Probleem bij Vista-XP dual-boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vermin

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2008
Berichten
100
Hoi, ik heb twee harde schijven, op de een staat Vista op de ander XP. Ik wilde een dualboot hebben, maar waarschijnlijk lukt dat alleen automatisch als je met partities werkt. Ik heb op een of andere manier wel eens gehad dat er twee OSses naast elkaar werden geïnstalleerd en de pc meteen een dualboot herkende, en dus tijdens het booten vroeg waarmee ik wilde opstarten. Ik kan nu alleen nog met Vista booten als ik in de BIOS ga spelen. Iemand hulp:confused:?
 
stond er eerst xp al op?
dan vrees ik dat je met vista te installeren xp zal overschreven hebben :confused:
 
Er stond op harde schijf 1 Vista.
Ik heb op harde schijf 2 XP gezet.
Ik kan nog steeds zien via Explorer wat er op harde schijf 1 staat.
Hij is dus niet overschreven.

Ik heb trouwens ook op een ander forum wat gevraagd. Daar heb ik ook mijn tweede plan verteld (Ubuntu Ultimate er ook nog bijdoen). Er werd gezegd dat door dat te doen, het vanzelf alle drie weer zou moeten gaan werken.

Één probleempje, ik weet niet hoeveel en wat voor partities ik nodig heb.
 
wanneer je ubuntu gaat installeren maakt hij zelf een aantal partities aan (2 dacht ik als ik me niet vergis)
Je moet dan natuurlijk gewoon nog de grootte instellen maar dat is allemaal niet ingewikkeld :p

Het zou goed kunnen dat na het installeren van ubuntu je direct je dualboot (triboot ook gaat zien---> ik weet niet hoe je zo'n systeem noemt met 3 besturingssystemen :D ) Maar Ubuntu maakt inderdaad zo'n startscherm aan.

Het programmatje vistabootpro zou je normaal dan ook moeten kunnen helpen zonder ubuntu te installeren maar opzich vind ik het niet mis om ook ubuntu te installeren:thumb:
 
Ik vat het alleen niet helemaal met partitie maken/formateren/GParted etc.
Ik snap hoe het programma werkt (in ieder geval wel het belangrijkste, maar hoe ik die 18GB NTFS zo krijg dat ik Ubuntu (ik zit nu te spelen met Ultimate Edition 1.8, die is gebaseerd op Hardy Heron) erop kan installeren, dat is voor mij nog een hele truc.
Ik denk dat als jullie mij de configuratie kunnen geven die ik bij GParted moet instellen ik me wel red.

Help, ik ben zo dom met Linux.
 
Laatst bewerkt:
Ik vat het alleen niet helemaal met partitie maken/formateren/GParted etc.
Ik snap hoe het programma werkt (in ieder geval wel het belangrijkste, maar hoe ik die 18GB NTFS zo krijg dat ik Ubuntu (ik zit nu te spelen met Ultimate Edition 1.8, die is gebaseerd op Hardy Heron) erop kan installeren, dat is voor mij nog een hele truc.
Ik denk dat als jullie mij de configuratie kunnen geven die ik bij GParted moet instellen ik me wel red.

Help, ik ben zo dom met Linux.

sorry maar ik ben al even dom met linux denk ik :p
Het enigste wat mij is gelukt is met de versie ubuntu linux 8.04
 
Hoe had jij dan daar de partities ingesteld?
Hoeveel en hoe groot?
En welk bestandsysteem?
 
Het soort van werkte. Ik kan weer op Vista en ik kan weer op Ubuntu, maar nu is XP weer weg:confused:
Ik kan wel de bestandjes en mappen en alles zien van XP, de partitie ervan zou nog intakt moeten zijn (net als bij Vista bijna het geval was) maar nu kan ik daar weer niet meer met XP booten.
Ik wordt hier knettergek:eek:!
 
:p
waar heb je dan nog een extra partitie aangemaakt?
op de harde schijf met vista of xp?

ik veronderstel Xp
 
Klopt (nou eigenlijk was er al toen ik hem van mijn vader kreeg, maar dat boeit niet)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan