Probleem bij plaatsen nieuw geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

phaedon

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2009
Hallo,

Ik had in mijn pc 2x 2gb 1333mhz DDR3 geheugenreepjes zitten en heb deze verwisseld voor het volgende: 2x 4gb 1600 mhz DDR3.

Nu stuit ik op het volgende probleem:

Wanneer ik beide nieuwe reepjes in de blauwe slots heb gezet en de computer opstart, dan ziet de computer maar 4 gb aan RAM geheugen i.p.v. 8.

Wat ik geprobeerd heb:

Slots schoonmaken

Goed aandrukken en checken of de reepjes er goed in zitten

Memory remap aan en uit zetten in de bios.

Geheugenreepjes wisselen qua slots.

Wanneer ik 1 reepje gebruik en deze in het eerste blauwe slot steek ( a1? ), dan start de hele computer niet eens op en begint deze te piepen. Betekend dit dat het slotje wat voorheen perfect gewerkt heeft nu kapot is ? Wanneer ik beide in de pc heb, dan start de pc zonder problemen op, maar met 4 gb.

Alvast bedankt voor het lezen en sorry als het niet geheel duidelijk is.

edit; Ik heb windows home 7 x64 en een asus moederbord.

Hoi !

Graag exacte type van je mobo vermelden !

Denk eraan dat @Asus een lijst heeft van aanbevolen geheugens voor hun mobo's.
Koop je iets anders, dan is er niet gegarandeerd dat het werkt.

Greetz,

Harry.

Ik had in mijn pc 2x 2gb 1333mhz DDR3 geheugenreepjes zitten en heb deze verwisseld voor het volgende: 2x 4gb 1600 mhz DDR3.

Probeer eens : 2x 2gb 1333mhz DDR3 in de zwarte slots en 2x 4gb 1600 mhz DDR3 in de blauwe slots.

Memory :

4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 2200(O.C.)*/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
*Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs. Some hyper DIMMs only support one DIMM per channel. Please refer to Memory QVL for details.
**Refer to www.asus.com or this user manual for the Memory QVL(Qualified Vendors Lists).

Laatst bewerkt:
Dat is ook raar zeg...

Bovendien zat er al kensington in, dus van vendor ben ik niet overgestapt.

9B20l.png

Probeer eens : 2x 2gb 1333mhz DDR3 in de zwarte slots en 2x 4gb 1600 mhz DDR3 in de blauwe slots.

Memory :

4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 2200(O.C.)*/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
*Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs. Some hyper DIMMs only support one DIMM per channel. Please refer to Memory QVL for details.
**Refer to www.asus.com or this user manual for the Memory QVL(Qualified Vendors Lists).

Volgens mij kan dat niet want de 2 nieuwe draaien op 1600mhz

Is dit een optie : 1 x 4 GB in zwart - aan de kant van de processor - en 1 x 4 GB in blauw ?
Some hyper DIMMs only support one DIMM per channel

Laatst bewerkt:
Is dit een optie : 1 x 4 GB in zwart - aan de kant van de processor - en 1 x 4 GB in blauw ?

Nee, dan start de pc niet op. Net even wat anders getest en 1 reep @ dimm b1 werkt wel, maar 1 reep @ dimm A1 werkt niet, dan gaat de pc piepen en blijft het lampje van geheugen rood. En bij het plaatsen van beide heb je dus 4 gb in totaal volgens de specs van de pc.

In welke slots zaten de 'oude' modules ?

Moet er misschien iets in het BIOS worden gewijzigd ? :confused:
Wat zegt de handleiding ?
Is ruilen een optie ?

Ja, de XMP functie moet enabled zijn in de bios en dat is enabled om de kaartjes @ 1600 mhz te laten runnen ipv. 1333mhz

Ruilen is een optie, maar wat moet ik dan ipv nemen ?

Ok, dus wat ik van de sheet van qualified vendors af kan leiden is; dat er geen 8 gig aangeraden word, maar tot 6 gb.

Is het verstandig om 1x 4gb @ 1600 mhz te laten draaien of 2x 2gb 1333 mhz ? Als het verschil nihil is, dan kan ik natuurlijk de nieuwe set beter retourneren.

Het is duidelijk dat het moederbord eerst vervangen dient te worden, voordat er een upgrade kan plaatsvinden.

Draaide die 2x 2gb 1333 mhz Dual Channel -Dubbelkanaals - en in welke slots ?
Zo ja, dan zou ik daarvoor kiezen.
Mogelijk kom je met 2 identieke modules 2gb 1333 mhz erbij op de gewenste 8 GB.
Overleg met de leverancier.

Hoi !

Het is ook nog mogelijk dat 'n bios-update je kan helpen.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Gezien de reden van het laatste bios is het jammer, immers:

P7P55D 2003 BIOS
1. Improve memory compatibility
2. Improve system stability
3. Update CPU Level up function
4. Update Marvell Option ROM
5. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us

Dus het :Improve Memory Comptability heeft niet geholpen....

Toch maar module's aanschaffen uit de Asus-lijst is het verstandigste.

Bij een volgende keer: EERST de geheugenlijst van de mobo-bakker doornemen.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan