Probleem met instellen van s-ata

Status
Niet open voor verdere reacties.

the squaler

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2006
Berichten
251
Hallo,

Ik heb sind een maand mijn nieuwe pc staan ben hartstikke tevreden mee.
Ik heb toen windows xp home geinstalleerd (is ongeveer 5 a 6 jaar oud maar hij werkt zitten verder geen services packs op.)
Maar toen ik wou gaan gamen viel hij steeds uit na een minuut of 10.
Dus ik dacht eerst aan mijn voeding maar dat bleek achteraf niet waar.
Het probleem is als volgt:

Mijn hardeschijf wordt gezien als IDE-schijf.
Maar ik heb een s-ata2 schijf.
Maar met de diskette methode wilt het ook allemaal niet lukken.
Nou zit de hardeschijf aangesloten op ICH8 van mijn P5B
Hij maakt dan ook maar paritie van 130 GB dat moet toch is meer zijn

Systeemspecificaties:

- Asus P5B
- Intel Core 2 Duo E6300
- Twinmos 1 GB 667mhz 1 REEPJE
- western digital 160 GB
- Coolermaster Extreme Power 430w
- Sapphire X1950 PRO 256 GDDR3
- 1 dvd brander en dvd rom

Extra specificaties van de harde schijf:

WD Caviar Special Edition 160 GB
Capaciteit 160 GB
Rotatie snelheid 7200 rpm
Cache 8 MB
Gemiddelde zoektijd 8,9 ms
Gemiddelde toegangstijd < 4,2 ms
Geluidsproductie 27 dB(A)
Interface S-ATA II/300
Afmetingen -
Uitvoering Bulk
 
Zet eens de optie: opnieuw opstarten na systeemcrash eens uit.

Klik met je rechtermuisknop op Deze computer: klik op Eigenschappen; klik op het tabblad Geavanceerd; zet hiet het vinkje UIT bij: Automatisch opnieuw opstarten.

Als je de volgende keer weer een vastloper krijgt, dan krijg je een BSOD(Blauw scherm) te zien met een STOP ERROR.
Noteer deze en als aanwezig is ook de bestandsnaam die wordt weergegeven.
Post hierna een reply met deze gegevens, dan kunnen we je verder helpen.
 
sorry ik denk dat mijn topicstart wat onduidelijk is ik zal het nog eens omschrijven:

Ik heb een sata 2 hardeschijf.
Zodra ik xp home daar op installeer, pakt hij de schijf als IDE, ook met de diskette setup.
Hoe zorg ik dat dit sata wordt?

Mijn xp cd is zonder servicespacks.
 
Wordt de schijf niet als SCSI aangegeven in apparaatbeheer?
 
Welke bios versie gebruik je?

Deze?

Overigens kun je de modus in de bios aanpassen, naar de enhanced, en dan ook nog native, op de ahci modus, nu werkt hij als IDE, tevens zal de schijf pas de juiste groote krijgen, na SP 2, of met deze regfix.
 
Hoi,

Crash: Mijn hardeschijf word weergegeven als IDE.
En mijn Dvd-lezer en brander als scsi

Lange Pier: Ik gebruik idd de bios 0806 versie.
Zijn er programma's die bij xp service pack erin kunnen flashen
 
Erin kunnen flashen? dat doe je alleen in een eprom, waar in dit geval, de bios inzit.
Drivers slipstreamen, noemen ze dat, alleen handig als je geen floppydrive hebt.

Je hebt bij een Intel chipset, geen drivers nodig, maar nogmaals, die moet je dan wel goed zetten in de bios, alleen als je hem aansluit op de JMicron controller, en daar dien je dan een driverflop van te brouwselen, en die drivers, staan gewoon op de cd van je moederbord.
 
:eek: Dan zal ik eens in mijn bios duiken maar dan moet ik xp ook opnieuw installeren of is dat niet nodig
 
Alles goed en wel, het uitvallen heeft natuurlijk niets te maken met de instelling van de bios, en dat hij als IDE wordt geëmuleerd.

Het opnieuw installeren ook niet, als het probleem ergens anders ligt, hardwarematig dus.

Probeer eens opnieuw te beginnen, met het weergeven van de problemen.
 
ik heb een s-ata II hardeschijf.
Nou bleek dat hij door de windows-installatie is gepakt als een ide-hardeschijf.
waardoor ik maar 128 van 160 gb kan gebruiken.
maar ik heb nu met een diskette geprobeerd maar dat is ook niet gelukt.
Daardoor deze instellingen kan ik niet gamen want na 10 min gooit die het systeem uit.

Ik heb verder nooit iets veranderd in mijn bios alleen geupdate.
ik hoop dat je mij nu beter bergrijpt en mij kan helpe
 
Ik begrijp er steeds minder van.:confused:

Ten eerste, windows zonder sp1 of 2 zal de schijf als 128gb herkennen, de regfix ervoor, had ik al eerder gegeven, heeft ook niets te maken met SATA of IDE.

Ten tweede, windows valt niet uit, door deze foutieve berekening, en ook niet dat hij als IDE wordt gezien.

Start op met F8, en daar, in het windows opstart menu, kiezen voor de optie dat hij niet opnieuw op moet starten bij en systeemfout, dan krijg je een BSOD, met een foutcode, waarmee je meer meer kunt.

Je houdt je bezig met iets, wat niet de oorzaak is van het uitvallen, dat is een fout in de hard of software, of een te hoge temperatuur van iets, ook de voeding zou dat ook nog kunnen veroorzaken, maar die had je al uitgesloten, waarop je wat gebasserd heeft, weet ik niet.
 
Ik raak er ook van in de war :confused:

Ik bedoel gewoon bij de installatie van xp sata installeren wat dus niet lukt.

Ik krijg bij het opstarten geen foutmelding dat krijg ik alleen als ik in het bios achi instel in plaats van ide.

Voeding is 430 watt.
veder gebruikt de x1950 pro 65 watt full load net als de core 2 duo.
en de hardeschijf 10 watt. dus dat lijkt me stug.
 
Wat maakt het uit, dat hij als IDE wordt gezien?, als je later het Intel inf bestand installeerd, en de schijf in de bios weer verandered, zou windows gewoon als sata moeten werken, in apparaatbeheer aangegeven als scsi.

En na SP2 of die regfix, kun je het overgebleven deel van die schijf, kunnen partitioneren en formateren, als een primaire partitie.
 
Lange pier ik heb geprobeerd wat jij hier boven vermeldde maar dat is mislukt.
Het lijkt mij gewoon het beste met een nieuwe xp install.
Maar dat is ook al meerdere keren fout gegaan.
Is het noodzakkelijk om met sata xp setup met service pack 2 er al in.
of kan dat ook gewoon nader hand
 
Het gemakkelijkste is natuurlijk met SP2 erin geslipstreamd, hier lees je hoe je dat kunt doen, je kunt natuurlijk ook met een P2P progje deze ophalen, en je eigen key gebruiken.

Maar het kan ook allemaal achteraf, zul je alleen de capaciteit van de schijf later aan moeten passen, zie mijn vorige reply's.

Vraag mij alleen af waarom de comp uitvalt, en of het opgelost zal zijn, na een verse install.
 
Ik heb een progje gevonden om sp2 erin te slipstreamen genaamd Nlite.
Ik wil eerst sata goed krijgen en als de computer dan nog uitvalt verder gaan zoeken naar de oorzaak hiervan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu eerst een xp installatie gemaakt met windows service pack 2.
die het perfect doet. maar op de ich8 kan ik sata niet instellen. nu heb ik hem op jmircon aangesloten en de diskette aangemaakt maar hij doet het nog niet zodra ik f6 heb gedrukt pakt die de driver en druk ik enter dan gaat hij verder met het laden van de drivers.

Dan gaat hij verder naar het partitie-confrugatie scherm. nou heb ik er een aangemaakt van de volledige ruimte die beschikbaar was dat was 155 GB. Na het aanmaken er van gaat hij formatteren dat lukt ook nog. maar zodra hij de bestand moet gaan kopieeren voor de setup en hij probeert van de diskette jraid.sys te laden doet hij dat niet.

Ik kom er niet meer uit. Wie weet nog een oplossing
 
Hoi,

Ik heb het met s-ata opgegeven en even met everest gekeken of als oke was maar kijk mijn spanninswaarden is die + 12 heb ik deze afgelopen 3 uur niet boven de 8 gezien is deze voeding dus verkeerd of wat (sorry voor verkeerde topic sdmins)



--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003-2005 Lavalys, Inc. ]------------------------------------------------------------

Versie EVEREST v2.20.405/nl
Startpagina http://www.lavalys.com/
Rapporttype Snelrapport
Computer JOEY-AMYANE6IS2
Maker Joey
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition 5.1.2600 (WinXP Retail)
Datum 2007-01-09
Tijd 20:38


--------[ Sensors ]-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Sensoreigenschappen:
Sensortype HDD (ISA 290h)

Temperaturen:
Moederbord 32 °C (90 °F)
WDC WD1600JS-00MHB0 28 °C (82 °F)

Koelingsventilatoren:
Chassis 2922 RPM
Stroomvoorziening 7759 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 2.26 V
Aux 3.70 V
+3.3 V 3.26 V
+5 V 5.48 V
+12 V 9.36 V
-12 V -11.07 V
-5 V -1.47 V
Debug Info F FF E7 57
Debug Info T 32 00 00
Debug Info V 8D E7 CC CC 9A C7 3D (03)
 
Kijk voor de zekerheid nog even in de bios, voor de voltages, dacht dat Coolermaster wel aardige voedingen had, maar daar lijkt idd het probleem te zitten.

Een andere proberen, of een andere aanschaffen, geeft een antwoord hierop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan