Probleem installeren grafisch tablet

Status
Niet open voor verdere reacties.

FataMorgana

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2004
Het probleem wat we hebben is een opeenstapeling van meerdere installaties en ik hoop dat er iets aan te doen is zonder de hele Windows XP er opnieuw op te zetten.
Laat ik proberen het zo kort mogelijk samen te vatten:

Op de PC van mijn vrouw (Win XP, up-to-date SP2) hadden we in eerste instantie een wat oudere grafisch tablet aangesloten van het merk Dynalink Freedraw.
De driver komt van Dynalink zelf, die een keer een XP-versie hebben gemaakt.

Een aantal weken geleden hebben we een nieuwe tablet gekocht:
Wacom Bamboo tablet NL.
Hier ontstonden de problemen.
De oude Dynalink liet zich niet eenvoudig verwijderen.
Geen WIndows uninstall aanwezig althans geen goed werkende want in eerste instantie liet de Wacom software zich niet installeren omdat "er een niet compatibel tablet" aanwezig was.
Via uitschakelen in apparaatbeheer heb ik het uiteindelijk kunnen installeren en goed werkend.
Maar... MET een steeds terugkerende Wizzard nieuwe apparaten die steevast een nieuw op USB aangesloten HID-compliant apparaat wil installeren.
NIETS helpt, waar je hem ook heen verwijst of zelfs als je het 'apparaat' uitschakelt in apparaatbeheer: het blijft terugkomen.
We schuiven dit dialoogscherm maar steeds in een onderhoek want de Wacom Bamboo doet het dus...

Maar nu: we hebben weer een nieuw tablet gekocht:
Wacom Grapphire 4 Classic XL.

Eerst via de Windows uninstall de oude Wacom verwijderd.
Nieuwe tablet erin, software gestart: "kan niet worden geinstalleerd omdat er nog een oude driver aanwezig is; verwijder die eerst".
Gezocht: er stond inderdaad nogal wat "afval" van Wacom, Acecad, tablet, PEN, etc. op C: onder Windows, system, etc.
Alles verwijderd.

Opnieuw de nieuwe tablet in de USB-poort.
Wizzard nieuwe hardware verschijnt (vraag is welke, die 'spook' wizzard van de oudste tablet was ook nog niet weg) en ik kan nu de nieuwe Wacom software wel installeren!

Maar dan:
Als ik het prog Eigenschappen tablet wil openen (want het apparaat moet getuned worden anders werkt ie niet correct) komt de melding:
"Er is geen tablet aangesloten wat wordt ondersteund."

Ik heb de uninstall nog geprobeerd, tablet op een andere USB-poort aangesloten, nog een keer gezocht op 'restanten' van oudere drivers, zelfs de registry doorzocht op sleutelwoorden als dynalink, freedraw, wacom, tablet, acecad (de software van Dynalink), etc. maar echt niets gevonden.
Alles blijft hetzelfde...

Natuurlijk zit ik met de ultieme oplossing in mijn hoofd aangezien ik overtuigd ben dat door de 3 installaties het USB-management vervuild is geraakt: een nieuwe installatie van Windows. Maar er is op die PC zo verschrikkelijk veel software geinstalleerd, eigen aanpassingen gedaan, veel data op C:, etc.... Dat ik toch hoop op een goede tip, een tool die een en ander kan opschonen/detecteren, etc.

Misschien nog handig te vermelden wat er nog meer op USB zit:
Printer, scanner, toetsenbord, draadloze muis, speciale kaartlezer/schrijver boorduurkaarten, borduurmachine, digitale fotocamera, een gsm, een USB-stick.
Dus nogmaals: een hele herinstall lijkt me de enige logische weg maar ook de minst gewenste omdat verder alles gewoon perfect werkt. De PC is net 3 maanden oud en alles is eigenlijk pas enkele weken zover op orde... op de tablet na.

Bij voorbaat dank voor elk advies!

Nog even een kleine aanvulling.
Op het forum van Wacom zelf kreeg ik de reactie dat de 2 Wacom tablets feitelijk met dezelfde driver kunnen werken. Tips gekregen hoe alle belangrijke bestanden (van Wacom) te verwijderen en alles opnieuw te doen.
Maar de melding blijft steevast: Er is geen tablet aangesloten wat wordt ondersteund.

Blijkbaar was die XP-driver van de oude Freedraw zeer hardnekkig en niet te traceren.
Dynalink ondersteunt dit niet meer anders zou ik het daar vragen.

Het blijft voor mij onmogelijk te bevatten dat ik na deinstallatie van alle (zichtbare) tabletsoftware, loskoppelen van de hardware en handmatig verwijderen van alle relevante bestanden toch steeds de Wizzard nieuwe hardware krijg.
Blijkbaar zit dit zodanig gekoppeld aan de USB-poorten (systeemsoftware?) dat XP zogenaamd een oud tablet blijft herkennen.

Bestaat er geen optie om ALLE USB-poorten "leeg" te maken zodat ik daar alles opnieuw op aansluit en installeer?

Ik hoop nog steeds op een tussenoplossing voordat ik Windows herinstalleer.
Gisterenavond even in de programmalijst zitten kijken... Daar word je niet vrolijk van!

Probeer je systeem nog eens op te schonen met Ccleaner.
Mocht dat nog niet helpen dan is dit misschien nog een optie.

Helaas...
Weer twee uur bezig geweest.
De C-cleaner cleant veel... Soms te veel en moest ik uitkijken niet alle profielinformatie van m'n vrouw weg te gooien, toen maar beperkt tot de registry; met name verkeerde (un-) install-informatie ... Maar niets geholpen.

De 'verborgen' apparaten: HEEL veel, ook in de hoek waarin het "spookapparaat" zou zitten: alles verwijderd maar toch blijft de Wizzard nieuwe hardware steevast een aangesloten apparaat vinden wat er dus echt niet op zit.
Dit weerhoudt echter wel de Wacom-software het correcte apparaat te herkennen.

Omdat dit nu al meer dan een week duurt en m'n vrouw graag verder wil, ben ik bang dat ik dit weekend format C: moet gaan doen... Ik weet het anders echt niet meer.

Helaas geen nieuwe tips.
Morgen wordt de PC daarom opnieuw geinstalleerd: gegarandeerd een paar weken werk (inclusief naloopwerk).

Vraag me nog af of ik Windows een herinstall kan geven zonder de hele C-schijf moet formatteren. Andere vraag dan het onderwerp maar in dit verband...
Ik zal wel zien.

Jammer dat de fabrikant van de oude tablet (Dynalink) niet thuisgeeft op vragen over deinstallatie terwijl het oude Freedraw tablet nog wel op de site te vinden is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan