probleem diaovergang wanneer je wilt herhalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

anja83

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2010
Hallo,

ik ben bezig met het maken van een simpel computerspelletje voor kleuters. Een hoofdpagina waaruit ze verschillende activiteiten kunnen kiezen door erop te klikken, enz.
Ik maak gebruik van diaovergangen waarbij geluid is ingevoegd als uitleg voor de kinderen, soms een overgang na een bep. aantal seconden.

Als ik de presentatie start en alle links uitprobeer: geen probleem. Maar zodra ik terugkeer naar de hoofdpagina en een bepaalde link nog een keer wil uitvoeren, werken de dia-overgangen niet meer! Dus de eerste keer lukt het allemaal perfect, wil je het herhalen in dezelfde presentatie dan blijven bepaalde dia's hangen die eigenlijk na een bep. aantal seconden naar de volgende hadden moeten gaan.

Dit is echt heel vervelend, want juist het kunnen terugkeren naar de hoofdpagina en de handeling opnieuw verrichten, hoort te kunnen werken bij een 'computerspelletje'.

Ook vraag ik me af of je kan kiezen naar welke dia hij in een overgang moet verspringen. Standaard gaat de overgang naar de volgende dia, dus het volgende nummer in het rijtje.
Wat inhoudt dat ik nu heel veel dia's dubbel erin moet doen wat niet zou hoeven.

Voorbeeld: Ik maak een quiz. Er staan 3 plaatjes en 1 ervan is de juiste. Klikken ze op de juiste, dan krijgen ze een lachende smiley. Klikken ze op de verkeerde, dan krijgen ze een verdrietige. Dan zou na deze verdrietige smiley de dia-overgang altijd weer naar de hoofdvraag moeten terugkeren om het opnieuw te proberen. Maar het probleem is dat de diaovergang altijd naar 'de volgende dia' gaat en niet terug kan gaan. Nu heb ik de hoofdvraag dus een aantal keer gekopieerd, maar dat kost wel veel tijd en ook ruimte, aangezien ik zo'n 20 verschillende quizen erin moet stoppen.
Ik zou dus eigen een dianummer willen kiezen bij een overgang. Maar dan kan bij Powerpoint zeker niet? Ik ben het iig nog niet tegengekomen. O ja ik werk met Powerpoint 2003.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Anja

En is er misschien een alternatief programma waarmee ik dezelfde doelen kan bereiken en waarbij dia-overgangen wel mogelijk zijn?

Als foefje maak ik nu over een dia een grote autovorm zonder opvulling over de gehele dia en dan met 'muis-over' laat doorlinken naar de volgende dia. Maar het probleem is dat hij bij bep. pagina's lang erover doet om te laden. En ik wil bij die dia's geluid afspelen en dat lukt niet want dan linkt hij al door voordat de tekst is uitgesproken.

Hoi Anja,

powerpoint lijkt mij niet echt geschikt om spelletjes mee te maken. Het is meer voor presentaties en slideshows. Je kan trouwens wel bepaalde dia's naar elkaar laten linken in Powerpoint (werk zelf ook met 2003), maar dan moet je een knop maken. Dit kan door:

1.
- Diavoorstelling -> actieknoppen

2.
- plaatje zelf maken/invoegen -> rechtermuisknop -> hyperlink
- klik op 'plaats in dit document' en kies dan de gewenste dia

Wat ik zelf op het moment gebruik voor een schoolopdracht is Adobe Flash, wat op zich wel werkt omdat je meerdere flash filmpjes aan elkaar kunt linken alleen vind ik dit erg moeilijk en vooral tijdrovend in gebruik (vooral als je actionscript 3.0 gebruikt).

Andere programma's zou ik niet echt weten... sorry

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.
Ik heb Flash gedownload, maar ik snap er helemaal niets van :confused: dus toch maar weer met Powerpoint aan de slag gegaan.... Ik heb nu maar geen automatisch doorlinken gebruikt, maar gewoon pijltjes om op te klikken. Werkt ook maar is minder praktisch en mooi. Misschien dat ik ooit Flash ga snappen :) maar voorlopig maar even met Powerpoint.
Ik heb trouwens Flash Slideshow Maker gedownload. Gebruik jij die ook? Of heb ik een verkeerde Flash?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan