naar tabblad Details en geef je ons de informatie.

Tijs.

Het is een geïntegreerde videokaartchip: Sis 650 Integrated GFX Controller (IGP)

Bij http://www.sis.com kun je onder Support -> Download Center -> [akkoord geven op de voorwaarden] -> Windows XP - IGP Graphics drivers - SIS650&SIS740 driver series -> [op Go drukken] -> je kunt dan kiezen voor 2 drivers. De bovenste (uvga3_373.zip) is de nieuwste.

Eerst de driver downloaden, dan de oude driversoftware deïnstalleren (als je dat nog niet gedaan had) en dan de nieuwe installeren.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan