Probleem!!! GPT partitie , hoe deze te veranderen in ntfs na formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

escape

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2002
Berichten
202
Hallo allemaal,

ik heb een groot probleem,
mijn dochter haar laptop , daar zat windows 8.1 op . Dat beviel haar niet. Dus zei ik , ik zet er wel windows 7 op.
zo gezegd , zo gedaan dacht ik. Dus niet !!!!

Nu heb ik dus een probleem, nadat ik de c schijf had geformateerd, ( er staan nog meerdere partities op d,e,f, i.v.m. studie) , bleek dat het ging:confused: om een GPT partitie ( nog nooit van gehoord) .
Hoe kan ik nu de c schijf omzetten naar een ntfs bestand , zodat ik er windows 7 op kan zetten. De gehele harde schijf kan ik niet formateren i.v.m de afstudeer opdrachten...

vroeger had men fdisk . is dat een optie .

wie weet raad!!!!!!!!!!!
gr
Jaap
 
Met de windows installatie schijf.
Ik neem aan dat jij een originele windows hebt.
Dus de pc op laten starten met de installatie dvd, dan zie je kort het bericht of je op wil starten met de dvd.
Je drukt dan een willekeurige toets in.
Als hij klaar is krijg je de vraag of je wilt installeren, klik je op ja.
Je krijgt dan alle partities te zien.
Rechts onder staat geavanceerd, deze klik je aan.
Je kunt nu de ongewenste partities verwijderen, en weer nieuwe aanmaken.

Een GPT partitie is de recovery partitie van windows 8
 
Volgens mij bestaat fdisk nog steeds, alleen moet je dan via een DOS-schijf opstarten aangezien het een DOS-commando is.

Je hoeft natuurlijk niet de gehele harddisk te formatteren, alleen de C-partitie is voldoende.

Is het niet mogelijk om met de Windows-7 schijf op te starten, de C-partitie te verwijderen, deze opnieuw aan te maken (nu is hij gegarandeerd leeg) en dan NTFS te formatteren ?

Anders een Linux bootschijf gebruiken met de nodige tools, ook daarmee moet het kunnen lukken.
 
Helaas geen originele win 7 , maar de laptop pakt ook niet de herstel dvd's van mijn laptop.

Hoe nu verder

c partitie verwijderen helpt niet , ik kan het niet formateren in een ntfs bestand , hij blijft aangeven dat het een GPT partitie betreft en dat er geen windows op geinstalleerd kan worden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit ook voor gehad... zeer verevelend....

Zoals Andre@home aangaf. Kan je GParted gebruiken. Echter na de schijf via dat programma in NTFS geformateerd te hebben en de ruimte weer gealloceert te hebben bleef het probleem zich nog steeds voordoen. Heb zelf andere formaten geprobeerd als NTFS maar dan liep de computer steeds vast.

Uiteindelijk ben ik dit fimpje tegen gekomen. Zeer simple en het werkt.

http://www.youtube.com/watch?v=DQf9YqbD8WI

Geen idee of je eerst je schijf naar NTFS moet formateren met GParted, (is niet zo moeilijk), maar ik had dat wel gedaan.

(Had de C schijf toen al geformateerd dus Windows stond er niet meer op. Met GParted gebackupte C schijf terug zetten werkte ook niet.)

--> Vergeet niet je computer opnieuw op te starten nadat je alle instructies gevolgd hebt in het youtube filmpje.... ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat werkt dus ook, maar veel mensen kunnen niet goed met de prompt overweg en er zitten nog een paar handelingen in die voor beginners niet logisich zijn, die hebben geen idee waarom je dirve 0 moet kiezen, als je dus meerdere schijven in het systeem hebt zitten kan het dus een ander getal zijn en nog een paar van dit soort zaken.

Met GParted is alles visueel.
Van het filmpje dat ik poste is alleen 4 min tot ca 4min45sec belangrijk, want daar wordt uitgelegd dat je voor de standaard msdos partitie of de GPT kunt kiezen (of een andere). Ook bij GParted moet je voor de juiste schijf kiezen, maar ook dit is allemaal visueel.
Dus dat je met GParted geen succes hebt gehad bevreemd me.

Je hoeft dus niet de complete Ubtunu DVD te gebruiken, alleen de GParted CD downloaden is genoeg.
 
Nuttige tip als je idd zonder dataverlies iets wilt doen (uiteraard had je al een backup...)
Deze tool werkt net als GParted visueel. Met GParted wordt net al bij jouw suggestie de bootsector ook aangepast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan