Probleem Internet delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raoul90

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Hallo,

ik heb een probleem met bestanden delen via mijn eigen thuisnetwerk, ik heb een router modem en in de router zit de pc waar het opstaat en de pc waar het heen moet, ik kan bij beide op internet.

als ik naar configuratiescherm --> mijn netwerklocaties ga en dan druk op "zoeken naaar computers in werkgroepen" dan krijg ik dit:

//werkgroepnaam// is niet toegankelijk. u hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerk bron.Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

ik heb dit bij google ingetypt en ik heb de stappen van de microsoft website gedaan (configuratiescherm --> netwerk en internetverbindingen --> netwerkverbindingen --> rechtermuisknop op LAN --> eigenschappen --> algemeen --> internet-protocol (TCP/IP) --> eigenschappen --> algemeen --> geavanceerd --> WINS --> en dan netBIOS via TCP/IP inschakelen
bij beide pc's

maar het werkt nog steeds niet.

Een paar mogelijkheden waar ik aan denken kan:
1. Start -> Uitvoeren -> services.msc
Kijk of de Computer Browser service wel op Automatisch staat én gestart is.
2. Kijk na of je de client voor Microsoft Netwerken wel actief hebt staan, en ook Bestands- en printerdeling voor Microsoft netwerken (Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl, rechtsklikken op je actieve netwerkwerkkaart en Eigenschappen kiezen).
3. Zodra 1. en 2. nagekeken: Kijk op bij Start -> Uitvoeren -> services.msc na of de volgende services wel op Automatisch starten staan, en of ze ook effectief gestart zijn:
Server
Workstation
4. Zodra 1 t/m 3 nagekeken: Kijk ook of je effectief wel iets deelt op de computers in je werkgroep. Dit kan een map of een printer zijn of een combinatie van die 2.
5. Zorg er ook voor dat beide computers in dezelfde werkgroep zitten, maar dat ze wel verschillende computernamen hebben.
Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl, tabblad Computernaam

Succes,

Tijs.

Hallo Tijs,

bedankt voor je antwoord

ik heb alle 5 stappen gezet en het is allemaal in orde, zelfde werkgroep verschillende namen, al de services automatisch en gestart.

maar het werkt nog steeds niet.. :confused:

Fijn dat de basis-instellingen goed staan.

Nu is de volgende vraag/test: Stel dat je op pc1 de gebruikersnaam Piet gebruikt met wachtwoord geheim. Maak nu op pc2 ook een gebruikersnaam Piet met hetzelfde wachtwoord als op pc1. Log nu op pc2 in op gebruikersnaam Piet, en kijk of je daar toegang krijgt tot de gedeelde bestanden en mappen op pc2. Een makkelijke test daaromtrent is (op pc2):
Start -> Uitvoeren -> \\localhost
(Alternatief: Start -> Uitvoeren -> \\127.0.0.1)
Rechtsklik op zo'n gedeelde map of printer, en kies Verbinding maken.

Werkt dit, probeer dan vanuit pc1 (ingelogd als Piet) door de werkgroep te bladeren. Eventueel direct op pc2 kijken via:
Start -> Uitvoeren -> \\decomputernaamvanpc2

Succes,

Tijs.

Het kan ook simpelweg aan de firewall liggen. Schakel deze eens tijdelijk uit en probeer dan nog eens. Als het wel werkt dan dan moet je er voor zorgen dat de firewall communicatie met de andere pc toelaat.

Firewall is op beide pcs van Norton, kan hem wel uitzetten.

bestanden delen http://www.tekstenuitleg.net/artikel...tanden_delen/1 heb ik al gedaan.

Tijs ik zal het proberen ik heb op beide computers een account met mijn naam (Raoul) + wachtwoord (beide pc's hetzelfde)
ik ben aangemeld op PC1 en PC2 en ik ga bij PC2 naar uitvoeren local host en dan krijg ik:

\\localhost

"U heb geen netwerkverbinding omdat er een identieke naam in het netwerk bestaat. Ga naar Systeem in het Configuratiescherm om de computernaam te veranderen en probeer opnieuw"

Laatst bewerkt:
Ik heb het alternatief van \\127.0.0.1 niet voor niets erbij gezet. Gebruik die of \\decomputernaamvanpc2

Tijs.

O ja sorry, \\127.0.0.1 had ik ook geprobeert dan krijg ik alleen <-- computer 2

de map "Geplande taken"

verder niets

op computer 1 krijg ik allemaal verschillende gedeeld mappen/printers ik ga nu verder me je stappenplan. op computer 1 heb ik nu de mappen en printers die ik gedeeld heb op computer 1 daar heb ik niks aan, die bestanden moet van computer 1 naar computer 2 alleen bij computer 2 heb ik dus alleen "Geplande taken"

Laatst bewerkt:
Deel dan eens iets (printer en/of map) op pc2, en kijk dan nog een keer.

Tijs.

Oke,

ik heb gedeelde map op pc2 en pc1 ik typ dit bij pc2 in \\127.0.0.1 en druk dan op die map en dan op netwerkverbindingmaken dit lukt, (bij deze computer staat er nu 1 netwerkstation die ik waarschijnlijk heb aangemaakt, hoe verwijder je deze weer? heb het al gewoon verbinding verbreken)

nu ga ik naar pc1 en typ ik \\computernaam2 dan druk ik op enter en krijg ik:

\\raoul.pc (computernaam2)

kan het netwerkpad niet vinden.

Laatst bewerkt:
Weer een paar basisdingen:
1. Ping vanaf pc1 naar pc2: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping raoul.pc
2. Ping vanaf pc1 naar pc2 op ip-niveau: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping ip-adres van pc2
3. Doe Start -> Uitvoeren -> \\ip-adres van pc2
4. Doe Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k nbtstat -n
Kijk wat er allemaal gemeld wordt, en of je daar de pc-naam van pc2 terugvindt, naast de naam van pc1 en de werkgroepnaam.

Verbinding sluiten naar de gedeelde bron vanaf pc2:
Start Verkenner, kijk wat er verbonden is, rechtsklik daarop, en kies Verbreken.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
hoe kom ik achter IP van raoul.pc (pc2?) ?

(op pc2 uitvoeren): Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig
Kijk rechts naast "Ip-adres" voor het huidige ip-adres van pc2.

Tijs.

punt 1: ping aanvraag kan host raoul.pc niet vinden. controleer de naam en probeer het opnieuw

punt 2: pakketen = 4 verzonden ontvangen = 0 verloren =4 bij

bij punt 3: kan netwerkpad niet vinden

punt 4 ook vanalles

maar niks wat te maken heeft met mijn pc: raoul.pc

Laatst bewerkt:
Als je (zoals je had aangegeven) de Norton Firewall had uitgeschakeld, en dit is het resultaat, kijk dan na of stiekum niet ook de Windows Firewall ingeschakeld staat.

Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl

De Firewall uitschakelen of in het tabblad Uitzonderingen bij de optie Bestands- en Printerdeling het vinkje zetten. Zet ook in het tabblad Geavanceerd, via het knopje Instellingen in de sectie ICMP, het vinkje bij Binnenkomende echoaanvraag toestaan (dit bepaald namelijk of er op ping wordt gereageerd of niet).

Kijk ook in de router na of daar een firewall actief is die poorten op het lokale netwerk dichtzet of belemmert.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zou het er aan kunnen liggen, dat ik geen vast ip adres heb?

Of je een vast ip-adres hebt of niet doet er niets toe.

Ik heb verder nu geen tips voor je.

Tijs.

Hoi, ik had zojuist hetzelfde probleem en heb de computernaam van pc 2 veranderd (één lettertje aan het eind) en het werkt bij ons! Mijn man heeft de gedeelde mappen in zijn netwerklocaties zitten en hij kan gewoon internetten.

ik heb ook een goede:P maak het netwerk opniew aan. controleer goed de naam van het netwerk allebei hetzefde en allebei dezelfde instellingen. klik bij netwerklocaties ook pictogrammen voor upnp apparaten aan en klaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan