Probleem met mijn host file

Status
Niet open voor verdere reacties.

103720

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2006
Ik heb, denk ik, een probleem met mijn hosts file. Ik heb een tijd terug een hosts-file gedownload en in windows/syst32/drivers/etc geplaatst. Daardoor werden allerlei irritante reclamesites goed geblokkeerd.

Nu heb ik zelf een website met een teller (www.statcounter.com) en daar wou ik eens kijken hoeveel bezoekers ik had. Echter, ik kwam niet meer op die site. Nu bleek dat die site ook in die hosts-file stond. Wat me wel opviel was dat ik dacht dat de hosts-file eerst geen extensie had, maar toen ik vandaag keek zag ik dat het een hosts.bak file was geworden. Dit blijkt een backup te zijn. Maar ik zag in de directory geen andere hosts-file staan dus heb ik die file aangepast en www.statcounter er uit verwijderd. Maar toch kwam ik niet meer op statcounter. De site is nog steeds geblokkeerd (en volgens mij niet door mijn firewall).

Ik had echter destijds een copy gemaakt van de hosts-file (eentje zonder extensie) en dacht nu deze terug te zetten in de etc-directory. Ik heb eerst de hosts.bak verwijderd maar toen ik de oude hosts-file in die directory wou zetten kreeg ik de melding dat dat niet kon omdat er al een bestand met die naam aanwezig was. Maar ik zie die niet in de directory staan (en verborgen bestanden heb ik wel zichtbaar staan).

Weet iemand wat ik fout doe?

Wellicht heeft het bestand het attribuut system gekregen?
probeer het eens vanuit de command prompt:

start/uitvoeren
cmd [enter]
cd \windows\system32\drivers\etc [enter]
attrib hosts [enter]

je kunt nu zien welke attributes er gezet zijn. Je kunt met attrib ook de attributes veranderen, bv
attrib hosts -s -h -r

Je kunt overigens ook even ping www.statcounter.com doen. Een blokkade in hosts resulteert meestal in een entry naar 127.0.0.1. Als statcounter er instaat zul je dus een reply krijgen van 127.0.0.1 anders van 74.52.87.170

Het kan ook zijn dat de site bij de restricted sites in IE staat. Dit kun je het snelst in het register zien:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\ZoneMap\Domains

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Rene,

bedankt voor de snelle reacties. IE heb ik niet draaien, ik gebruik Firefox.

Als ik attrib hosts intype dan komt er op de volgende regel te staan:

A C:\windows\system32\drivers\etc\hosts

Meer niet.

Pingen, dat weet ik niet hoe dat moet.

Rene,

het is opgelost. Ik keek net in de etc-directory en daar stond nu wel een hosts-file zonder extensie. Die heb ik aangepast door statcounter er uit te halen, en nu kan ik wel weer op de site. Superbedankt.

Maar eh....... wat heb ik nou gedaan waardoor dat hosts file'tje wel zichtbaar is geworden?

Pingen, dat weet ik niet hoe dat moet.
start, uitvoeren
ping www.statcounter.com [enter]

Aangezien er alleen een A staat (archive) moet het bestand dus gewoon zichtbaar zijn. Als je nu vanaf de command prompt notepad opstart, dus:

c:\windows\system32\drivers\etc> notepad hosts

Zou je de inhoud van de hostfile moeten kunnen zien.

Maar eh....... wat heb ik nou gedaan waardoor dat hosts file'tje wel zichtbaar is geworden?

Als je alleen attrib gedaan hebt (dus zonder +s of -s) in principe niets. Maar, het werkt in
ieder geval weer, en je weet nu voor de volgende keer weer hoe je moet pingen ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan