probleem m.b.t. database projectbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

genni

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2009
Beste forumleden,

met access ben ik nu een projectbeheer programma aan het maken. Deze projecten bevatten elk een aantal kaarten. Die kaarten bevatten weer een aantal gegevens. De projecten hebben allemaal een aparte naam, welke kan verschillen van 10182 tot 93B82C. De kaarten mogen een zelfgekozen naam hebben.

Het programma wil ik als volgt laten werken:
- men kiest eerst een project of voegt er 1 toe.
- daarna wordt een kaart gekozen of wordt er 1 toegevoegd. In geval van kiezen van kaart moeten deze gegevens worden geladen in de tekstvakken en is het programma al klaar.
- bij toevoegen wordt een type kaart gekozen uit een keuzelijst.
- daarna worden de gegevens(in de daarvoor aangemaakte tekstvakken) ingevoerd.
- zodra deze gegevens zijn ingevoerd druk men op "record maken" en ziet men de voorbeeldafdruk van het rapport dat is gemaakt. Daarna kan deze worden uitgeprint.
- deze gegevens dienen in het geopende project te worden opgeslagen onder een kaartnaam waar gevraagd om dient te worden.

Nu loop ik alleen tegen een tweetal problemen op:
- Hoe kan ik een projectnaam koppelen aan een aantal kaarten. Mijn idee is om een projectnaam te kiezen uit een keuzelijst, waarna bij klikken op een projectnaam er in een subformulier elders op het hoofdformulier een tabel wordt geopend met de kaartnamen. Tevens moet dit ook bij een nieuw aangemaakt project gebeuren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
- Hoe sla ik gegevens op(onder bepaalde kaartnaam) die heb ik ingevoerd in de tekstvakken? En hoe laad ik deze weer in de tekstvakken?

Hopend dat de meesters van access het me uit kunnen leggen, aangezien ik nog een beginner omtrendt dit programma ben :rolleyes:.

Bijlagen

• projectbeheer.jpg
    projectbeheer.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Om echt wat zinvols te kunnen zien aan jouw database, is het wel handig als je een gestripte versie met een paar records kunt posten. Het lijkt er namelijk op dat je probleem ligt in het feit dat de tabellen niet helemaal goed met elkaar verbonden zijn.
Normaal gesproken zou je in de tabel met Kaarten vanuit de tabel Projecten het ProjectID moeten inlezen, zodat je vanuit je formulier Projecten altijd de daarbij behorende kaarten kunt zien, en ook toevoegen. Als ik het zo lees, kan dat nu niet, waardoor ik denk dat je de tabellen niet goed aan elkaar hebt gerelateerd.

Omdat je vermoedelijk vrij specifieke veldnamen gebruikt, is het dus wat makkelijker om vanuit de db verder antwoord te geven!

Michel

Om echt wat zinvols te kunnen zien aan jouw database, is het wel handig als je een gestripte versie met een paar records kunt posten. Het lijkt er namelijk op dat je probleem ligt in het feit dat de tabellen niet helemaal goed met elkaar verbonden zijn.
Normaal gesproken zou je in de tabel met Kaarten vanuit de tabel Projecten het ProjectID moeten inlezen, zodat je vanuit je formulier Projecten altijd de daarbij behorende kaarten kunt zien, en ook toevoegen. Als ik het zo lees, kan dat nu niet, waardoor ik denk dat je de tabellen niet goed aan elkaar hebt gerelateerd.

Omdat je vermoedelijk vrij specifieke veldnamen gebruikt, is het dus wat makkelijker om vanuit de db verder antwoord te geven!

Michel

Je toevoeging heeft me geholpen, ik heb beide tabellen een eigen ID gegeven en daarna de kaarten aan een bepaald project gekoppeld. Dus 1 probleem is opgelost.

Nu zit ik dus alleen nog met de gegevens van de kaart opslaan en/of laden in de tekstvakken, is dit uit te leggen of is een gedeelte van het programma zoals je vroeg dan makkelijker??

Voor het tweede deel is het misschien wel handig als je een testversie neer kunt zetten. Er is onlangs overigens op het forum wel het e.e.a. behandeld wat betreft velden vullen op een formulier a.d.h.v. een keuzelijst, dus misschien kun je daar ook nog wat inspiratie uit halen.

Michel

Ok, ik heb een aantal zaken inderdaad d.m.v. het forum opgelost. Zo kan ik nu vooraf opgeslagen kaarten openen in de tekstvakken nadat ik een project heb gekozen, waar deze ook weer aan staan gekoppeld. Maar ik heb nu nog 1 probleem: ik heb diverse tekstvakken waarin ik per tekstvak 1 gegeven(is dus 1 variabele) intyp. Deze variabele wil ik bij druk op opdrachtknop toevoegen aan mijn tabel waar al meerdere kaarten met gegevens staan.

Wat is de makkelijkste manier om gegevens uit tekstvakken van formulieren op te slaan in tabellen?

Laatst bewerkt:
De makkelijkste manier is om een formulier te koppelen aan een tabel of query. Als je een query gebruikt als bron, moet je er wel op letten dat je met behulp van de query ook records kunt toevoegen. Dat kan bijvoorbeeld niet als je de knop Totalen hebt aangezet.

Je ziet dan op je formulier altijd de records die in de tabel zijn opgeslagen, en je kunt dan ook records toevoegen, waarbij alles wat je intypt de tabel ingaat.

Als je een ongebonden formulier hebt gemaakt, zul je met VBA moeten werken om de gegevens toe te voegen aan een tabel. Je kunt hierbij wel wat werk vereenvoudigen door een Toevoegquery te maken die je koppelt aan de tabel, en de gegevens die moeten worden toegevoegd met behulp van de functie Opbouwen uit het formulier te halen. De toevoegquery kun je dan bijvoorbeeld starten met een knop op het formulier.

Ik doe bijna alles met VBA omdat ik bekend ben met codering en minder met Access. Ik zat dus te denken om alle variabelen die ik op wil slaan te kopieren naar een tabelveld o.i.d.

Dan kun je een SQL string opbouwen, waarbij je alle velden en de tabelnaam vult met gegevens uit het formulier. Iets als:

Code:
        strSQL = "INSERT INTO tblPrijslijst ( LevID, ArtID, Opmerkingen, Datum, Prijs )" & vbCrLf
        strSQL = strSQL & "Values(" & iLevID & ", " & iArtID & ", '" & sOpmerking & "', cDate(" & iDatum & "), cDbl(" & Me.txtPrijs & "))"
        DoCmd.RunSQL strSQL

Precies het juiste antwoord waar ik iets mee kan, want mijn programma werkt nu precies zoals ik wil. Ik dank meester Octafish voor uw hulp :thumb::D:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan