Probleem bij opstarten w-vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

MatthijsBink

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2005
Als ik mijn (nieuwe) laptop op wil starten krijg ik soms, en de laatste tijd steeds vaker, een harde PIEP te horen en een zwart scherm met wat informatie waar ik geen wijs uit kan. F1 levert niks op. Ik kies dan voor F2 en ga naar de setup, die verlaat ik vervolgens via EXIT en dan start mijn laptop zonder problemen op. Hieronder staat precies welke melding ik krijg.

Wie helpt mij van dit probleem af?

********************************************************************************************************
Phoenix CSS 2006 SP3B
********************************************************************************************************
CPU= 1 processors detected, cores per processor = 2
Intel (R) Core (TM) Duo CPU T5550 @1.83GHz
3071M System RAM passed
2048 KB L2 Cache
System BIOS shadowed
Video BIOS shadowed
ATAPI CD-ROM: HL-DT-ST DVDRAM GSA-T40N
Fixed Disk 0: TOSHIBA MK2046GSX
Mouse initialized
ERROR
System Configuration Data Write Error

Press <F1> to resume, <F2> to setup

Ik vermoed dat je even contact op moet nemen met de leverancier van de laptop. Deze melding komt vóórdat Windows is gestart en heeft dientengevolge niets met de Windows installatie te maken (goede of foute installatie) De melding heeft m.i. álles te maken met de hardware, er is dus kennelijk ergens iets mis (defecte hardware) en / of in de bios is een stukje hardware niet goed (meer) geconfigureerd.

bedankt voor de snelle reactie!
altijd lastig als je zoiets via bol.com hebt gekocht!
maandag maar eventjes gaan bellen dan!

Ik was al aan het zoeken naar wélke hardware dan de melding zou kunnen veroorzaken, maar de meest voor de hand liggende, het geheugen, kan het niet zijn, want dat heeft de status "passed" gekregen als de melding komt.

Zit er mogelijk een USB apparaat op de laptop aangesloten? Trek die er eens uit, wat gebeurt dan bij de opstart?

nee er zit geen USB apparaat aangesloten.
ik zag ook al iets met de muis staan maar ik gebruik geen usb muis.

Het gekke is dat hij deze melding in het begin af en toe gaf.
Maar nu dus elke keer, zodra de melding voorbij is, loopt ie verder als een trein.

NB: ik heb net gekozen voor 'opnieuw opstarten' dan doet het probleem zich niet voor (wellicht logisch, maar ik als 'leek' meld het toch even)

Laatst bewerkt:
Ik stop met denken en ben benieuwd wat de leverancier (helpdesk) van de melding vindt?

Ook het toenemen van de frequentie van de melding kan ik niet verklaren / vind ik ietwat onlogisch. Er ís een hardwaredefect of er is geen defect, dus het bios zou consequent moeten zijn in de berichtgeving.

Laat svp weten wat de fabrikant ervan vindt!

wat nu het gekke is:
als ik de laptop aan de netstroom heb zitten: dan krijg ik de melding
haal ik het stekkertje van de oplader eruit: dan heb ik de melding niet

toeval? ik vind het erg vreemd allemaal

Ik ga met Pasja mee: even contact opnemen.
Het zijn van die rare, onverklaarbare, problemen op een rijtje.

Probeer de geheugenkaart eens eruit te wippen en er opnieuw in te zetten.

Harde schijf fout zou mogelijk kunnen zijn. Probeer eens je harde schijf op foute clusters te controleren met een bepaald programma.

Ik heb meerdere bronnen die mijn standpunt ondersteunen, dat is namelijk, 1 harde BEEP is DRAM Refresh failure. Dus dat betekend dat het aan je geheugen schijnt te liggen.
Als je die bronnen wilt herzien...

Google: 1 hard beep system startup
bijvoorbeeld al de eerste die je ziet als je hierbovenstaand invoert in google.nl.

1 harde BEEP is DRAM Refresh failure
in het geval van een AMI BIOS.

Het gaat hier zo te zien om een Phoenix:
Phoenix CSS 2006 SP3B
Overigens zie ik daar ik helemaal geen lange pieptoon, wel een reeks andere combinaties.

Aanvullend hierop: Phoenix bevat ook Award BIOSSen:
The only AwardBIOS beep code indicates that a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information. This beep code consists of a single long beep followed by two short beeps. Any other beeps are probably a RAM (Random Access Memory) problems.

http://www.computerhope.com/beep.htm

haha, en dit dan...
maat, ze wijzen allemaal op memory failure...
Kijk je wel eens je bronnen na?

AWARD BIOS beep codes

Below are Award BIOS Beep codes that can occur. However, because of the wide variety of different computer manufacturers with this BIOS, the beep codes may vary.

Beep Code Description Document
1 long, 2 short Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information CH000607
Any other beep(s) RAM problem. CH000996

Laatst bewerkt:

En dat dan?
Dat is de pagina waar ik op keek en mijn vorige post heb gebaseerd. AMI is de enige met een DRAM refresh failure, Award heeft algemene geheugen problemen als tweede alternatief en Phoenix heeft een hele reeks met codes maar niet één lange beep.

Edit:
Om op jouw edit te reageren:
Kijk je wel eens je bronnen na?
Ik wel, jij ook ;-)?

Edit2:
Om op jouw 2e edit te reageren.
Je citeert wat ik boven jou al geplaatst heb. Dat is een andere error dan de refresh error die je in eerste instantie aanhaalde.

Laatst bewerkt door een moderator:
klopt. Maar tussentijds dat jij een nieuwe vlugge post maakte, was ik bezig met ondervinden wat jij bedoelde en had ik het later pas door, waarna ik mijn andere bronnen even moest nakijken, omdat ik eerder al wel goede antwoorden had.

Kijk, weet wel wat van computers, weet niet alles, zou wel mooi wezen. Maar ben aardig goed in ondervinden van problemen via internet. En daar wordt je nooit dommer van en de rest ook niet...
Al is in 1 keer een goed antwoord altijd beter, maar dan heb je nou net de persoon nodig die dat weet.

Zie even je e-mail, ok :)? ;).

wil jij dan even op me Q6600 topic uit de lijst links als je op home hebt geklikt kijken.
En me even goede raad geven lol:P

Je hebt me nog geen mail gestuurd btw via mijn onderstaande emailadres...

Het topic had ik al gezien :).
Ik heb de e-mail gestuurd naar het adres wat in je Helpmij.nl profiel vermeld staat.

goed bedoeld. Maar XP-PC heeft al eerder gepost dat het niet gaat over een AMI bord. Dus excuus, maar jouw post is net als de mijne toendertijd ook fout.

toch bedankt, mvg

Wanneer je even scrollt, zie je dat er nog iets onder staat, of....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan