probleem beeldscherm: verticale strepen, wazig, blokjes...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kodro

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2004
ik heb mijn probleem al op andere subfora geplaatst (omdat het samenhing met enkele andere problemen), maar vraag het hier nog maar eens:
ik heb een probleem met mijn beeldscherm: mijn scherm toont blokjes en verticale strepen... niet alleen in Windows maar ook bij het opstarten. De ene keer meer dan de andere keer, maar bijzonder storend. Men suggereerde al naar de koelvinnen van m'n grafische kaart te kijken maar dat is eigenlijk wartaal voor mij, zou niet weten waar ik moet kijken...

Moet ik m'n kaart niet gewoon vervangen door een andere? En zo ja, welke kaart is compatibel met de Medion 8080? Ik heb ook een TV-ingang nodig (om TV op m'n PC te bekijken), of doet dit hier niet terzake?

En nu ik dan toch m'n PC moet opengooien, kan ik dan makkelijk extra RAM toevoegen (momenteel 512MB) en zoja, hoe doe ik dat?
Alvast bedankt!!!!

Hoi

Zeer waarschijnlijk is je videokaart brak. Er is ook kans dat je beeldscherm of bekabeling niet goed is.

Als het je video kaart is moet deze vervangen worden. (je kunt het even testen met een andere monitor).

Er zijn verschillende soorten video kaarten (AGP , PCI).
Je moet eerst weten of het om een PCI of AGP kaart gaat. (zoek even in google op afbeeldingen AGP en PCI zodat je het verschil kunt zien).
In de winkel of webshop bestel je zo'n kaart (welke je moet hebben is zeer afhankelijk van wat je wilt gaan doen... gamen, gewoon gebruik?).

De kaart erin zetten is zeer gemakkelijk. Verwijder de oude kaart (ligt aan welk slot hoe je dit doet) en de nieuwe kaart er voorzichtig inzetten.
Opnieuw opstarten en de driver installeren. (waarschijnlijk zit er wel een gebruiksaanwijzing van je moederbord bij, daar kun je ook alles vinden van de videokaart.)

Extra ram geheugen is ook erg makkelijk om te doen. Kijk even welke snelheid Ram geheugen er in zit. Koop 512 mb van dezelfde snelheid (let even op sdr, ddr zoek maar even op op google afbeelding). En plaats het voorzichtig in het daarvoor bestemde slot.

Als je een hogere snelheid koopt is niet echt een probeel, maar hij functioneert op het laagste niveau.

Succes!

ik heb gisteravond nogmaals geprobeerd de driver te installeren, resultaat: zwart scherm... krijg zelfs niets meer te zien! wat nu?
heb nog een oude videokaart van ATI liggen, ik vermoed een AGP-kaart maar heb slechts enkel de kaart, zelfs geen verpakking laat staan CD... ik weet dus zelfs niet om welk type het gaat! Als ik die kaart erin stop, zal ik dan wellicht (een vervormd) beeld krijgen? Hoe kan ik dan te weten komen welke de juiste driver is voor deze kaart? Dit zou trouwens een tijdelijke oplossing zijn, want als dit werkt (en het dus een probleem met mijn kaart zou zijn) dan zou ik dit weekend een nieuwe videokaart kopen en installeren. Is het dan eender welke? Op moet ik op iets letten?

En wat die RAM betreft: waar vind ik die RAM-snelheid? Onder Everest: Geheugenbus-Eigenschappen - Werkelijke kloksnelheid (DDR) ?? Gaat het daarover en moet ik, als ik dus extra RAM-geheugen koop, de snelheid dan minstens even hoog zijn?

Alvast bedankt voor de raad!

opgelost: oude kaart ingestoken en probleem was van de baan; zou morgen graag nieuwe kaart kopen, maar zal mijn vragen hierover in een nieuwe topic stellen.
Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan