• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met aflossingstabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul59

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2003
Ik (een grote leek op gebied van excel) heb een probleem met het opmaken van een aflossingstabel. Indien er in cel D3 een getal (= looptijd van de lening )staat zou er in de tabel na dat aantal, geen gegevens meer in de volgende cellen mogen komen. Dus de lengte van de lijst wordt beperkt door de looptijd van de lening. Ik kan hiervoor niet de juiste formule vinden.
Ook het laten oplopen van de datum per maand geeft mij problemen.
Ik heb de bewuste tabel bijgevoegd.
Wie kan mij hiermee verder helpen??

Dag naamgenoot.
Probeer je bijlage eens te zippen. Mag niet groter zijn dan 102 Kb

Hallo Paul,

Je kan in D3 de volgende formule zetten:
=ALS(D3=E$5;"";D3+1) e$5 = Looptijd in maanden
Volgens mij bedoel je zo iets.
De cel hiernaast E3; =ALS(D3="";"";Jouw form.)

Suc6

Laatst bewerkt:
Hallo Paul,

Ik heb een klein stukje gedaan.
De datum krijg ik ook niet voorelkaar (jammer)

Suc6 Groetjes Hoornvan

Bijlagen

Hallo Paul,

Hij doet het wat beter, de datum werkt wel (niet zo als het hoort)

Suc6

Groetjes Hoornvan

Bijlagen

Geplaatst door paul59
Ik (een grote leek op gebied van excel) heb een probleem met het opmaken van een aflossingstabel. Indien er in cel D3 een getal (= looptijd van de lening )staat zou er in de tabel na dat aantal, geen gegevens meer in de volgende cellen mogen komen....(enz).
Vragen over renteberekening zijn op dit forum al verschillende keren aan de orde geweest. Vorig jaar nog heb ik naar aanleiding van een vraag van Hoornvan hieromtrent een antwoord gegeven. Kennis van Excel hoef je hiervoor niet zo veel te hebben, het is veel belangrijker dat je iets van renteberekening afweet (of daar althans eens goed over nadenkt, want zo moeilijk is dat niet).
De ene lening is nl. de andere niet, ook niet bij die op annuïteitsbasis (alhoewel nogal wat mensen dat veronderstellen). Als je bv. wil weten of het juist is wat een bank je voorrekent m.b.t. rentebetaling en aflossing van een (hypotheek)lening, dan is het (o.a.) belangrijk om te weten over welke periode rente en aflossing plaatsvinden en of de rente aan het begin of aan het eind van de perioden wordt berekend (dat kan nl. een nogal groot verschil uitmaken in de berekening). In de voorwaarden waaronder je een lening afsluit, staat dat allemaal vermeld en het is dus zaak die voorwaarden goed te lezen om zelf een correcte berekening te kunnen maken. Het komt bv. bij sommige banken wel voor dat je maandelijks een afbetaling moet doen, maar dat de rente toch op jaarbasis wordt berekend. Dat lijkt dan nogal misleidend, maar als je de voorwaarden voor akkoord hebt getekend, dan zit je daar wel aan vast.
Terzijde: de kop van je werkblad ("Annuïteitslening met klimmende aflossing") is nogal ongelukkig gekozen. Het is inherent aan een lening op annuïteitsbasis dat het aflossingsbedrag toeneemt naarmate de looptijd verstrijkt.

fra

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan