• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met datum / tijd

• Onderwerp starter Onderwerp starter GGuus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GGuus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 dec 2011
Beste allemaal,

Ons tijdregistratiesysteem kan een export in csv-formaat genereren. Hierin staan aparte kolommen voor Begintijd(uur); Begintijd(minuten), idem voor pauze, idem voor eindtijden plus hetzelfde voor de boordcomputertijden van onze chauffeurs.

Ik open het csv-bestand in Excel en kopieer de regels in een apart spreadsheet waarin formules staan om van de uren en minuten een echte "Exceltijd" te maken:
Bijvoorbeeld =TIJD(D4;E4;0)

Om diensttijd te bepalen worden de diverse tijden van elkaar afgetrokken. Is de eindtijd kleiner dan de begintijd (bij nachtdiensten) dan wordt er 24 bij opgeteld:
Bijv. =ALS(((AA10-W10)-Y10)>0;(AA10-W10)-Y10;((AA10-W10)-Y10)+24)
(AA10= eindtijd, w10=begintijd en Y10=pauze, allemaal bepaalt met de =TIJD-formule))

De celeigenschappen tabblad getal staan op Tijd + 13:30

De uitkomsten zijn goed en ik kopieer deze tijden naar een volgend totaalwerkblad (inclusief weeknummer en afdelingsnummer) d.m.v. Plakken Speciaal - waarden

Nu komt mijn probleem: soms is de inhoud enkel de tijd: "2:55:00" maar soms wordt er ook een datum bijgezet: "23-1-1900 4:25:00"

En dit is erg lastig. In een draaitabel kan vervolgens op afdeling en op weeknummer gefilterd worden, en daarin zou ik per werknemer graag weektotalen zien. Dat gaat goed als er geen datums in de cellen staan, anders worden deze dagen voor 552 uur meegeteld.

De cellen met een datum en die zonder datum staan kriskras door elkaar, om gek van te worden. De opmaak is voor alle cellen hetzelfde.
Opmaak kopi�ren van cellen zonder die vreemde datum naar cellen met die datum helpt niet. Ze verwijderen met de Zoek&Vervangfunctie (zoeken op datumtekst en vervangen door niets, spatie, 0 of wat dan ook) ook niet, want dan geeft de draaitabel geen goede uitkomsten meer.

Wie weet raad met dit probleem?

Bij voorbaat dank voor een eventuele reactie!
Guus

Guus,

Is een beetje lastig om dit zonder voorbeeld te beantwoorden.
Kan je een klein voorbeeldje plaatsen ?

Zie bijgaande 2 voorbeelden.

In "voorbeeld sorteermodule.xlsx" worden de exportgegevesn in kolommen a t/m u gekopieerd. In kolommen V t/m AE staan de formules.

Vervolgens worden kolommen A t/m C en V t/m AE gekopieerd en als Waarden geplakt in "Voorbeeld uren.xlsx".

Zie cellen N4 t/m N7 voor het probleem. Als je op de cel gaat staan zie je dat er 23-1-1900 voor de tijd staat. In cel N8 zie je dat niet (en zo moet het ook) Ik ben er al achter gekomen dat het probleem zich enkel voordoet als in cel AE 24 uur bij het resultaat geteld wordt. (dus als de eindtijd in de vroege uurtjes ligt).

Hier ligt de oorzaak, maar ik weet nog steeds niet hoe je dit kunt voorkomen, want in een draaitabel gebaseerd op deze gegevens gaat het bij een somformule vervolgens mis.

Het lukt me niet om de 2 voorbeeldbestanden als bijlagen in dit bericht te krijgen. Hier zijn de links:
http://home.planet.nl/~ggilein/voorbeeld sorteermodule.xlsx

http://home.planet.nl/~ggilein/voorbeeld uren.xlsx

Voor tijden aftrekken na middernacht gebruik ik altijd de formule (in dit geval sorteermodule.xlsx cel AE4):
Code:
=MOD(AA4-W4;1)-Y4

Bedankt Willem!

Als ik jouw formule gebruik, dan doet het probleem zich niet voor.

Weer wat geleerd :)

Groeten,
Guus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan