• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met invoeren grafiekreeks

Status
Niet open voor verdere reacties.

uitvoerder

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 apr 2010
Berichten
4
Beste,

wellicht kan iemand mij helpen.
voor een vergelijking van gegevens wil ik in een grafiek twee gegevensreeksen naast elkaar zetten.

De grafiek maken en de eerste reeks bepalen is geen enkel probleem. Dat komt pas als ik de tweede reeks wil invoeren.
In het venster "reeks bewerken" geef ik de tweede reeks netjes een naam. Als ik dan de waarde wil bepalen door de betreffende cellen te selecteren geeft hij in het vak "reekswaarden" als waarde: ={1}+ mijn geselcteerde cellen. D.w.z. ={1}+'Map2'!$B$8:$H$8

Het probleem is dat in de grafiek beide reeksen dan bij elkaar worden opgeteld i.p.v. naast elkaar te worden weergegeven.

Mijn vraag is dus: wat is de correcte notatie in het invulscherm reekswaarden om in de grafiek de twee reeksen onafhankelijk van elkaar weer te geven.
 
Doe eens een voorbeeld bestandje, praat wat makkelijker.
 
problemen met invoeren grafiekreeks

Beste superzeeuw,

Ik werk met Office 2007 en dus met Excel 2007.

De betreffende grafiek en de gegevens heb ik even op blad 3 gezet.
De blauwe lijn is het bedrijfsresultaat.
Daarnaast wil ik graag het genormaliseerde resultaat in de grafiek hebben.

mvg. Uitvoerder
 

Bijlagen

  • Map2.xlsx
    28,4 KB · Weergaven: 57
Uitvoerder,

Zoiets als in bijgevoegd bestand.

Als je de tweede reeks aanmaakt moet je achter de = de karakters {1} weghalen en de gegevens selecteren die je wilt hebben.
 

Bijlagen

  • Kopie van Map2-1.xlsx
    28,3 KB · Weergaven: 65
Superzeeuw,

dan blijft hij de waardes van de twee reeksen optellen

in principe zouden de twee reeksen tot en met waarde 4 gelijk moeten lopen en daarna vindt er een splitsing plaats.
Hij telt nu de waardes van reeks 1 en 2 bij elkaar op en dat geeft hij dan weer in reeks 2.
 
Hebbes,

zelf zoeken doet wonderen.

Als ik de gegevens eerst als kolomdiagram aanmaak gaat de verwerking van de gegevens wel goed.
Als ik dan een ander grafiek type kies gaat het wel goed en lopen reeks 1 en 2 tot waarde 4 gelijk en gaan an ieder hun eigen weg tot ze elkaar bij waarde 7 weer samenkomen.

In ieder geval bedankt voor de moeite Superzeeuw.

Met vriendelijke groet.
 
uitvoerder,

Altijd leuk om te lezen dat men onderwijl verder zoekt en kijkt of er andere mogelijkheden zijn.
Uiteindelijk is dat de beste leerschool, een voorzet en dan de rest zelf doen.

Suc6 verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan