• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met HORZ.ZOEKEN en PIVO TABEL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marky76

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2002
Beste,

In bijlage een bestandje met op het voorlaatste tabblad mijn vragen.
Mijn probleem is dat ik gegevens van twee jaren wil vergelijken.
Het gaat in boekhoudkunige rekeningen.
Niet altijde dezeflde rekeningen komen voor in ieder jaar.
Ik heb dus twee tabbladen met gegevens, één van 2005 en één van 2006.
En twee PIVO tabellen. En daarnaast staat een tabblad waar ik de twee jaren met elkaar vergelijk. De rekeningen heb ik er zelf geplaatst en omdat niet iedere rekening in ieder jaar voorkomt heb ik nogal werk met HORZ.ZOEKEN, want je moet het regelnummer opgeven waar de bedragen zich bevinden en dit is voor de twee jaren verschillend.
Zie bijlage.

Kan iemande mij helpen?

Groeten

Bijlagen

Hoi Marky,

Vraag 1:
Zet in C6 en D6 neer:
=ALS(A1=5;"Eindtotaal";A1)

Vraag 2:
Zet in kolom E neer:
=ALS(D7<>0;(D7-C7)/D7;0)
Als 2006 geen waarde heeft, zal de uitkomst 0,00% zijn.

Jouw idee om ISNB te gebruiken gaat hier niet op, want als je deelt door nul, dan is de deler wel bekend. Je zou kunnen gebruiken ISFOUT, en wel als volgt:
=ALS(ISFOUT((D7-C7)/D7);0;(D7-C7)/D7)
In woorden: Als de deling (D7-C7)/D7 tot een fout leidt, toon dan niets, toon anders de uitkomst van de deling.

Vraag 3:
Verander de formule =HORIZ.ZOEKEN($C$6;'Pivo 2005'!$C$4:$G$17;2) in
=VERT.ZOEKEN(A7;'Pivo 2005'!$A$5:$G$14;$A$1+2;ONWAAR)
en de formule voor 2006 evenzo.
Uitleg: $A$1+2 geeft de zoveelste kolom op waavan de zoekwaarde in kolom A moet worden genomen. In A1 staat het aantal van de maand, en daar tel ik twee bij op omdat de eerste twee kolommen uit tekst bestaan.
Nadeel. Dit werkt alleen in een draaitabel/pivottable wanneer je geen velden combineert. Anders ontstaan er lege cellen en de functie VERT.ZOEKEN ziet dan ook echt een lege cel.
Zet je nog een veld in de tabel, of haal je een veld weg, dan gaat $A$1+2 de mist in omdat de 2 niet aangepast wordt.

Succes en de groeten,

Richard

Laatst bewerkt:
Richard,

Vraag 1 en 2 zijn inorde, maar voor vraag drie heb ik dus #N/B omdat niet alle rekeningen voorkomen in de ene Pivo tabel en de andere, maar in mijn overzicht moet ik ze wel allemaal samen zetten. Dus dit kan ik niet verhelpen, dus kan ik gewoon met HORZ.ZOEKEN blijven verder doen? Want er zijn rekeningen waar ik jou formule naast zet die niet voorkomen in PIVO 2005, waardoor ik dan logisch een foutmelding krijg, kan ik dat dan niet verhelpen met ISNB?? Want anders had HORZ.ZOEKEN even goed geweest niet? Of het zou in VBA moeten geschreven worden?

Ik heb het bestand met jou aanpassingen nog eens toegevoegd.

Groeten, Mark

Bijlagen

Probleem HORZ.ZOEKEN

Beste Jos,

Ik heb op het werk enkel WINZIP. Kan je het onder die vorm comprimeren, want winrar heb ik niet. En om dat te installeren moet ik de informaticadienst lastigvallen.

Groeten,

Bedankt Richard en Jos nu werkt het perfect.
Ik ben geholpen.

Groeten,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan