• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Probleem met HORIZ-ZOEKEN formule in Excel

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

maaikelensink

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Beste forumleden,

Ik heb een mail configurator gemaakt die automatisch data uit een Excel-bestand haalt en deze op de gewenste plek in een mail plakt. Dit bespaart me enorm veel tijd, maar ik loop tegen een probleem aan dat ik zelf niet kan oplossen.

In cel B15, onderdeel van de body van mijn mail, gebruik ik een HORIZ-ZOEKEN formule. Helaas krijg ik steeds de foutmelding #WAARDE te zien wanneer ik deze formule gebruik. Als ik de HORIZ-ZOEKEN vervang door platte tekst, werkt het echter wel goed.

Omdat ik elk jaar weer zoveel meer leer, ook dankzij jullie hulp, zou ik graag willen weten of iemand weet waar het probleem zit. Is er wellicht een slimmere of simpelere manier om dit op te lossen? Ik vermoed dat het probleem in het horizontaal zoeken zit, maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijlagen

Een hyperlink mag maximaal 255 karakters lang zijn, in jouw geval betekent dat dat je slechts 53 karakters over hebt voor de tekst in B15.

Hij geeft problemen,
1724836248373.png
Ik heb wel een aangemelde outlook met mijn eigen email open 1724836418146.png

maar voor de betreffende mailbox van het andere account gebruik ik een online outlook
1724836474923.png
dus wellicht dat die optie sowieso niet werkt.

Op een of andere manier als ik de mailto gebruik opent hij de web outlook en dat is fijn en ook de bedoeling.

Een hyperlink mag maximaal 255 karakters lang zijn, in jouw geval betekent dat dat je slechts 53 karakters over hebt voor de tekst in B15.
Zou ik hier wat mee kunnen? dan moet ik mijn teksten minder lang maken of bepaalde gegevens dus niet mee nemen naar de mail zoals de afronding/handtekening maar als ik dan

Maar deze code blijft #waarde geven

=HYPERLINK("mailto:" & C6 & "?subject=" & B12 & "&body=" & B13 & "%0D%0A%0D%0A" &B15& "%0D%0A%0D%0A" & B17 & "%0D%0A" & B18 & "%0D%0A" & B19; "Klik hier om een e-mail te sturen")

Laatst bewerkt:
Zoals al gezegd, het eerste argument van de HYPERLINK functie mag niet meer karakters bevatten dan 255. Nu zit je op 785 karakters. Dit betekent dat wat jij wil niet met de HYPERLINK functie mogelijk is. Er zijn allerlei alternatieven, maar welke voor jou werkt hangt af van je software.
Gebruik je Outlook on-line? Dan is een VBA oplossing uitgesloten. Wellicht kan je een PowerAutomate FLow gebruiken. Daarmee kan je een Excel lijst met email adressen gebruiken om een reeks e-mails te laten genereren en verzenden.

Als het om een beperkt aantal mailtjes per dag gaat zou je ook de body van je bericht door Excel op het klembord kunnen laten zetten en na klikken op de hyperlink (waarin de body dus niet is meegenomen) de inhoud van je klembord in de mail kunnen plakken. Met een paar regeltjes VBA code is dat te realiseren.

Slim om met VBA de inhoud van mijn klembord te kunnen plakken, had ik nog niet bedacht. Ik ga dat proberen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan