• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met een COUNT bij meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schulz01

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2010
Bekijk bijlage Voorbeeld.xls
Beste,

Over dit onderwerp heb ik online best wat kunnen vinden, maar ik kom er alsnog niet uit. Zal wel aan mij liggen ... :)
Ik probeer namelijk de waardes uit de distributie kolom bij elkaar op te tellen, MITS er in de locatiekolom "58" staat. Zie voorbeeld bestand.

Heeft iemand een suggestie!?
Alvast heel erg bedankt.

Grtn,
Maarten

Super, dat is hem.
Wederom erg bedankt! Vind het echt super dat ik op deze manier op jullie site terecht kan, waardeer ik enorm.

Grtjs!

Reactie op jouw vervolgvraag:

Vermoedelijk heb je in het bereik AM6:AM6000 in één of meer cellen geen getal staan (ik neem haast aan dat er helemaal niets in staat, een voorschot op uitbreiding van de gegevens).

Hoi Thoralf,

Dat klopt, er staan heel veel lege velden in de range. Dat wil ik graag ook zo houden, omdat het aantal rijen waar wel wat in staat wekelijks zal verschillen. Ik heb liever niet dat ik deze formules elke keer moet gaan nalopen.

Wat ik erg bijzonder vind is dit: ...wanneer ik deze formule gebruik:
=SUMPRODUCT((Verkoopplan!H6:H6000=K6)*(Verkoopplan!J6:J6000=E13)*(Verkoopplan!AM6:AM6000>=-1000000000))
ik geen last heb van alle lege velden, alleen krijg ik dan enkel de cellen bij elkaar opgeteld die voldoen aan de citeria (oftewel 33). Terwijl ik eigenlijk wil dat de waardes van deze 33 cellen bij elkaar wordt opgeteld (oftewel 6164).

Hopelijk kan je me helpen om een formule te vinden die zowel met blanco cellen om kan gaan en zeg maar een SUM doet in plaats van een COUNT (zeg ik dat zo goed?).
Hoor graag van je.

Grtn,
Maarten

Het probleem dat je beschrijft lijkt er op te wijzen dat in het bereik AM6:AM6000 cellen voorkomen waar tekst in staat. Je kan dit testen door in een lege kolom de formule "=istext(AM6)" naar beneden te slepen. Echt lege cellen zouden geen probleem mogen opleveren voor de sumproduct-formule, tekst wel vermits je in dat geval probeert om tekst te vermenigvuldigen met iets.

Ik ben even je formule kwijt, dus doe ik het maar even met de laatste door jou gegeven formule in de hoop dat je de bewerking begrijpt. In plaats van:
Code:
=SUMPRODUCT((Verkoopplan!H6:H6000=K6)*(Verkoopplan!J6:J6000=E13)*(Verkoopplan!AM6:AM6000>=-1000000000))
zou je het volgende kunnen proberen:
Code:
=SUMPRODUCT((Verkoopplan!H6:H6000=K6)*(Verkoopplan!J6:J6000=E13)*(ALS(ISGETAL(Verkoopplan!AM6:AM6000);Verkoopplan!AM6:AM6000;0)))
Maar dit dan wel als matrix-formule invoeren. (dus met CTRL+SHIFT+ENTER).

Zowel WHER als Thoralf (wederom) erg bedankt voor de hulp! Het is gelukt. Kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik ben erg blij dat jullie er zijn om te helpen bij dit soort problemen. Thanks!

Grtn,
Maarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan