Probleem met opstarten laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Een paar maanden geleden heeft mijn dochter limonade in haar laptop laten vallen.
Alles zo goed mogelijk gedroogd, maar ik heb de laptop niet opengemaakt.
Gelukkig werkte alles toen nog wel.

Nu echter beginnen de problemen, spontaan rebooten en zo.

Op dit moment heb ik het volgende probleem:

Wanneer ik de computer aanzet, krijg ik wel heel kort het opstartscherm van Dell te zien, maar daarna alleen een zwart beeld, ook wanneer ik opstart vanaf CD.

Ik kan wel in de bios komen, dan werkt alles normaal en heb ik ook gewoon beeld.

Wat zal nu het probleem zijn en is dat nog op te lossen?

Heb je aan de onderkant ook niet naar de harddisk gekeken.
vanaf de onderzijde kun je meestal nij het geheugen, harddisk, batterij en cd/dvdspeler komen.
Zijn die er allemaal uitgewesst??
zo nee kijk eens of daar al een beetje roestvorming zit.
Limonade......hopelijk geen cola?

ik denk niet dat het van de limonade meer komt. (anders had je problemen wel een paar maanden eerder gehad).
een laptop word relatief snel warm als het een tijdje aan staat dus is er misschien iets doorgebrand.

misschien kan je hem even open maken en kijken of er iets 'raars' tezien is.
en als je garantie hebt. Gewoon opsturen die handel!

EDIT: @puppie, kan gelijk hebben dat er iets van roest zit in dat geval is mijn ding wat ik eerder zij niet waar. maar ik blijf erbij dat je dan al eerder ook problemen had moeten hebben.

Laatst bewerkt:
Ee paar heel belangrijke conclusies kun je m.i. trekken uit het feit dat je in het bios kan komen:
moederbord functioneert nog,
voeding werkt,
moinitor werkt,
videokaart werkt nog.

Kan het zijn dat dit probleem even helemaal niets met die limonade van doen heeft, m.a.w. zijn er recentelijk wijzigingen in de software aangebracht of heeft iemand dingen in de instelingen van Windows veranderd?

Jij zegt "opstarten vanaf cd", welke bedoel je daarmee? De XP CD? Staat in het bios opstarten vanaf CD wel als 1e startoptie genoemd? Zo nee, dan de CD /DVD drive als eerste zetten en dan nogmaals proberen.

Allereerst bedankt allemaal voor de snelle reacties. Ik heb inderdaad aan de onderkant van de laptop zowel harddisk als geheugen verwijderd en daar geen gekke dingen gezien. Ook het toetsenbord heb ik verwijderd en schoongemaakt.
Bij opstarten vanaf CD rom uiteraard de goede opstartvolgorde in de bios gebruikt. Ik krijg dan eerst nog netjes de melding te zien: druk op toest wanneer u vanaf cd-rom wil starten, maar daarna dan weer een zwart beeld.

In de bios van de Dell is ook een mogelijkheid om een test-programma uit te voeren en ook dat verloopt zonder problemen en foutmeldingen. Omdat ik een extra adapter heb, heb ik het ook met de andere adapter, waarvan ik zeker weet dat die in orde is, geprobeerd, echter met hetzelfde resultaat!

Dat verwijderen, was dat toen "limonade ongeluk" of recentelijk?

Dat verwijderen van sommige onderdelen heb ik gisteren gedaan nadat de laptop niet meer wilde opstarten, Ik zie dan trouwens wel aan de buitenkant van de harddisk een limonadevlekje, maar de kontakten zien er verde schoon uit en ook het slot waar de harddisk in schuift

Hoe kan ik controleren of de cpu nog goed is wanneer de laptop niet opstart? Het Dell controle-programma in de bios zegt van wel??

Ik denk dat je de directe aanleiding "gevonden" hebt: gisteren heb je of bij het verwijderen, of bij het herplaatsen, m.i. iets niet goed aangesloten / aangedrukt o.i.d. Een echt defect lijkt mij het minst waarschijnlijk, want de bios functioneert nog, m.a.w. bij een defect geheugen, vvideokaart o.i.d. zou je wel een bios (piepjes) melding ontvangen.

Ik vermoed dat je er handig aan doet alle aansluitingen nog eens na te lopen.

Bedankt Pasja, maar zoals gezegd, die onderdelen verwijderen en terugplaatsen heb ik pas gedaan NADAT de laptop het niet meer deed, en niet daarvoor. Dat kan het dus niet zijn denk ik...

Dom van mij, niet goed gelezen.

Tja, dan moet ik toch met andere "schrijvers" meegaan en denken aan toeval, m.a.w. er zou iets kapot kunnen zijn gegaan omdat "zijn tijd" was gekomen. Ik mis dan alleen een beetje de biospiep(jes).

Als jij heel erg zeker weet dat je de goede XP CD hebt (geen Dell recoverydisk of zo) en als je daarna ook heel zeker weet dat in het bios de bootvolgorde correct staat en dat je na de opstart middels de CD idd. op "een willekeurige toets" drukt om vanaf CD op te starten EN dat de CD "schoon" is / geen beschadigingen heeft, dan komt er idd. een aantal mogelijke oorzaken bij, variend vanaf gedeeltelijk defect geheugen, via een (bijna) defecte processor, tot en met een bijna overleden voeding.

Heb je de mogelijkheid de CD ergens heel even in een willekeurige pc te doen en te kijken of die pc wel wil opstarten vanaf die CD?

Als die CD echt 100% goed is, dan ben ik bang dat het een beetje zoeken wordt naar een speld in een hooiberg, tenzij Dell ergens nog een listig biostooltje heeft (op de website???) waarmee je alle of bijna alle hardware kunt testen.

Roest op het mobo waardoor iets niet meer geleidt of juist verkeerd geleidt is ook een hele "aardige" mogelijke oorzaak.......

[edit] ik ben nu even een uurtje of 1,5 offline ivm mijn wekelijkse systeemonderhoud.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Inbranden of 'kortsluiting', ook enige tijd nadat een vochtige substantie in het apparaat terecht is gekomen, kan je nooit uitsluiten.
Omdat er ook niet meer vanaf cd opgestart kan worden, zal ook de boot vanaf harddisk, of de harddisk op zich niet de oorzaak zijn.
Rest nog, het apparaat verder open te (laten) maken en schoonmaken en controleren.

Grts, V.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan