Probleem met berekening

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zand
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Zand

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2004
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met een berekening binnen access.

De situatie is als volgt.

Ik heb verschillende query's met diverse criteria, op elke query heb ik een subform gemaakt die allemaal in 1 hoofd form staan. Afhankelijk van de ingevoerde data kan het zo zijn dat sommige sub forms en dus ook de bijbehorende query's geen records laten zien omdat er geen records zijn die aan de criteria voldoen.

In het hoofd form wil ik een berekend veld maken, in de formule zitten de velden die in de verschillende subforms zitten. Dit werkt allemaal goed als er in de subforms/query's records aanwezig zijn. Maar als er in 1 subform/query geen record aanwezig is dat werkt de formule ook niet meer.

Ik zou graag willen dat als er geen record aanwezig is in de query dat de formule dan geen fout geeft maar dat dan daar de waarde 0 aan wordt toegewezen.

Kan iemand mij helpen hiermee?

Misschien met een IIF functie:rolleyes:

Iff(waarde >0; formule;0)
;)

Zoveel verstand heb ik er niet van, maar om #FOUT kwijt te raken kun je deze formule gebruiken. Dan geeft ie 0 aan.

Waarde > 0= je records in querys
Formule = waarmee je rekent.

Misschien het proberen waard?:rolleyes:

Geplaatst door Zand

Ik zou graag willen dat als er geen record aanwezig is in de query dat de formule dan geen fout geeft maar dat dan daar de waarde 0 aan wordt toegewezen.

Kan iemand mij helpen hiermee?

Ik zie nu dat ik mijn vraag niet goed geformuleerd heb.

Poging 2:

[subfrm1].[form]![totaal] = 100
[subfrm2].[form]![totaal] = geen record

[formule1]= [subfrm1].[form]![totaal] - [subfrm2].[form]![totaal]

[formule1] zal nu #fout weergeven

Ik wil graag dat [subfrm2].[form]![totaal] = geen record, de waarde 0 krijgt ipv geen record

Zodat [formule1] = 100

Dit kun je ook met de IIF functie doen. Je laat dan eerst het resultaat berekenen, is dat groter dan 0 dan bereken je de formule anders laat je 0 zien.

Dus: IIF(formule > 0; formule;0)

Grtz,

NZ

Nz («expr», «valueifnull»)

Met NZ kan je indien een waarde niet bestaat een vervangwaarde weergeven.
Daarmee moet het ook gaan denk ik.
Als er een waarde staat dan wordt deze geretourneerd door de functie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan