Probleem met laptopaccu

Status
Niet open voor verdere reacties.

kloppert

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2009
Dag,

Ik heb hier een Acer Aspire 5741G laptop van een jaartje oud. Het systeem draait op (pas nieuw geïnstalleerde) Windows 7. Momenteel heb ik het probleem dat de indicator van de accu rechtsonder in de taakbalk weergeeft dat de accu niet verder oplaadt dan 80%.

Als ik de accu deels ontlaad, bijvoorbeeld tot 50%, en als ik die vervolgens weer oplaad loopt het percentage vrij snel terug, dus dan laadt de accu niet verder op dan 75%. Alleen als ik de accu volledig leeg trek en vervolgens weer volledig oplaad blijft het percentage hetzelfde, of wordt het iets hoger.

De indicator gaat na een tijd op de accu werken naar 10%, dan naar 6% en daarop kan ik dan nog drie kwartier op doorwerken.

De kalibreermethode voor de accu volgens Acer werkt dus niet. Kalibreren moet volgens Acer door drie keer achter elkaar de accu volledig te ontladen en op te laden.

Overigens is de accu nog in prima staat, deze gaat ongeveer even lang mee als toen ik de laptop kocht.

Kent iemand dit probleem, of heeft iemand hier een oplossing voor?

Bij voorbaat dank.

Mooi stukje software! Alleen geeft deze ook maximaal 80% aan en een slijtage van 34%. Ook geeft het aan dat de capaciteit 25.142 van 31.428 mWh is, terwijl de laptop niet meer verder laadt dan 80%.

Volgens mij klopt die eenheid mWh overigens niet, dat moet gewoon Wh zijn.

Dan zou het toch goed kunnen dat één cel staat te "kwakkelen"... (25.142 is 80% van 31.428)

("Volgens mij klopt die eenheid mWh overigens niet, dat moet gewoon Wh zijn." In het Engels is, bij getallen, een , een . dus eenendertigduizend milliwattuur)

Raar, want de capaciteit zou 4.400 mAh moeten zijn..... (nieuwe accu)

Ter info:
Nieuwe accu kost in Engeland € 36 inclusief verzendkosten, in Nederland € 99....

Laatst bewerkt:
Het lijkt me niet dat een cel niet mee wil werken. De accu gaat namelijk nog vrij lang mee. Daarnaast is het een 6-cels accu. Ik denk dat er dus 2 serieschakelingen van 3 cellen zijn. Als 1 cel dan uit zou vallen zouden er meerdere uit moeten vallen. (Denk ik ;) ) Bovendien verschilt dat maximale percentage, afhankelijk van of ik de accu helemaal leeg trek. Pas was het 86%, nu is het 79%.

Een nieuwe accu is nog niet echt nodig, aangezien ik gewoon nog lang kan doen met de accu.

Nog wat: de indicator geeft 33.9% slijtage aan. Misschien liggen er dan 2 cellen uit? Lijkt me overigens vreemd, want zo heel veel korter is de werktijd niet.

Laatst bewerkt:
Een "typische" Li-ion cel levert 3,6 Volt (sommige fabrikanten roepen 3,7) en een maximum van 2.200 mAh... dus 3 cellen in serie om aan 10,8 (11,1) Volt te komen, x2 (parallel) om aan 4.400 mAh te komen...

Vreemd dat de werktijd niet korter is.... als één (of meer) cellen uitvallen gaat er in die sectie een grotere stroom lopen, waardoor de werktijd korter zou moeten worden....
Overigens: na zo'n 150 tot 200 maal opladen zitten de meeste accu's al onder de 80% capaciteit.....

Het "wear level" slaat meer op het aantal keren dat je de batterij nog kunt herladen...
Waar de batterijen het meest van "slijten" is warmte... als de laptop vaak behoorlijk warm wordt gaan de batterijen sneller achteruit.... een "cooler" is dan een leuke investering..... of gewoon, wanneer dat mogelijk is, de accu eruit halen en op "netstroom" werken...

(Volgens een testsite hebben Acer batterijen ook niet zo'n denderend trackrecord wat "expected lifetime" aangaat: zo'n 16 maanden tot 2 jaar)

Laatst bewerkt:
Zo heel erg vaak gebruik ik de accu niet, ik heb m vaker aan de netstroom hangen. Maar goed, nu weet ik nog steeds niet wat er aan de hand is ;)

Zijn er nog andere mensen met oplossingen?

Is die meting van het energieverbruik van die indicator trouwens betrouwbaar? Die geeft aan dat mijn laptop met maar 16 W ontlaadt, wat mij wel erg weinig lijkt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan