Probleem met ATI Radeon 9250 en Direct3D

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Aangezien mijn vorige videokaart defect bleek te zijn (en problemen veroorzaakte met mijn nieuwe monitor) heb ik een ATI Radeon 9250 (256 MB) AGP gehaald. Geen superbeestje, maar dat is mijn pc ook niet meer :o

Ik heb ook de laatste nieuwe drivers gedownload van de fabrikant en geïnstalleerd (catalyst).

Nu treedt het probleem echter op dat het beeld enorm traag lijkt te zijn. Scrollen in bv Totalcommander, gaat mm voor mm en ook scrollen in overige applicaties gaat vreselijk traag.

Verder krijg ik bij verschillende progs (en ook bij DXDIAG) de melding dat Direct3D, DirectDraw en AGP oppervlakteversnelling niet beschikbaar zijn :confused:

Heeft iemand een idee waar dit probleem vandaan kan komen?

Ik gebruik overigens win XP Pro en DirectX 9.0c

heb je de oude driver van je videokaart verwijderd.

Ja.
De oude was een NVIDIA. Daar heb ik alle drivers van gedéinstalleerd

Misschien is het opnieuw installeren van DirectX een oplossing.
Hoe het installeren van een nieuwe videokaart en het verwijderen en daarna opnieuw installeren van DirectX in zijn werk gaat lees je in deze beschrijving.

Ik heb idd iets vreemds ontdekt aan de driver, ondanks dat dat de nieuwste is.
Als ik handmatig in mijn ATI instellingen (Catalyst control center) de instellingen ga wijzigen zodat Direct3D wel herkend wordt, dan werkt het wel even, maar dan gooit VPU recover deze na de eerste herstart weer weg.
Ook als ik deze uitschakel.

Denk dat ik maar eens de drivers ga weggooien en kijken of dat iets beter wordt...

(offtopic: ik krijg trouwens geen mails als er een reactie gepost is... )

Probeer anders eens de Omega drivers, niet dat het dan een wonderkaart zal worden, de 9250 is zoals al is aangegeven geen hoogvlieger.
http://www.omegadrivers.net/ati.php

off-topic, soms het spamfilter van @home op hoger dan gemiddeld staan??

Laatst bewerkt:
Ik zal die drivers eens proberen. Zoals ik al zei, het hoeft geen hoogvlieger meer te zijn; draait op een AMD Athlon 2200 met 512 mb en XP.

Maar Direct3D ondersteuning zou wel fijn zijn want scrollen duurt echt bijna 20 seconden voor 3 regels :confused:

Heb het probleem in ieder geval kunnen traceren naar de combinatie Catalyst Control center / SmartGard / VPU recover.

Zoals ik al schreef, kan ik in Catalyst wel direct3d inschakelen maar dan gooit VPU recover na een reboot roet in het eten.
Wel geprobeerd te déinstalleren, maar zie voor Catalyst geen déinstallatie staan.

(spamfilter idd wat hoog dus nu weer laag, thnx ;) )

Herinstalleer eerst je chipsetdrivers, deïnstalleer alle videokaartdrivers, en na een reboot installeer je die Omega drivers, en na weer een reboot DirectX.

Heb zojuist alles van ATI gedéinstalleerd en gereboot.
Nadat windows de kaart zelf herhend had en de standaard drivers voor de kaart had geïnstalleerd, lijkt alles te werken.
Ik ga straks alsnog even testen met de Omega drivers, maar blijkbaar moet je bij deze kaarten niet de meegeleverde cd installeren, maar de windows driver gebruiken.
Nu staat bij dxdiag, gewoon alles op beschikbaar
:)

Inmiddels de OMEGA drivers geinstalleerd omdat de pc na 10 min "normale" drivers, spontaan begon te rebooten. Ook met Omega zelfde probleem.
Ik denk dat ik vanaf nu maar (ook naar mijn klanten toe) ga hanteren dat ATI synoniem staat voor bagger.
Dus morgen de kaart maar óf naar winkel terug, óf gewoon container in en verder nooit meer ATI aanschaffe, denk ik, want als ik een kaart wil zonder DirtectX ondersteuning, heb ik hier nog wel een oude 16 MB PCI videokaart liggen die ongetwijfeld beter presteerd dan deze 9250 :o :rolleyes: :D

Beetje een flame, ATI kaarten zijn prima hoor, ligt meestal aan de gebruikers.:rolleyes:

Vind zelfs de aangepaste driversoftware ( wat tenslotte ook van ATI is) beter als die van nVidia, vooral voor de TV out.:thumb:

Ik heb ook een aantal maanden voor nood met een Radeon 9250 gewerkt, behalve dan dat het voor spellen geen geschikte kaart is, heeft hij altijd prima zijn werk gedaan.
Heb je op de Omega site overigens dit gelezen??
IMPORTANT NOTE:
Starting from Catalyst 6.6 and up, the following cards/chipsets (including Mobility) are no longer supported by the ATI or Omega Drivers:

7000 Series
7200 Series
7500 Series
8500 Series
9000 Series
9200 Series
9250 Series

De vraag die daar natuurlijk op volgt.....welke versie had jij geïnstalleerd??

Ik heb ook een aantal maanden voor nood met een Radeon 9250 gewerkt, behalve dan dat het voor spellen geen geschikte kaart is, heeft hij altijd prima zijn werk gedaan.
Heb je op de Omega site overigens dit gelezen??

De vraag die daar natuurlijk op volgt.....welke versie had jij geïnstalleerd??

Ik had de 6.4 (bijgeleverd op de CD) Geïnstalleerd. Toen deze niet werkte, een nieuwere gedownload van de website, met zelfde probleem. Daarna dus alles gedéinstalleerd waarna directX werd herkend maar na 10 min de pc spontaan rebootte.
Toen dus de Omega geïnstalleerd, met zelfde probleem: als ik in de driver direct3d opties wil instellen, dan krijg ik de melding dat ik eerst moet rebooten omdat SmartGart wil controleren of mijn wijzigingen wel veilig zijn. En SmartGart vindt kennelijk Direct3D niet veilig en schakelt na een reboot alles terug naar instellingen die SmartGart veilig vindt voor het systeem.
Dat alles vat het probleem wel een beetje samen.

@ Lange Pier: Inderdaad beetje flame (en flauw :o ) maar als er iets is waar ik niet tegen kan dan is het wel een driver die bepaalt welke instelling goed voor me is...
Ik krijg daar zo'n Microsoft syndroom van :D :D :D

Ik heb inmiddels bij Saphire (ATI lijkt de kaart niet meer te ondersteunen) een ticket aan laten maken, nadat verschillende dingen niet lijken te lukken. Tot nu toe heb ik geen drivers gevonden die direct3d acceleratie toestaan, wat zelfs al een probleem oplevert bij afspelen van DVD's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan