Probeer router aan te sluiten, geen internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jojosje

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Goededag,
Omdat mijn zoon nu ook een pc boven heeft staan, heb ik van een kennis een draadloze router gekregen. ( staat helaas geen merknaam op, kennis weet die ook niet, geeft alleen bij de setup aan Realm1).
Ik heb een adsl aansluiting van Telfort.
modem is Zyxel P-2602R-d1A.
Mijn zoon heeft boven een usb stick om te ontvangen.
Mijn pc heeft windows xp, boven heeft vista.
Als alles aangesloten is ziet de pc boven wel dat er een netwerk is, maar kan niet op internet.
De pc beneden is dus bedraad aangesloten, .
.

Als volgt aangesloten:
telefoonkabel uit muur in modem
ethernetkabel ( geel) van modem naar lan1 van router.
Netwerkkabel van Lan 2(router) naar PC.
Dan heb ik beneden internet.

Ik kom op de setup via 192.168.62.1.
Telfort werkt met dynamisch IP las ik op de site, ik heb ook ergens gelezen dat deze modem ook een router is en dat het daarom niet werkt?
Ik heb gisteren heel veel zitten lezen op internet over dit probleem maar ik snap het gewoon niet, de computertaal is me soms niet helemaal duidelijk.
Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat ik verkeerd doe, of wat ik kan doen om het internet wel aan de praat te krijgen?
vriendleijke groet
carry

Laatst bewerkt:
Kan je vanop de PC boven de router pingen op 192.168.62.1?

Als je in de setup van de router geraakt, zou er ergens een venster moeten zijn waar hij de status aangeeft, m.a.w. welk IP adres hij van de modem ontvangt. Kan je dat ook eens nakijken?

hallo webster18

Bedankt vast voor je reactie.

Het is ineens gelukt, er is boven ook internet.
Helaas valt die af en toe weg, we hebben net alles opnieuw opgestart en nou doet hij het weer.

Ik moet echter nog wel de beveiliging instellen, maar ik kom niet meer in de setup van de router.
Deze was eerst 192.168.62.1, als je kijkt naar het ip adres bij de netwerkkaart dan geeft deze aan 192.168.1.33. ALs ik dit intyp met http:// krijg ik een scherm met datn de webpagina niet weer gegeven kan worden. Hoe stel ik nu de beveiliging in? Als ik mijn ip adres opvraag, en ik typ dat in dat kom ik in de setup van de Zyxel modem. Is dat goed? Moet ik dan daarin de beveiliging in stellen ( zyxel werkt dus nu als modem en router, en de router staat ertussen??)

En wat kan het probleem zijn als de verbinding boven steeds wegvalt? Soms is er na 5 minuten weer internet, soms moet de pc opnieuw opgestart worden.

gr carry

Laatst bewerkt:
Open op je PC een commandovenster (start>programma's>accesoires)

In het commandovenster typ je het volgende : ipconfig/all

Kijk naar het antwoord dat je krijgt. Hierbij staat ergens de gateway van de TCP/IP verbinding.
Dat is het IPadres van de router. Probeer met dat adres in de router te komen. Je moet dit wel doen vanop een PC die met een kabel aan de router is aangesloten.

Uitvallen van de verbinding kan verschillende oorzaken hebben:

1. het signaal is niet voldoende krachtig
2. er treedt storing op van een andere bron (een ander netwerk in de buurt, een magnetron, een draadloze telefoon...)

Je kan eventueel proberen om in de router een ander wifi-kanaal te kiezen.

Ik kan via het ip adres wat ik dan vind in de router/modem van Zyxel komen. Moet ik dan hier de instellingen in veranderen?
De router die ik dus voor het draadloze had aangeschaft hoef ik niets meer mee te doen? Het modem van telfort zelf werkt dus als de router? ( want in de router die er dus tussen staat, nu dus accesspoint, kan ik helemaal niet in komen.)

Ik kan in de instellingen van zyxel wel security vinden, maar daar staat alleen iets van firewall en content filter. Je kan daar niets vinden waar je een sleutel moet ingeven voor de beveiliging.
Als ik het setup scherm hiervan krijg dan kan ik niet in de gewone setup, als ik die aanklik dan zegt hij: probeert de webpagina te sluiten, en dan is alles weg. Ik kan wel in de advanced, maar daar staat bovenstaand.
En waar vind je de wifi instellingen dan, om het kanaal te wijzigen?
Bij telfort zelf word ik er niet veel wijzer van.

Bedankt
carry

Laatst bewerkt:
Hallo Carry,

Ergens klopt er nog iets niet in het verhaal.

Je modem (Zyxel) is tegelijk een router. Dat betekent dat de modem een WAN zijde en een LAN zijde heeft.
Telfort geeft je een dynamisch IPadres (kan er zo uitzien 82.123.xxx.xxx) - dit wordt aan de WAN zijde van de modem toegekend.
Je modem geeft als DHCP server aan de LAN zijde IPadressen in de range 192.168.XXX.XXX
Nu is er slechts 1 apparaat op de modem aangesloten en dat is de router. Die krijgt dus een IPadres 192.168.xxx.xxx. Dit IPadres wordt aan de WAN zijde van de router toegekend. Aan de LAN zijde van je router zijn twee apparaten aangesloten, je PC beneden (met kabel) en je PC boven (draadloos). Beide krijgen hun IPadres dus van de router. Wanneer je de TCP/IP instellingen van je PC bekijkt (via dat commandovenster uit mijn vorige post) zie je het IPadres van je PC en een standaard gateway. Dit moet normaal het IPadres van de router zijn.
Je zegt dat je met dit IP adres echter in de modem terechtkomt en niet in de router.

Ik denk dus dat je met een adressenconflict te maken hebt, nl. de router en de modem kennen adressen in dezelfde range toe.

Nu is de vraag of je in de Zyxel kan instellen welke IPadres range hij kan toekennen?
Kan je eventueel eens een screenshot van het menu van je modem hier posten?

aanvulling: ik heb je eerste post nog eens grondig herlezen. Hoeveel poorten zie je achteraan de router. Zijn dit allemaal LAN poorten? Indien ja, dan heb je volgens mij geen router maar een switch. Een switch heeft geen setup pagina dus dan is het normaal dat je der niet in kan komen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dus dat je met een adressenconflict te maken hebt, nl. de router en de modem kennen adressen in dezelfde range toe.

Hij heeft zijn router en zijn modem via de lanpoorten aangesloten lees ik. Dus hij zal geen adressenconflict hebben.

Hij moet wel achter het IP-adres van zijn router zien te komen.(Die nu inderdaad als accespoint fungeert en dus geen ip-adressen uitdeelt)

Doe eens alleen je router aan je computer verder niks. Start dan eens opnieuw op, je computer zal dan geen verbinding hebben met het internet maar als het goed is wel een netwerk(je). Doe dan nog eens ipconfig /all. Kijk dan eens of er bij gateway een ip-adres staat, als die er staat is dat het ip-adres van je router.
Nu kun je er via dat ip-adres wel inkomen.

Je kunt nu weer alles gewoon aansluiten en via dat nieuwe ip-adres je beveiligingsinstellingen maken.

Peter,

Dat bedoelde ik met mijn aanvulling. Normaal zou een router toch een WAN ingang moeten hebben. Als er alleen LAN poorten zijn, is het een switch en geen router. Of klopt dit niet?

Ik zal het even duidelijk maken.

De router die ik heb , heeft een wan ingang en 4 laningangen. De modem/router van zyxel ( telfort) die fungeert nu als router, en de router als accespunt.
(de wanpoort van de "router"word dus helemaal niet gebruikt, wel 2 lan ingangen).

Eigenlijk precies zoals petje had aangegeven.

Het probleem is dus nu het beveiligen van de draadloze verbinding.
Met het ip adres wat ik nu heb krijg ik het setup scherm van de zyxel.
Ik moet in het setup van het accespoint.
Ik ga straks op mijn gemak de tip van petje uitproberen of dat werkt.
En dan laat ik weer wat van me horen.
Alvast bedankt voor het meedenken !!

OK, nu is het duidelijk.

De tips van Petje lijken mij inderdaad de goede keuze. Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan