• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem enkelvoudige uitkomst verschuivingsformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjostiaan555

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2015
Goedemiddag,
Een bepaalde order kan meerdere regels hebben. Elke regel heeft zijn eigen waardes. Ik wil graag per order gewogen gemiddeldes kunnen berekenen.Daarom heb ik (met enige hulp) een verschuivingsformule (zie kolom C, E, F, G Tabblad ‘’Gewogen gem’’) opgesteld. Deze formule geeft het gewenste resultaat.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat wanneer een order uit maar 1 regel bestaat ik meerdere regels als output krijg. Ik zou hier alleen de output van deze ene regel willen zien.
In Cel B4 voer ik de ordernummers in, ordernummer 1181438 en 1181396 werken wel zoals gewenst, probleem order is: 1181439
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Bij voorbaat dank.

Bijlagen

Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik vermoed dat het fout gaat omdat de uitkomst 1 getal is en geen matrix, waardoor hetzelfde getal op elke regel herhaald wordt.

Hoe dan ook, ik heb een hele andere opzet gemaakt in blad 'Gewogen gem MB', met wat hulpveldjes:
- aantal regels in A4
- index van gevonden rijen in B4:B13 (deze gehele kolom tussengevoegd, desgewenst kun je deze verbergen)

De formules in B4:B13 zijn weliswaar matrixformules, maar dan elke cel met zijn eigen exemplaar;
in het oorspronkelijke werkblad waren eerst cellen geselecteerd voordat de matrixformule werd ingevoerd, waardoor de betreffende cellen als het ware samensmelten en als 1 geheel werkten.

Met de indices in kolom B, zijn de formules in D, F, G, H simpele INDEX-formules geworden; overigens is de formule in F4 doorgekopieerd t/m H13.

Ik heb ook de formules op regel 15 herzien: D15 was wel heel ingewikkeld om een som te berekenen en in andere velden werd aan verschillende bereiken gerefereerd.

Bijlagen

Hoi Marcel,

De uitkomsten zijn goed en het ziet er allemaal nog netter uit ook.
Ik ga je formules proberen toe te passen in mijn hoofd bestand.
Bedankt voor je tijd!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan