• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met kringverwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

sdendekker

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2009
Berichten
2
Hoi allemaal,

ik heb een probleempje in Excel waar ik niet uit kom en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

vb:
in cel D10 staat een som van D1 t/m D9
in cel D11 wil ik D10 met 5% verhogen

het probleem is dat in D7 en D8 getallen staat die een percentage van D11 moeten zijn.

door de berekening die ik wil maken ontstaat natuurlijk een kringverwijzing, maar ik kom er niet uit hoe ik het op een andere manier kan doen.

heeft iemand raad?
alvast heel erg bedankt!

Stefan
 
Laatst bewerkt:
Beste sdendekker,

Wat wil je precies bereiken met je telling?
Een voorbeeldbestandje doet vaak wonderen.

Richard
 
Waarom zou je een kringverwijzing willen hebben? De uitkomst van de formule is afhankelijk van zichzelf en komt daarom in de praktijk vrijwel nooit voor.
Ik ben dus erg benieuwd wat de waarde van D11 voorsteld.
 
Ik weet ook niet waarom je het wilt, maar je kunt de berekening laten uitvoeren als je in <Extra>, <Opties>, tabblad <Berekenen> de optie <Iteratie> aan zet. In het tekstvak daarbij kun je aangeven hoe vaak de kringberekening moet worden uitgevoerd.

Michel
 
als D7 en 8 een percentage van D11 moeten zijn welke een verhoging is van de som D1:D9 in D10 dan krijg je toch verhoging op verhoging en blijft dit toch oneindig doorgaan?

Door de verhoging in D11 gaat D7 en 8 ook omhoog, D10 omhoog daarna D11 omhoog en dus D7 en 8 weer omhoog etc. etc.

Zal volgens mij toch anders moeten, doe eens een voorbeeld bestand, ontaan van gevoelige info en vertel duidelijk wat je hoe wilt bereiken

Martin
 
Ik weet ook niet waarom je het wilt, maar je kunt de berekening laten uitvoeren als je in <Extra>, <Opties>, tabblad <Berekenen> de optie <Iteratie> aan zet. In het tekstvak daarbij kun je aangeven hoe vaak de kringberekening moet worden uitgevoerd.

Michel

Thanks, dit is de oplossing inderdaad.

als je hem maar vaak genoeg (automatisch) herberekend kom je uiteindelijk op de (bij benadering) juiste waarde!

het gaat om een prijsberekening van een woning. D11 is de uiteindelijke verkoopprijs en de cellen D7 en D8 zijn kostenpercentage die berekend worden over de uiteindelijke verkoopprijs. Het probleem was dat deze verkoopprijs weer altijd 5% bovenop de kostprijs moet zijn.. sorry ik had dit ook duidelijker kunnen vermelden.

met deze oplossing kom ik er uiteindelijk uit, erg bedankt voor de reacties!

Stefan
 
Beste sdendekker ;)

Kan je dan de vraag op opgelost zetten, onderaan rechts.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Stefan,

Is dit een andere oplossing of dekt deze vlag de lading niet?
 

Bijlagen

  • stefan(rdg).xls
    13,5 KB · Weergaven: 45
het gaat om een prijsberekening van een woning. D11 is de uiteindelijke verkoopprijs en de cellen D7 en D8 zijn kostenpercentage die berekend worden over de uiteindelijke verkoopprijs. Het probleem was dat deze verkoopprijs weer altijd 5% bovenop de kostprijs moet zijn.. sorry ik had dit ook duidelijker kunnen vermelden.

Wellicht ben je dan ook geïnteresseerd in de link hieronder in mijn ondertekening: verwijst naar de pagina "Een eigen huis" op mijn site. Daar worden ook iteraties gebruikt.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan