probleem met leeg veld en standaard waarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Johgs
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Ik heb een formulier waarop een tweetal controles worden ingevoerd bestaande uit standaard 2 x 25 metingen.
Daarom wordt de vraag naar de batchomvang standaard op 25 gezet, dit werd nogal eens vergeten waardoor de berekeningen fout gingen.

Omdat gebruikers nogal eens vergeten om de tweede batch op 0 te zetten als deze niet plaats vindt, probeer ik deze met 0 te laten invullen als het veld Controleur2 nog leeg is via onderstaande formule:

Standaardwaarde =IIf(IsNull([Controleur2]);0;25)

Helaas, wat er ook in het veld [Controleur] staat, leeg of ingevuld, ik blijf dezelfde waarde houden.

Bijkomend probleempje is dat het veld [controleur2] enkel vanuit een lijst ingevuld mag worden, ik kan dus niet de truuk gebruiken IIf [Controleur2] = "-"; 0;25 want - is geen item in de lijst (waarbij - als standaardwaarde in de tabel wordt ingevoerd)

Vanuit de tabel wordt geen standaardwaarde ingevuld, het veld is dus echt leeg bij gebruik van het formulier gestart via macro in toevoeg modus.
.

Ik heb de IIF(IsNull) maar opgegeven en een kleine bijwerkmacro gemaakt voor automatische verwerking na bijwerken van het controleursveld, werkt prima.

Maar als iemand weet waar de fout zit, hoor ik dat graag alsnog.

Wil je weten waar de fout zit? Die is simpel te verklaren. Je gebruikt een IIF als standaardwaarde, en dat gaat zo nooit werken. Een standaardwaarde weet niet wat de standaard is, tenzij je aangeeft wát dat is. In jouw formule is het geen standaard, maar een afhankelijke waarde. Een standaardwaarde is bijvoorbeeld de formule =Date(). Je kunt de formule wel gebruiken i.c. de gebeurtenis <Bij Aanwijzen> van het formulier, want dan weet je die waarde wél. En kun je dus, vanuit die gebeurtenis, het veld vullen. En ik zou het zeker met een functie oplossen, en niet met een macro.

Oké, daar ga ik eens mee experimenteren.
Wat is trouwens het bezwaar van een macro? (maar 2 regeltjes groot).

Het is een macro :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan