Probleem dual boot Vista & XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

rubie

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2007
Hallo iedereen,

Omdat mijn video-capture kaart in Vista niet werkt heb ik besloten om naast Vista ook XP te installeren.

De installatie van XP verliep zonder problemen maar bij het heropstarten van de pc kom ik alleen in XP terecht. Na wat prutsen kreeg ik de bootloader van Vista terug en starte de computer terug op in Vista.

Om een boot-menu te krijgen heb ik dan BCDEDIT.EXE aangepast (handmatig en met andere software geprobeerd oa. VistaBootPro).

Nu krijg ik wel het vista boot-menu waar ik kan kieze tussen Vista en XP. Kies ik XP, dan start de pc zonder problemen in XP op. Maar kies ik Vista dan krijg ik deze foutmelding:

\Windows\system32\winload.exe
Status: 0xc000000f
Kan de geselecteerde vermelding niet laden omdat de toepassing ontbreekt of beschadigd is.

In XP heb ik toegang tot de Vista partitie en daar kan ik het bestand op die locatie wel terugvinden.

Eerst XP installeren en daarna pas Vista is ook geen oplossing omdat ik enkel maar een herstel DVD van Vista heb (wanneer ik boot van deze DVD worden alle partities van mijn schijf geformatteerd en terug in orde gemaakt zoals dat bij de aankoop was --> dus weg XP partitie)

Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?

Groeten,

Ik heb het al eens geprobeerd met dat programma

Om een boot-menu te krijgen heb ik dan BCDEDIT.EXE aangepast (handmatig en met andere software geprobeerd oa. VistaBootPro).

Sindsdien krijg ik de vista bootloader wel terug en kan ik kiezen tussen vista en xp maar enkel het opstarten in xp werkt.
Kies ik Vista dan krijg ik:
\Windows\system32.....
Status....
kan de geselecteerde vermelding....

Ik heb hetzelfde gehad bij het kopieren van een systeem naar een ander en ik ben er niet uitgekomen. Heb uiteindelijk maar Vista helemaal opnieuw geinstalleerd.

Omdat je geen Vista DVD hebt zijn er 2 mogelijkheden:
- toch maar vista eerst restore'en en daarna xp (je vindt overal aanwijzingen hoe dat moet)
- als je een geldige vista code hebt, dan kan je van iemand een vista dvd lenen en die gebruiken (bij vista is alle software hetzelfde, alleen de code bepaalt welke versie je krijgt; echter er je moet wel de juiste taal en de juiste nieuwe install of upgrade versie hebben!)

Even een update:

Ik heb VistaBootPro nog eens een paar keer uitgevoerd.
Nu krijg ik bij het opstarten van Vista:

Bestend: \Windows\system32\ntkrnlpa.exe
Status: 0xc0000428
Informatie: kan de digitale handtekening voor dit bestand niet controleren

Weet er iemand hier een oplossing voor?

Eum, klein vraagje Staan beide Operating Systemen op dezelfde harde schijf? :cool:
Als dat zo is dan heb ik niet direct een oplossing.
In het andere geval kan je tijdens het opstarten op F8 (afhankelijk van Pc en configuratie) drukken en krijg je de keuze om een opstart HDD te kiezen en dan heb je sowieso de keuze tussen Vista en XP, zo doe ik het in ieder geval. :rolleyes:

Groeten T.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan