• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem IF & AND functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timleenders

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Beste,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik wil graag dat:
- cel A1 "Dhr." weergeeft wanneer cel C1 als waarde "M" heeft
- cel A1 "Mevr." weergeeft wanneer cel C1 als waarde "F" heeft
- cel A1 "Dhr. of Mevr." weergeeft wanneer cel C1 als waarde " " heeft

Dit is me gelukt met de formule: =IF((C1="M");"Dhr.";IF((C1="F");"Mevr.";"Dhr. of Mevr."))

Maar nu komt het probleem:

Hiernaast wil ik graag dat wanneer cel B1 geen waarde bevat de waarde van cel A1 "de directie" wordt. De waarde van cel C1 doet er dan niet meer toe.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kom er niet uit.

Bijgesloten een test-bestand met de formule zoals deze nu is.

Alvast zeer bedankt!

Bijlagen

Typ in A1:
Code:
=ALS(B1="";"De directie";ALS(C1="M";"Dhr.";ALS(C1="F";" Mevr.";ALS(C1=" ";"Dhr. of Mevr.";""))))

Let op dat je in je eerste bericht schreef dat je wou:
cel A1 "Dhr. of Mevr." weergeeft wanneer cel C1 als waarde " " heeft
Dat wil zeggen dat in C1 een spatie moet worden getypt om "Dhr. en Mevr." weer te geven en mijn antwoord in het bericht hierboven is daarop gebaseerd.

Of:

=KIEZEN(VIND.SPEC(C1;"XMH ");"De directie";"Mevrouw";"De heer";"De heer/mevrouw")

Als C1 leeg is: De direktie
Als in C1 M: Mevrouw
Als in C1 H: De heer
Als in C1 een spatie : De heer/mevrouw

Of:

=KIEZEN(VIND.SPEC(C1;"XMH ");"De directie";"Mevrouw";"De heer";"De heer/mevrouw")

Als C1 leeg is: De direktie
Als in C1 M: Mevrouw
Als in C1 H: De heer
Als in C1 een spatie : De heer/mevrouw

Ik vind het best wel raar dat als in C1 geen waarde wordt opgegeven, dat er dan wordt uit gegaan van de zoektekst "0" (de letter of het cijfer...) En als de functie kiezen aan de beurt is wordt het een "1". Ik heb hem nog iets netter gemaakt denk ik, als in C1 geen waarde staat staat er in A1 ook niets, nu lost dit het probleem wel op maar ik vind het wel raar. Misschien weet iemand hier antwoordt op.

Ik ben ook zo vrij geweest om de in_tekst van vind.spec te wijzigen want deze was respectievelijk niet correct aan de wensen van de TS.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan