Probleem met opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jotje
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jotje

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2008
Geruime tijd heb ik een opstart probleem. Het scherm knippert en blijft hangen tot dat het pakt, dan loopt alles op rolletjes. Ben inmiddels al 2 weken bezig om het verholpen te krijgen!

Gisteren heb ik de nieuwste versie van Mcafee erop gezet en dacht dat het probleem was verholpen. Niet dus! Vanochtend weer een lange opstart periode. Nu krijg ik na het opstarten de tekst "Kan geen toegang krijgen tot local server". Ik draai op XP:evil:

Wie weet mij de oplossing aan te reiken in overzichtelijke aanwijzingen want ik ben een digibeet.........:shocked: Snap weinig van een pc! wie durft het aan.............:thumb:

XP is :thumb:

Moi Jotje,

Dit hoeft niet een virus besmetting te zijn, daar zijn geen aanwijzingen voor. Een local server is toepassing gerelateerd. Outlook geeft deze melding in sommige situaties, kan het zijn dat je dat gebruikt en dat Outlook tegelijk met Windows moet opstarten? Lees dan de volgende topic op CIM Nieuws: http://www2.let.uu.nl/Solis/cim/kennisbank/index.asp?naam=scrolp14.hlp

Het lijkt me duidelijk dat een toepassing hier fouten maakt of teveel van het systeem vraagt tijdens het opstarten. Wees zuinig met programma's die mee op moeten starten. Ga daarvoor eerst eens naar Start - Alle programma's - Opstarten. Sleep de programma's die in deze groep staan voorzichtig weg naar een nieuwe groep die je Niet Opstarten noemt, de muisknop pas loslaten op een moment dat er een streep zichtbaar is. Tenminste, als je niet zeker weet dat die op moeten starten. Het zijn vaak bestands indexeerders of ze laten programma's sneller starten als je ze nodig hebt. Ga vervolgens naar Software in Configuratiescherm (klassieke weergave) en kijk kritisch in deze lijst of er niet iets in staat dat je zou willen deïnstalleren. Dat ben je dan in ieder geval kwijt immers. Kijk nu of de computer toevallig gemakkelijker opstart.

Ga dan meteen naar Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken en kijk of je in de logboeken fouten aantreft van het moment dat de computer opstartte. Een fout hoeft niet altijd ernstig te zijn maar kan je op een spoor zetten van waarom er iets niet goed gaat. Je moet dubbelklikken op een fout om de beschrijving te lezen.

Bij geen resultaat zul je bij jezelf te rade moeten gaan over wanneer het probleem voor het eerst is opgetreden en wat voor taken de computer heeft bij het opstarten. Je kunt dan binnen programma's vaak instellen dat die taken moeten worden uitgeschakeld. Ik had bijvoorbeeld de virusscanner Avira op zeer veilig staan en dan scande die het opstartproces van Windows. Wat bij mij problemen gaf. Schakel ook de automatische update opties overal uit, voor de virusscanner is dit minder verstandig maar dat doe ik zelf ook handmatig. Probeer in ieder geval of het iets uitmaakt.

Vervolgens zal je programma's die opstarten moeten uitschakelen. Je moet zelf weten hoe ver je daarin gaat. Iemand anders kan daar moeilijk over oordelen. Je kunt ook programma's uitschakelen om er achter te komen of die het probleem veroorzaken. Hiervoor kan je kijken bij Start - Uitvoeren - de opdracht "msconfig" geven - tabblad Opstarten. Er zijn echter meer plaatsen om te controleren. Hiervoor heb ik een mooi hulpprogramma dat heet Autoruns en zit ook in TuneUp Utillities 2008. Dit kan alles laten zien dat automatisch moet opstarten en ook de ondertekende Windows onderdelen in die lijst verbergen voor de veiligheid want iets dat nodig is uitschakelen kan de computer doen hangen. Maak in ieder geval een systeemherstelpunt. De computer maakt automatisch systeemherstelpunten van de instellingen van Windows als de computer niets te doen heeft en je kunt ze zien en ze maken bij Start - Alle programma's - Bureau accesoires - Systeemwerkset - Systeemherstel. Het programma kan je downloaden van http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Omdat je minder ervaring hebt met computers raad ik je aan om de schijf te defragmenteren. Klik rechts op de Windows schijf in Verkenner. Kies Eigenschappen - tabblad Extra - Defragmenteren.
.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan