Probleem met gekoppelde tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanVe

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2013
Beste mensen,

Ik heb een dbase met gekoppelde tabellen.
De dbase heeft 5 tabellen. het is een eenvoudige dbase. de tabellen hebben geen relaties met elkaar.
Wanneer ik in een netwerk 1 formulier open om de tabel te vullen gaat het goed. Wanneer ik op dat moment op een ander pc
ook een formulier wil open die dezelfde tabel vult geeft dat een probleem.

"De database-engine kan de tabel xxxxxxxx niet vergrendelen. De tabel is momenteel in gebruik door een andere gebruiker of een ander proces."

Hoe kan ik dit oplossen?
Ik dacht dat het zat in de autonummering maar die heb ik inmiddels uitgeschakeld met de functie Dmax,

Me.VELDNAAM = Nz(DMax("[VELDNAAM]", "TABELNAAM"), 0) + 1

Alvast bedankt.

Bij de Opties van je db kun je bij <Clientinstellingen> aangeven hoe de db moet worden beveiligd. De optie <Gedeeld> bij <Standaardmodus voor openen> in het blok <Geavanceerd> moet in ieder geval aanstaan, en ik zou ook <Bewerkte record> gebruiken bij <Standaard recordvergrendeling> en niet <Alle records> dat nu waarschijnlijk aan staat. Je probleem wordt in ieder geval niet door een Autonummer veroorzaakt. Want dat wordt pas aangemaakt zodra je een nieuw record toevoegt. Sterker nog: ik vermoed dat je probleem alleen maar groter wordt zoals je het nu doet, omdat DMax kijkt naar het hoogste opgeslagen nummer. Als 2 personen tegelijk een record aan het invoeren zijn, krijgen ze dus beiden dezelfde Veldnaam waarde, want hun nieuwe record haalt dezelfde waarde op. Dat probleem heb je niet bij een Autonummer, waar Access dat nieuwe nummer wél ziet. En dus correcte nummers genereert.

Dank voor de reactie.

Ik ben vergeten erbij te vermelden dat ik met access 2002 werk.
Klopt het dat de oplossing die u noemt voor nieuwere versies van access is want ik kan die optie instellingen niet vinden in Access 2002.

Mvg

In Access 2002 zit het in het menu <Extra>, <Opties>. Ik weet zo gauw niet meer welk tabblad, maar daar kom je wel uit denk ik. De instellingen heten (zo goed als) hetzelfde, dus die vind je denk ik wel.

Hmm...

Het probleem blijft.

Standaard modus voor openen --- staat op ( gedeeld )
Standaardrecordvergrendeling ---- staat op ( Bewerkte record )

En een vinkje voor ( Databases openen met recordvergrendeling ) staat aan

Heb de tabel weer op autonummering gezet.

Doe ik iets fout, zie ik iets over het hoofd ? ;-)

Geen idee, maar je zou de optie <Databases openen met recordvergrendeling> eens uit kunnen zetten, kijken of dat scheelt. Nog beter is om de db te scheiden in Frontend en Backend, en alle gebruikers een eigen Frontend te geven met koppeling naar de tabellen. Dan zou je er zeker vanaf moeten zijn.

De database is al ingericht met front-end en back-end. Vandaar ook de gekoppelde tabellen. ;-)

Mvg

Waar heb je de instellingen dan aangepast? Frontend of Backend?

Ik heb n.a.v. uw opmerking ook backend aangepast... Had dus eerst alleen frontend zo ingesteld.
Maar probleem blijft.

Na wat zoeken en proberen zag ik plotseling dat bij de eigenschappen van het formulier wat gebruikt wordt om de tabel te vullen ook de mogelijkheid bestaat voor record vergrendeling. Deze heb ik op alle pc's ingesteld op vergrendeling bij bewerkte record en nu is het probleem opgelost.

Met dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan