Probleem laptop/back up

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Hallo.
Ik heb plotseling een probleem met mijn nieuwe laptop van BTO. Als ik hem aan de stroomkabel aansluit gaat mijn beeldscherm ernstig knipperen.
Zie hier en hier.

Ik moet hem nu terug sturen want ik ga er van uit dat er hier ook niemand is die de oplossing weet want BTO weet het ook niet, onbekend probleem lieten ze weten.

Nu is mijn vraag dan de volgende want als ik mijn laptop terug krijg is de kans groot dat deze is terug gezet naar 0.
Als ik dan de opgeslagen back up op mijn externe harde schijf terug zet, ik heb dat n.l. nog nooit gebruikt in al die jaren dat ik een laptop heb, staat dan alles zoals ook de programma's er weer gewoon op?

Laatst bewerkt:
Spreken we hier over een 1 op 1 backup waarbij de volledige partitie opgeslagen is? Zo ja, dan heb je alles terug met het terugzetten daarvan, natuurlijk wel hoe het was tijdens het maken van die backup.

Ik heb Windows 7 en maak maandelijks een back up van mijn gehele laptop. Dat doe ik via dat vlaggetje van het onderhoudscentrum onder op de werkbalk.

Even een citaatje uit de FAQ van Microsoft:

Hoe krijg ik mijn bestanden terug als mijn computer niet meer werkt?
Dat hangt af van het soort back-ups dat u hebt gemaakt en welke bestanden u wilt terugzetten.

Als u een systeemkopie hebt, kunt u Windows, uw programma's en uw bestanden terugzetten. Zie Een systeemkopie terugzetten op de computer voor instructies voor het herstellen van uw computer met een back-up van een systeemkopie.

Als u een back-up van bestanden hebt, kunt u uw bestanden terugzetten op een andere computer of uw computer laten repareren en vervolgens uw bestanden hierop terugzetten. Zie Bestanden terugzetten vanaf een back-up voor instructies voor het terugzetten van uw bestanden.

http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/back-up-restore-faq#1TC=windows-7

Standaard slaat die backup dacht ik enkel de belangrijke bestanden op, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Als het enkel om de belangrijke bestanden gaat, dan heb je dus kans dat je programma's e.d. wel weer opnieuw moet installeren.

Bij de instellingen van de back up staat "systeemkopie".

Ja terug zetten gaat automatisch. Als je de harde schijf aansluit staat er of je de back up terug wil zetten maar het ging er om of dan alles gewoon terug is zoals deze was als je een systeemkopie hebt.

Ik betwijfel of dan ook alle geinstalleerde sofware automatisch (en goed werkend) wordt teruggezet, maar er is een heel ander punt: stel nu eens dat de fout door iets in de software werd veroorzaakt? Als alles weer wordt teruggezet bestaat de kans dat ook de fout weer wordt terug gezet.
Ik zou dus altijd kiezen voor alle software opnieuw installeren.

Je maakt dus een backup, maar hebt nog nooit getest of deze goed werkt. Zal wel goed gaan, maar zekerheid heb je op dat punt al niet.

Voor de rest kan het ook nog zo zijn dat als de laptop niet te repareren is BTO er voor kiest je een ander model te geven of je geld terug. Je systeembackup gaat op een ander systeem echt niet werken.

Oftewel er kan een boel mis gaan. Mijn advies:
1) Haal de schijf er uit en kopieer via een andere pc/laptop minstens de data, of maak een kopie van de hele schijf.
2) Controleer daarna de kopie op leesbare inhoud.
3) Verwijder alle persoonlijke data van de HD voordat je de laptop opstuurt. Er wordt vaker dan je denkt gesnuffeld in de persoonlijke data. En vergeet niet dat veel mensen wachtwoorden door de browser laten onthouden. Heel leuk, maar met de harde schijf in de hand kan iemand anders dus behoorlijke schade aanrichten.

Alle data haal ik er uiteraard af, daar heb ik sowieso altijd een back up van maar het ging juist om de software. Ik heb de laptop nog maar een week of 5 en had geen zin om alles weer opnieuw te moeten installeren, vandaar mijn vraag over de back up.
Maar ik weet nu voldoende, bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan