Probleem: Het besturings systeem ontbreekt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan007

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2008
Hallo.
Ik starte vanmorgen mijn laptop (packerd Bell) en toen kreeg ik de foutmelding: Het besturings systeem ontbreekt. Kan iemand mij uitleggen wat ik nu moet doen? Ik heb al op het internet gekeken maar ik snapte er niets van. Dus kan die gene die het mij uitlegt niet al te moeilijke termen gebruiken. Ben nogal een computer nitwit.

BVD

Kijk eens in de BIOS of de harde schijf nog herkent wordt. Zo niet, dan is wellicht de HD kaduk.

Hoi,

En komt of door del of f2 in de bios terecht .

Modag

Ja, als ik op F2 druk kom ik in een speciaal menu. Maar hoe kan ik vanaf daar zien op de Bios of de harde schijf wordt herkent?

LOL, je hebt helemaal gelijk. een beetje dom van mij. Dan zal je het met het boekje moeten doen dat je bij de Laptop hebt gekregen. Welk type Packerd Bell is het? Als ik dat weet dan kan ik de beschrijving van internet halen en bekijken wat de BIOS zoal te vertellen heeft.

Ja, hij herkent hem wel. Bij HHD Model Name en HHD Serial Number staan in ierder geval wel allemaal cijfers en letters.

Als de HD wel herkent wordt dan is de volgende dan zou de andere mogelijke veroorzaker het ontbreken van het MBR (=masterbootrecord) kunnen zijn.
Die kan je herstellen en wel als volgt:
Stap 1: herstart de computer en boot van de Microsoft Windows XP cd.
Stap 2: laat alles rustig doen, en wanneer hij klaar is druk je op "R" (niet op "enter", want dan ga je XP installeren )
Stap 3: Selecteer jouw XP installatie (meestal is dit het nummer "1" ofzo...)
Stap 4: Geef het Administrator-wachtwoord (als dit ingesteld is...)
Stap 5: Typ FIXMBR
Stap 6: Typ: "Y" of "J" en druk 'enter'
Stap 7: verwijder de CD en herstart je computer.
Als ie nu nog steeds niet windows start is er iets anders aan de hand.
Dan wordt de volgende stap het herstellen van Windows.

Nou kijk, dat heb ik al geprobeerd. Ik heb de de Windows XP CD erin gedaan en via F12 de CD geboot. Maar dan geeft hij de zelfde fout; Het besturings systeem ontbreekt.

Laatst bewerkt:
OK, volgende poging wordt dan XP herstellen vanuit de XP install CD. Daarbij moet overigens op een bepaald moment de XP registratie key ingetikt worden, dus houd die wel bij de hand.

Het gaat als volgt:
- start de PC met de XP install CD
- ga door de beginschermen heen totdat je bij het scherm komt waarbij ie de bestaande XP installatie herkent en laat zien. NB! Dat is dus niet het eerste scherm met het Recovery Console waar ook, heel verwarrend, de mogelijkheid van "R=Repair" gegeven wordt!! Bij dat scherm moet je dus op Enter drukken alsof je de Windows setup wilt doen.
Het scherm waar het om gaat komt daarna waar je de "R"=repair optie moet kiezen.

Als dit niet het gewenste resultaat oplevert vrees ik dat windows helemaal opnieuw geïnstalleerd moet worden.
Succes.

Ja, maar het probleem is dat ik hem niet via de CD kan opstarten. Anders had ik de eerste poging ook wel geprobeerd.

Heb je in de BIOS aangegeven dat vanaf een CD gestart moet kunnen worden?

Heb je in de BIOS aangegeven dat vanaf een CD gestart moet kunnen worden?

Ja, en daarna had ik nog via Multiboot geprobeerd de CD te laden. Maar hij geeft dan weer; Het besturings systeem ontbreekt. Ik kan dus niets doen.

Maar heb je in de BIOS ook aangegeven dat ie eerst van de CD moet proberen te booten en daarna pas de HD (of in deze situatie de HD zelfs helemaal niet opnemen in het bootschema).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan