• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

daywalker1

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2009
Beste,

Ik ben bezig voor mijn werk een excel sheet op te stellen voor een voedingsbedrijf hoeveel keer men het systeem moet spoelen om verslepping tegen te gaan. Ik heb een gedacht hoe ik het wil maar het lukt mij niet goed om het in formule vorm te gieten. ik heb reeds al een formule uitgeschreven maar deze lukt nie. Ik zal kort eerst de bedoeling omschrijven en in bijlage de file posten.

In cel D1 vinden we de waarde die we via labo analyse gemeten hebben (de verslepping)
In cel D2 is de veiligheidsfactor
in cel F3: verslepingsniveau bij voorgeschreven factor = D1*D2

De bedoeling is dat het blad gaat voorschrijven hoeveel keer men het systeem moet spoelen. Daarvoor berekenen we eerst niveau van versleping bij charge 1= Dosering doelvoeder bv cel B8 * F3 wanneer deze waarde kleiner is dan Toegelaten residu bv cel c5 dan is het gelijk aan nul.
Zo gaan we door voor:

2de charge: 1 charge *F3 (als de waarde <C5 1 keer spoelen)

3de charge: 2de charge * F3 (als de waarde < C5 2 keer spoelen)

4de charge: 3de charge *F3 ( (als de waarde < C5 3 keer spoelen)

5de charge: 4de charge *F3 ( (als de waarde < C5 4 keer spoelen)

6de charge: 5de charge *F3 ( (als de waarde < C5 5 keer spoelen)

Ik heb reeds volgende formule opgesteld:

Als”(b8*$f$3)”<c5;0;als(en”((b8*$f$3)*$f$3)”<c5;”(b8*$f$3)”>c5;1;als(en”(((b8*$f$3)*$f$3)*$f$3)”<c5;2;als(en”((((b8*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f$3)”<c5;3;als(en”(((((b8*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f$3)”<c5;4;als(en”((((((b8*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f3$)”<c5;5;als(en”(((((((b8*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f3$)*$f3)”<c5;6;als(en”((((((((b8*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f$3)*$f3$)*$f3)*$f3)”<c5;6;

In bijlage vinden jullie de betreffende file

Bijlagen

Ik vrees dat je het gewenste resultaat kunt krijgen met de formule:

=INTEGER((B8*F3)/C5)

Daywalker1,

Vanwaar komen die " " in de formule?

Ik zelf zou op een ander tabblad de berekening maken voor het spoelen, en daar mee het aantal bepalen.

En dan op blad 1 met een vlookup en IF laten zoeken naar de juiste waarde.

Echter blijf je vermenigvuldigen met een % en het getal zal als maar kleiner worden.

5 * 10,8%=0,54
5 * 10,8%*10,8%= 0,058
5* 10,8%*10,8%*10,8%=0,00629

Dag allen bedankt alvast voor jullie reactie,

to snb: ik heb nog nie van deze functie gehoord, is het enkel die formule dat ik moet schrijven of is dat te simpel?

to raymond: Dit heb ik idd gedaan in een ander blad, hier is het echter de bedoeling dat ik voor heel het veld berekeningen laat uit voeren, dus zou het achterliggende blad ook een heel werk zijn of ben ik hier fout in?

to wigi: Ik dacht dat ik deze " moest gebruiken omdat wanneer je bij waar of onwaar deze ook gebruikt. Ik ben niet echt de krak in excel dus daarom dat ik jullie raad vraag.

Nog suggesties?

Alvast bedankt alvast,

Met vriendelijke groet,
Bert

Heb je mjin formule al gebruikt ? en wat is dan het resultaat ?

heb de formule gebruikt ik kom dan op 5 uit terwijl ik bij een dosering op het doelvoeder van 5 ppm en een max residu van 0.1 1 speoling zou moeten doen.
Heb ik juist dat ik enkel de INTEGER functie zo moet gebruiken of moet ik em in combinatie met als gebruiken?

mvg
Bert

Kan er nix in VAB uitgeschreven worden van formule?
Als ik met een achterliggend blad zou werken zou ik daarin meer dan 9000 formules moeten steken.

alvast bedankt,

mvg

Op basis van wat ik denk dat je met de (poging tot) formule in post #1 bedoelt.
Om de formule compacter te maken, heb ik de berekeningen zoals "F3*F3*F3 etc..." in een tabel gezet.
De formule breng je in in cel C15 en dan sleep je ze naar beneden en opzij, je moet ze geen duizende keren inbrengen zoals je schijnt te vrezen:
zou ik daarin meer dan 9000 formules moeten steken
Dit duurt hooguit5 seconden.
Om het resulterende bestand onder 100 kb te krijgen heb ik de kolommen vanaf BA leeggemaakt.

Bijlagen

Wher,

Bedankt voor je reactie.
Het is idd dit wat ik bedoelde. Heb inmiddels de andere cellen ook nog gedaan en het werkt perfect!

Bedankt

Mvg
Bert

Met kennis van de AANTAL.ALS functie kan bovenstaande oplossing nog zeer sterk vereenvoudigd worden, tevens algemener gemaakt worden.

Als toemaatje nog een meer wiskundige oplossing.

Wigi

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan