• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met nesten van meerdere formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yiamas

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2015
Berichten
15
Hallo allemaal,

Volgens mij zit ik heel dicht bij de oplossing van mijn vraagstuk maar ik kom er niet uit.

Ik heb 2 bestanden die ik helaas niet mag delen. In één bestand worden periodiek handmatig al onze orders in gekopieerd ('[totalen.xls]P1'). De opbouw is telkens dezelfde. te weten kolommen [Klantnr (A), Naam klant (B), Aantal (C), factuurnummer(D) (en nog wat andere die minder van belang zijn)]

Het tweede bestand moeten al deze gegevens netjes in geordend worden. Aantallen per klant per week opgeteld. Sommige klanten bestellen meerdere keren, er moet dus een optelling gemaakt worden van de kolom C '[aantal]'. Dit moet gebeuren per klantnummer (kolom A) en per week, welke uit het factuurnummer te filteren is (D) DEEL('[Totalen.xls]P1'!$D:$D;5;2). vb factuurnr 201601001

Wanneer er niet geleverd is moet de cel blanco blijven.

Ik heb dit met een ALS.FOUT formule icm SOMMEN.ALS.

De formule zoals ik hem nu heb is de volgende:

=ALS.FOUT(SOMMEN.ALS('[Totalen.xls]P1'!$C:$C;'[Totalen.xls]P1'!$A:$A;$A5;DEEL('[Totalen.xls]P1'!$D:$D;4;2);C$2);0)

$A5=klantnummer, C$2=weeknummer

Zonder het stuk DEEL('[Totalen.xls]P1'!$D:$D;4;2), werkt mijn formule maar dan moet ik handmatig weeknummers in mijn bestand [Totalen.xls]P1 wat ik niet wil aangezien een collega van mij deze gegevens beheert.

Ik hoop dat ik duidelijk ben...wie kan mij helpen?
 
Dat kun je oplossen met SOMPRODUCT of - wellicht - een dubbele selectie op factuurnummer als in
'[Totalen.xls]P1'!$D:$D;">="&Jaar*100000+C$2*1000;'[Totalen.xls]P1'!$D:$D;"<"&Jaar*100000+(C$2+1)*1000;

Probeer anders toch even 2 voorbeeldbestandjes te delen met representatieve fictieve gegevens.
 
Omdat je niet de eerste bent die dit wilt heeft excel hiervoor ingebouwde voorzieningen: in je rapport bestand maak je een externe gegevensverbinding (tab Gegevens) naar je bronbestand, de gegevens verwerk je met een draaitabel.
 
Ik heb toch even snel een voorbeeldbestand gemaakt.

Wel met tabbladen ipv aparte bestanden maar dat moet geen verschil zijn.

Ik wil in tabblad 'overzicht 2016' opgeteld alle aantallen geleverd onder de juiste week.

Het weeknummer moet uit het ordernummer gefilterd worden 21601158 = week 1, 21603133 = week 3

Met een draaitabel krijg ik deze filtering niet klaar.

Bekijk bijlage Test.xlsx
 
Met een extra kolom om het weeknummer te bepalen.
 

Bijlagen

  • Test.xlsb
    14,3 KB · Weergaven: 35
Het punt is alleen dat ik in tabblad 'Totalen P1' geen aanpassingen wil aanbrengen. Deze gegevens komen rechtstreeks uit access en iedereen binnen deze firma zou dat moeten kunnen bijwerken.
 
Dan kun je ervoor zorgen dat in Acces de velden 'week' en 'kl' (zie bijlage) worden toegevoegd.
 

Bijlagen

  • __integratie.xlsb
    14,8 KB · Weergaven: 22
Of een draaitabelquery in Access maken. Dan ben je in één keer klaar. Met een formule kan het ook wel.
 

Bijlagen

  • Test.xlsb
    14,9 KB · Weergaven: 28
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan