Probleem in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alessandro059

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2013
Hallo voor school heb ik de volgende opdracht gekregen:
plaats een vraag ivm Access op een forum en probeer door middel van een antwoord de vraag op te lossen
hier is mijn vraag:

4. Op een sportdag worden er drie activiteiten georganiseerd: Polo, Voetbal en Mountainbike. In de databank sportdag.mdb worden hier enkele gegevens over bijge¬houden: tblDeelnemers: de personen die inschreven voor de sportdag; tblOrganisatieSportdag: wie neemt wanneer deel aan welke activiteit. Elk van de activiteiten wordt 3x ingericht. Eens om 16, 17 en 18 uur. Elke deelnemer mag kiezen op welk moment hij wat doet. Maak een query waar je de gegevens uit deze twee tabellen als volgt samenvat:

Naam 16 17 18
Jantje Polo Voetbal Mountainbike
Mieke Mountainbike Voetbal Polo

ik heb al op andere forums geprobeerd maar daar kreeg ik geen antwoord, ik heb het ook zelf proberen op lossen maar het lukt me niet echt

Alvast bedankt!

En van het begin in het lint van access( de balk boven met alle knoppen) zit ergens een knop met maak een query druk daar op, je krijgt een schermpje te zien met welke tabelle je hebt voeg die twee toe.
Sleep wat koppelt een deelnemer aan een activiteit naar de andere tabel waar die key word opgeslagen. Sleep nu de velden die je moet hebben in het witte lege raster onder in je scherm, en dan ctrl + s(opslaan) geef het een leuke naam "qry" + naam want dat is professioneel en klaar ben je. Je kan de query nog een keer uitvoeren om het resultaat te zien

En ik snap dat er huiswerk vragen worden gesteld op een form maar vraag ze als vraag en niet als mijn opdracht is.... want dit slaat echt alles.((niet voor de vrager) dit is een soort van creative tip met slechte intro en mijn mening als sluiting en geen uiting van mod gedrag mocht het zo overkomen)

Laatst bewerkt:
ok bedankt voor je snelle antwoord
maar ik ben er nog niet in geslaagd de query te doen werken
als ik de deelnemer naar de activiteit sleep komt er een melding verkeerde expressie
en ik heb 3 velden nodig met de verschillende uren waaronder de activiteiten moeten staan

Laatst bewerkt:
Laat eens zien hoe je tabellen er uit zien, want een willekeurig veld op een ander veld koppelen kan natuurlijk niet. Je kunt alleen velden koppelen die identiek zijn, dus een deelnemerID uit de tabel Deelnemers kunne koppelen met het veld DeelnemerID uit de tabel Activiteiten.

Likt mij handiger als je het voorbeeld meepost. Eerst comprimeren, en dan zippen want mdb en Accdb bestanden kan je niet direct posten. Je wilt neem ik aan dat iedereen mee kan kijken?

Maak het jezelf makkelijk, en gebruik consequente veldnamen. Zo heb je de velden [DeelnemerID] en [Deelnemer], die alletwee hetzelfde doen (het Deelnemer nummer namelijk) maar iets anders suggereren. Gaat heel verwarrend worden als je meer databases gaat maken.
Verder heb je de tabellen niet aan elkaar gekoppeld in het Relaties venster, en dat zou ik wel doen. Voor je query hoeft dat overigens niet, die kan je al maken. Al moet je de twee tabellen dan zelf eerst koppelen in het queryvenster. Heb je dat gedaan, dan kun je een Kruistabel query maken die exact de door jou gewenste uitkomst oplevert. Heb je dat nooit eerder gedaan, maak hem dan met de wizard; die leidt je prima door de verschillende stappen heen. Tip daarbij: gebruik de functies Eerste of Laatste om de namen van de sporten te laten zien...

Heel erg bedankt het is gelukt!
ik heb alleen nog 1 klein probleempje de activiteiten zijn allemaal het nummer 4 ipv polo of golf

Dan heb je een verkeerd veld gebruikt. Het Waarde veld moet je aanpassen. Zie mijn tip hierboven hoe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan