probleem met een wireless router in thuisnetwerkje

Status
Niet open voor verdere reacties.

slowpoke

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2010
hoi allemaal,

ik heb een probleempje met mijn wireless router. ik kan hem niet pingen!
het is een Belkom router.

bij mij thuis gebruiken we 1 modem 1 switch en een wireless router. modem staat aangesloten op internet, deze staat in verbinding met een switch en die heb ik aangesloten op mn router. nu staan er op het modem 3 pc's aangesloten, op de switch 2 pc's en op de wireless router mn laptop.

het modem en al onze computers stonden op het netwerk 192.168.1.x en de wireless router stond op 192.168.2.1 (toen kon ik hem nog wel pingen en via "internet" de instellingen aanpassen.) maar ik kon niet vanaf mijn laptop mijn PC vinden. dus besloot ik om mijn wireless router een ander ip te geven. dus plaatste ik hem in het 192.168.1.x netwerk zonder te kijken welke ip adressen beschikbaar zijn, gaf ik deze hetzelfde ip als het modem:( dus daar weer een hoop tijd mee kwijt om dat te veranderen. maar u zit ik op het punt dat ik mijn wireless router niet meer kan vinden (ja ik zie de hardware wel staan daar niet van) maar ik kom nu via de wireless router niet meer op internet.
de wireless router is op de switch aangesloten via een CAT5 kabel. als ik via de laptop een cat5 kabel op de switch aansluit kan ik wel op internet, doe ik hetzelfde bij de wireless router kom ik niet op internet.

Hulp gevraagd!!

Volgens mij is er een volgorde fout in de aansluitingen.
Eerst de modem, hieraan de router en dan pas de switch.
De router deelt namelijk de ip-adressen uit en zorgt voor de interne verwerking van de data. De switch is alleen een verdeler om het aantal netwerkaansluitingen te verhogen.
Deze functie heeft de router ook maar is uitgebreider.
Hetzelfde probleem heb ik ondervonden in het lokale buurthuis. Alles was verkeerd aangesloten. Nadat ik alles volgens de bovenstaande volgorde had aangelegd, werkte het als een zonnetje.

PS Geeft alle pc`s en laptop de ip-reeks 192.168.1.x. Dan kunnen ze elkaar ook beter "zien".

Laatst bewerkt:
de reden dat het zo is ingedeeld is omdat we met een beperkte ruimte zitten. op etage 0 hebben we 1 computer staan + modem vanaf hier gaan er verschillende 3 netwerkkabels naar boven 2 naar de 1e etage en 1 naar de 2e etage. die laatste kabel gaat naar de switch (omdat we hier ook internet willen hebben) uit de switch gaan er 2 kabels naar pc's en 1 naar de router.

aangezien het modem volgensmij ook ipadressen uitdeelt wilde ik mn Router laten funtioneren als een switch zodat hij alleen het internet en het LAN netwerk uitbreid. maar nu kan ik de Router niet meer pingen/via het internet benaderen.
dus eigelijk is mijn vraag hoe kan ik die weer benaderen?

je bedoelt dus dat je dmv 192.168.*.* in je browser in te typen in de router wilt kunnen komen om het in te stellen?

je hebt zei je eerder het ip adres van de router veranderd. typ je dan wel het goede in?
ga eens naar uitvoeren> cmd> ipconfig en kijk eens wat er staat bij standaardgateway.
wel vanaf de laptop natuurlijk als deze met de router verbonden is

heb ik gedaan en onder het kopje Wireless Network Connection staat oa:
DHCP enabled : yes
Autoconfiguration Enabled : yes
Link-local IPv6 address : fe80:: dc2d:3dcb:aed9:54d4%12<preverred>
Autoconfiguration IPv4 Address : 169.253.84.x <preferred> <-- wat is deze precies? in mijn netwerk zou alles 192.168.1.x moeten zijn
default gateway is leeg???

default gateway is trouwens overal leeg

Laatst bewerkt:
Nog even voor de duidelijkheid:
Welke modem heb je en welke switch?
Staat je router wel als switch ingesteld?

Laatst bewerkt:
nee ik heb hem nog niet ingesteld als switch, dit was ik wel van plan.
ik heb de Belkin N Wireless Starter Kit http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=488633

Modem info
System Name: adsl-modem
ZyNOS F/W Version: V3.40(MU.3)D0 | 05/04/2005
DSL FW Version:TI AR7 01.01.08.00
Standard:ADSL_G.dmt

ik heb trouwens de ip van het modem ingetypt bij mn internet en in de table zag ik een MAC adres dat overeen kwam met die op mn router staat. aangezien er ook een ip bij stont probeerde ik deze te pingen. maar zonder succes. het is trouwens wel een ander IP dan dat ik deze had toegewezen.

net mn router gereset. en nu geeft hij weer internet en kan ik hem pingen, tenminste
als ik via mn PC (locatie modem-switch-mijn pc) ga pingen naar 192.168.2.1 dan kan ik deze niet vinden maar als ik via mn laptop (lokatie modem-switch-wireless router-mn laptop) naar hetzelfde ip ga pingen dan doet deze het wel.

nu heb ik deze ip ingevoert op internet en kon ik mn router instellingen veranderen. zodra ik het ip adres veranderde ging de router zeggen dat hij geen internet had. reset ik hem dan heeft deze wel weer internet. heel vreemt!

ik had trouwens IP veranderd en dhcp uitgeschakeld.
iemand een idee wat ik verkeerd doe? of waarom deze het niet doet?

opgelost!!!

ik heb het opgelost!

ik heb de belkin router denk ik wel 100 keer gereset maar nu doet hij het. ik zal even vertellen hoe ik het gedaan heb.

mijn router stont eerst op 192.168.2.1
mijn modem staat op 192.168.1.254
als ik verbinding maak met mijn modem dan kon ik daar ook de mac adressen zien. het mac adres van de wireless router stont hier ook bij. dit was in mijn geval 192.168.1.35.
toen ik verbinding maakte met mijn router (door op firefox het ip in te typen) kon ik allemaal dingen kiezen waaronder ook iets van acces point.
deze optie vinkte ik aan (enable). en daar kon ik ook het ip adres veranderen van mijn router. die heb ik in 192.168.1.35 veranderd (zelfde als mijn modem hem had gegeven).
nu staat mijn router in netwerkje en kan ook wireless naar mijn vaste systeem pingen. en heb ik gewoon overal toegang tot. ik weet aleen niet of het netwerk op dit moment beveiligd is. maar dat ga ik vanafond bekijken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan