• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met berekenen verschillen in tijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

BeverBlom

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2015
Berichten
14
Beste mensen,

Ik probeer in kaart te brengen hoe vaak en hoeveel tijd de geplande aankomst tijd van een vrachtwagen afwijkt van de werkelijke aankomsttijd.

U kunt zich hierbij voorstellen dat de vrachtwagen te laat kan zijn maar ook te vroeg.

Er komt bijvoorbeeld een dergelijke reeks uit

Geplande aankomsttijd(A) werkelijke aankomsttijd(B) te laat(C1) te vroeg(D1)
14:15 15:00
22:05 22:30
3:00 2:15
12:10 12:00
23:45 00:15


Nu wil ik in de kolom te laat de tijd die de vrachtwagen te laat is aangekomen en als de vrachtwagen te vroeg is niets. Voor de kolom te vroeg wil ik dit vice versa.

Dit is voor de eerste 4 tijden eenvoudig voor elkaar te krijgen. Formules: C1=ALS(B1<A1;B1-A1;"") en voor D1=ALS(B1>A1;A1-B1;"")
Het probleem zit hem in de tijden die van dag verspringen. Dus van 23:45 naar 00:15. Ik krijg dit niet verwerkt in de formules.

Kunnen jullie mij helpen?
 
Formatteren met datum en tijd

Beste BeverBlom,

Zie mijn voorbeeld document waarbij ik de tijd heb genoteerd als datum + tijd en vervolgens alleen heb geformatteerd naar de tijd waardoor datum niet meer zichtbaar blijft.

Bekijk bijlage Tijd berekenen.xlsx

Succes
 
Ik heb het dan toch maar in elkaar gestoken.
 

Bijlagen

  • Tevroeg_telaat.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Bedankt heren maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik heb een bestandje toegevoegd met mijn data.

Kijk nu bijvoorbeeld in rij 479: gepland: 2:00 Werkelijk 21:30. De berekening geeft daar aan dat de vrachtwagen 19:30 te laat is maar in werkelijkheid is de vrachtwagen 4.5 uur te vroeg.

In rij 498 is het precies omgedraaid: gepland: 21:00 werkelijk: 2:40. De berekening geeft aan dat de vrachtwagen 18:20 te vroeg is maar in werkelijkheid is hij 5:40 te laat.

Hoe kan ik dit oplossen?Bekijk bijlage Tevroeg_telaat v2.xlsx
 
BeverBom,

Zoals jij wilt dat het eruit ziet, zal je het zo moeten doen.

Wijzig de formule in E3 in:
Code:
=ALS(EN(AANTAL(A3:D3)=4;(A3>C3));(A3>C3)+B3-D3;"")
en F3 in:
Code:
=ALS(EN(AANTAL(A3:D3)=4;(A3<=C3));(A3<=C3)+D3-B3;"")
En dan doortrekken naar beneden, wel ff de celeigenschappen aanpassen.
 

Bijlagen

  • 1-te vroeg te laat (Ad).xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Deze in C2

Code:
=ALS(OF(A2="";B2="");"";ALS(REST(B2-A2;1)>REST(A2-B2;1);REST(A2-B2;1);""))

En deze in D2

Code:
=ALS(OF(A2="";B2="");"";ALS(REST(A2-B2;1)>REST(B2-A2;1);REST(B2-A2;1);""))

en dan het hele eind naar beneden slepen

Uitleg: Hij pakt nu het kleinste verschil. Wanneer een lading meer dan 12 uur te laat is zal hij dus automatisch denken dat de lading minder dan 12 uur te vroeg is en visa versa
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan