• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met het schrijven van een macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

GerbenOverweg

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2004
Ik heb een probleempje met het schrijven van een macro.

Bij mijn stage bedrijf maken ze planningen in excel, probleem met deze planningen is dat de werkbladen erg groot worden (ze lopen door tot gu) met erg veel lege kolummen. (muv de kopregels)

nu wil ik deze lege kolummen automatisch laten verwijderen, maar dat lukt mij nog niet.

Nu heb ik in een rij een som formule geplaatst, om te zien welke kolom gevuld is. en nu wil ik een macro laten draaien in die rij die elke cel verwijderd waarin een 0 staat.

Wie kan mij helpen

Alvast bedankt

Als ik het goed begrijp, heb je dus een tabblad waar een planning op staat. Deze planning bestaat uit een groot aantal kolommen. Deze kolommen zijn gevuld met 1 of meerder kopregels, met daaronder de data. Kun je me vertellen welke regels de kopregels beslaan, ofwel vanaf welke regel begint de data-invoer? Als je kolommen verwijdert, ben je dus ook de inhoud van de kopregel van de betreffende kolom kwijt. Is dat een probleem? Zijn de kolommen, waar wel data in staat, altijd even lang?

Hoi Gerben,

Het verwijderen van deze kolommen is misschien niet verstandig, degene die het spreadsheet gebouwd heeft, heeft daar ongetwijfeld een reden voor gehad.

De onderstaande macro stelt de lege kolommen in op kolombreedte 0:
Sub lege_kolommen()
For i = 1 To 255
If Cells(2, i) = 0 Then Cells(2, i).ColumnWidth = 0
Next i
End Sub

Cells(2,i) verwijst naar rij 2, waar de 0-en staan.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan