mrmusic
Inventaris
- Lid geworden
- 29 okt 2006
Ik zit met de volgende vraag:
Ik heb als moederbord een Asrock 4CoreDual-VSTA, max FSB 1066
Daarbij als geheugen 2 x 1 GB PC4200 (FSB 2x533) Kingston Value ram
Ik weet inmiddels dat het plafond van dit moederbord v.w.b. de FSB op 291 (x4)
Nu doet het volgende zich voor:
Tot vanmorgen had ik als processor de Intel E2160, standaard multiplier x FSB = 9 x 200, dus snelheid standaard 1,8Ghz.
Zoals bekend is de multiplier van de meerste Core 2 Duo's vast.
Door het simpel verhogen van de FSB van de processor van 200 naar 289 liep de processor probleemloos 2, 6Ghz, stabiel en koel.
Nu heb ik de E2160 vervangen door de E4600, multiplier 12, FSB 200, standaard snelheid dus 2,4Ghz.
Overal is te lezen dat deze CPU zeer eenvoudig te overklokken is tot boven de 3 Ghz maar...
Wanneer ik nu de FSB verhoog naar 250, iets wat zowel geheugen als moederbord dus gemakkelijk aankunnen, mede gezien bovenstaande ervaring, werkt het niet, het systeem start zelfs niet op.
De hoogste FSB die ik nu stabiel krijg is 220, maar dat is uiteraard niet de bedoeling.
Wat doe ik verkeerd of wat zie ik over het hoofd???
(ik ben even niet op zoek naar antwoorden als: waarom zou je overklokken e.d.)
Ik heb als moederbord een Asrock 4CoreDual-VSTA, max FSB 1066
Daarbij als geheugen 2 x 1 GB PC4200 (FSB 2x533) Kingston Value ram
Ik weet inmiddels dat het plafond van dit moederbord v.w.b. de FSB op 291 (x4)
Nu doet het volgende zich voor:
Tot vanmorgen had ik als processor de Intel E2160, standaard multiplier x FSB = 9 x 200, dus snelheid standaard 1,8Ghz.
Zoals bekend is de multiplier van de meerste Core 2 Duo's vast.
Door het simpel verhogen van de FSB van de processor van 200 naar 289 liep de processor probleemloos 2, 6Ghz, stabiel en koel.
Nu heb ik de E2160 vervangen door de E4600, multiplier 12, FSB 200, standaard snelheid dus 2,4Ghz.
Overal is te lezen dat deze CPU zeer eenvoudig te overklokken is tot boven de 3 Ghz maar...
Wanneer ik nu de FSB verhoog naar 250, iets wat zowel geheugen als moederbord dus gemakkelijk aankunnen, mede gezien bovenstaande ervaring, werkt het niet, het systeem start zelfs niet op.
De hoogste FSB die ik nu stabiel krijg is 220, maar dat is uiteraard niet de bedoeling.
Wat doe ik verkeerd of wat zie ik over het hoofd???
(ik ben even niet op zoek naar antwoorden als: waarom zou je overklokken e.d.)