PROBLEEM met m'n nikon lens of camera?!?!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

superbrecht

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2009
Hoi;)

Ik zit met een klein probleempje (nouja, of het echt klein is weet ik niet:confused:)

Vandaag kreeg ik mijn eerste les fotografie... echt veel heb ik nog niet gezien maar we kregen tog de raad om al te oefenen en zoveeel mogelijk foto's te maken...

Nou heb ik al wat zitten prutsen met de camera van men vader....
Dit had ik beter niet gedaan met mijn beperkte kennis...
Het betreft een Nikon D40X met als lens (kzal hier alles noteren wat ik op het plaatje lees;)) Nikon DX AF-S NIKKOR 18-55mm 1.3.5-5.6 GII ED

Wat heb ik nou gedaan.... ik had de schakelaar van de lens (met A en M op) van A naar M verzet en met de camera zelf heb ik de ronde schakelaar verzet van Auto naar M en A en S ook heb ik dan wat aan dat wieltje zitten draaien, dus wat ik met de camera zelf heb gedaan was nogal random....

nou heb ik de camera weer op Auto gezet en de lens weer op A en nu wil ie niet meer vanzelf scherpstellen.... Normaal maakte de camera een knarsend geluid als ie dit deed, tot hij een goed scherp beeld vond.... maar nu doet ie dit niet meer:(

Als ik een iets dat heel ver is in beeld neemt ziet het er wel nog min of meer scherp uit...

Hopelijk kan iemand mij helpen want men vader vermoordt me als hij dit te weten komt:rolleyes:

Bedankt op voorhand en groetjes

Brecht

Laatst bewerkt:
Als je de ontspanknop half indrukt dan zou de camera weer moeten scherpstellen.
Zorg dat je dit bij voldoende licht probeert, zodat de camera ook echt wat 'ziet' met contrast anders kan je autofocus wel eens gaan zoeken en moeite hebben met scherpstellen. Je hebt de lens er niet vanaf gehad en alles staat weer op Auto?
Batterij is nog voldoende geladen?

Als je de ontspanknop half indrukt dan zou de camera weer moeten scherpstellen.
Zorg dat je dit bij voldoende licht probeert, zodat de camera ook echt wat 'ziet' met contrast anders kan je autofocus wel eens gaan zoeken en moeite hebben met scherpstellen. Je hebt de lens er niet vanaf gehad en alles staat weer op Auto?
Batterij is nog voldoende geladen?

Batterij is nog voldoende geladen en ik heb de lens er af gehaald:rolleyes:

Om een moord te vermeiden moet je als je de lens er terug opzet op het laatst van de draai een klik horen, zodat je niet meer kan terug draaien zonder op het knopje te drukken.

Rizze

Het probleem is opgelost....
continu scherpstellen terwijl ik de camera beweeg doet ie niet meer maar als het knopje half indruk wel....
Intussen kan ik er al ietwat beter mee overweg dus hopelijk kom ik zo'n dingen niet meer tegen in de toekomst:D

grtz en bedankt;)

In het menu kan je instellen dat de camera continu blijft scherpstellen, handig voor bewegende onderwerpen. Die functie heeft verschillende namen o.a. continuous AF servo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan